Een nieuw reisje, Oost Polen

17 augustus 2019 - Vlaardingen, Nederland

"Reizen is een van de mooiste dingen. Het bevredigt onze nieuwgierigheid naar de wereld, de lust om nieuwe plekken te ontdekken en het maakt ons ondekkingsreizers. Zo'n reis met een paar andere belevenissen, is een van de beste ingrediënten van het leven. Daarom nodigen we je uit voor een reis; en wel een heel bijzondere. Een reis die inspanning eist en vastberadenheid, maar het zal je  voldoening geven en onvergetelijke herinneringen"  Dit is de tekst die ik lees in de folder die ik heb ontvangen van het Poolse touristenbureau. Het is een korte samenvatting over de Green Velo. Een fietsroute van bijna 2000 km door Oost Polen. De route loopt van Kielce naar Elblag...of andersom. Via boerenpaden en stille wegen fiets je door een diversiteit aan landschappen, nationale parken en de mooiste stukjes van Polen. Vlak langs de grens met de Oekraïne, Wit Rusland en Kaliningrad. Geheel voorzien van bewegwijzering en rustpunten. Er zijn zelfs 36 bruggen aangelegd om deze route te realiseren! De fietsroute is in 2015 voltooid en hoofdzakelijk bekostigd met EU-geld. Het door mij ontvangen informatiepakket bevat gedetailleerde routekaarten en mooie folders over de natuurgebieden en bezienswaardigheden langs de route. Er is duidelijk werk van gemaakt en het heeft wat mogen kosten. Polen is nou niet direct een populair vakantieland...ook niet voor vakantiefietsers maar ik ben overtuigd. Ik ga de route, of althans een groot deel van de route, fietsen.

Mijn fiets staat klaar voor vertrek. Met de nieuwe ketting, cassette, voorblad en derailleurwieltjes rijdt die weer soepel. Voor de geintereseerden....ik had ca. 12.000 km gefietst met mijn cassette en ketting waarvan 80% met bagage.  Hoewel het nog niet echt aan vervanging toe was, slechts één kransje schoot soms wat door, heb ik het hele zaakje toch vernieuwd. Dat is wel zo fijn aan het begin van een lange tocht. Twee weken geleden heb ik een paar dagen door Nederland getourd om alle materiaal te testen en alles is top in orde.

De spulletjes die ik meeneem, liggen uitgestald in de slaapkamer. Mijn  ereader staat weer vol met nieuwe leesboeken en de route is ge-upload naar mijn gps.  Mijn reis start in Krakau. Vanaf hier zal ik naar de route fietsen en hem ergens oppakken. Vervolgens volg ik de route naar het noorden om uiteindelijk in Gdansk te eindigen. Ik ben heel benieuwd naar deze route. Ik heb een aantal reacties gelezen van mensen die een deel van de route gefietst hebben en die waren erg positief over de natuur, de rust, de mooie dorpen en de vriendelijke mensen. Minder enthousiast waren ze over de soms slecht begaanbare wegen. Dat zal ik allemaal zelf gaan ervaren. Ik ben er klaar voor!

mapa_green_velo

1. Elma en Jan:
    17 augustus 2019
    Veel succes. Wij reden de Oostseekustroute en gingen net voor Polen richting Berlijn. Maar wij kregen onderweg veel enthousiaste verhalen over Polen. We gaan je graag volgen.
  2. Maria:
    17 augustus 2019
    Hallo Audrey, op weg naar een nieuw fiets avontuur, heel veel fietsplezier door Polen. Wij gaan jou zeker weer volgen en ongetwijfeld weer smullen van al jouw leuke flogs
  3. Toos van den Bos:
    17 augustus 2019
    Succes Audrey, ben weer benieuwd naar je verhalen en foto’s. Veel fietsplezier en groetjes.
  4. Tante Leni:
    18 augustus 2019
    Hi Audrey, ik ben heel blij dat wij je weer kunnen volgen. Ben ook benieuwd naar je verhalen en mooie foto's. Het eerste verhaal is alvast weer leuk om te lezen.
    Heel veel succes met je fietstocht en je maakt vast wel weer iets leuks mee dat je niet zal vergeten.
  5. Stella:
    18 augustus 2019
    Hoi audrey, heel leuk om jouw verhalen te gaan lezen. Heel veel succes en plezier in Polen!!
  6. Mario Es:
    Veel plezier

Mario
  7. Tante Elly Dullemans:
    19 augustus 2019
    Hallo Audrey, het wordt weer een spannend avontuur en een grote uitdaging. Succes, ome Harry en tante Elly
  8. Frits:
    19 augustus 2019
    Dag Audrey, goede reis gewenst en geniet van de omgeving want Polen schijnt een mooi land te zijn met prachtige natuur!
    Frits