De echte wildernis

6 september 2019 - Goniądz, Polen

Ik was gearriveerd in Bialowieza, een plaatsje dat aan de rand van het gelijknamige oerbos ligt. De definitie van oerbos is: oorspronkelijk bos dat zich zonder (veel) menselijke invloed heeft ontwikkeld en zich handhaaft en dus te beschouwen is als wildernis. Het N.P. van Bialowieza ligt deels in Polen en deels in Wit Rusland. Het zuidelijke deel is niet toegankelijk. Vanuit het plaatsje Bialowieza kan je dus eigenlijk niet zpnder begeleiding van een gids het oerbos. Ik maak wel een wandeling in het(door mensen aangelegde)park en bezoek het muzeum. Ik leer hoeveel schimmels, insecten, vogels, knaagdieren, slangen en andere beesten er in het bos leven. Nu kan ik me een beetje voorstellen wat er snachts rond mijn tent ritselt wanneer ik in het bos kampeer. Ik blijf maar 1 nacht op de camping omdat ik merk dat die oude, kromme vrouw me behoorlijk opgelicht heeft door mij dubbel tarief te laten betalen? Wanneer ik haar hiermee confronteer en de tarieven op haar website toon, is haar excuus "dat heb ik niet geschreven".  In het sterk verouderde sanitair gebouwdje hing een enorme zeiklucht waar ik bijna van over mijn nek ging...en dat wil ik niet meer. Dan kampeer ik liever in het dierenbos.

In het woud leven ca. 250 wisenten ofwel bisons. Ze waren ooit uitgeroeid door jacht maar zijn weer uitgezet net zoals de wolf. Ik fiets een paar uur rond door het noordelijke gedeelte over de bospaden. Het is er doodstil en er is niemand. Helaas spot ik geen bizon, wolf of eland. Wel hoor ik spechten en zie ik roofvogels. Het bos bestaat uit diverse soorten bomen. De grond is begroeid met mossen. Het is fijn dat je vanaf het pad direct het bos inkijkt.

Na een nachtje in de wildernis, fiets ik richting Bialystok. Het valt me op dat de huizen hier vaak van hout zijn.  Sommigen goed onderhouden maar ook veel die er bouwvallig uitzien. Ik fiets over gravel- en zandwegen door het Knysszyn N.P. en daartussen wat open velden met mais- of grasland. Suprasil is een aardig plaatsje met een Orthodox klooster. Op een terrasje eet ik wat; soep(zurek heerlijk), hoofdmaal, drankje en Latte voor nog geen €13,-. Met een gevulde maag fiets ik de laatste 20 km naar Bialystok waar ik overnacht in een nette kamer in een school.

De volgende ochtend fiets ik het centrum van Bialystok door. Een leuk centrum met een gezellig plein en mooie kathedraal. De route gaat over fietspaden de stad uit. Ik verbaas me echt dat er zoveel fietspaden zijn in deze stad. Soms moet je op het trottoir fietsen maar dat gaat op zich ook prima. Al snel bereik ik Tykocin. Een barokke plaatsje met een synagoge en een kerk van de Holy Trinity en.....verschikkelijke keienstraatjes.

Het is geweldig mooi fietsen door het Biebrzansk Park Narodowy. Dit park bestaat uit laagveen en moerasbossen. Er leven zo'n 700 elanden en 270 vogelsoorten. In Goniadz overnacht ik bij een Agrituristyka. Een fijn plekje langs de Biebrza rivier. De dag daarna maak ik een kajaktocht over deze rivier. Hebben mijn benen ook eens rust. Ik wordt met de kajak in Dolistowo Stare gedropt en peddel terug naar Goniadz. Het is nog steeds schitterend weer wat het kajakken erg aangenaam maakt. Ik maak een extra ommetje door een heel smal stukje rivier te nemen. Vele soorten vogels schikken op wanneer ik met de kajak tussen de begroeiing doorschiet. Het was een lange tocht en nu zijn mijn armen toe aan wat rust. Ik ga nog even voor mijn tentje relaxen en genieten van de stilte en zonsondergang. Morgen weer verder op de fiets. Ik heb nog een kleine 700 km te gaan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fokko Dam:
    6 september 2019
    Gaaf. Ja, een mooie omgeving daar. Fijn dat je wat goed weer hebt.
  2. Maria:
    6 september 2019
    Fijn dat je nog steeds heerlijk weer hebt, dat maakt dit mooie avontuur nog prettiger ...... Wel heel jammer dat oude dametjes niet toch niet altijd te vertrouwen zijn. 😜
    Nog veel fietsplezier, ik kijk uit naar je volgende reisbeleving.
  3. Tante Leni:
    7 september 2019
    Ach Audrey, je moet maar zo denken, nu heeft dat oude vrouwtje nog een dag extra eten. Leuk dat kajakken en N.P. die lijken mij ook schitterend. Geniet er nog van. Zijn de mensen langs de wegen waar je fietst ook nog vriendelijk en aardig??
  4. Audrey:
    7 september 2019
    Nou, ze heeft voor een week extra eten....😁. De mensen zijn erg aardig. Alle mensen op de fiets zeggen me gedag. Eigenlijk zegt iedereen gedag...zelfs kinderen
  5. Toos van den Bos:
    7 september 2019
    Je verhalen zijn weer erg leuk. De foto's mooi. Daar genieten wij van. En jij geniet weer op de fiets. Nog een fijne fietstocht en mooi weer
  6. Mam:
    7 september 2019
    Volgens mij geniet jij volop, de natuur is daar schitterend zo beschrijf jij het. Wat zal je ontspannen terugkomen. Lekker hoor, geniet er nog maar van. Gr
  7. Audrey:
    7 september 2019
    Het is hier idd schitterend. Veel afwisseling in landschap, wegdek en dorpjes. En mooi weer....nog steeds