Hobbelwegen en 3 wodka

30 augustus 2019 - Sławatycze, Polen

Ik fiets door het Krajobrazowy Park. Het erg is groen hier. Vanacht had ik er ook gekampeerd. Een afwisseling van bosgebied en boerenland. Bij een MOR eet ik mijn ontbijt. Een oude vrouw komt naar me toe. Ik begrijp dat ze wacht op de Sklep(winkel). 2 minuten later komt de sklep al toeterend aangereden. In vrijwel elk dorp is er een winkel en daar waar er geen is, komt de mobiele winkel langs.

De zon schijnt weer flink. Gelukkig staat die links van me want mijn rechterschouder is al een beetje verbrand. Er ligt een mooie gravelweg door het bos. Ik ruik een heerlijke warme boslucht. Ik passer een meer met strandje waar veel mensen verkoeling zoeken. Dan bereik het stadje Jozefow; een touristisch plaatsje vanwege het natuurgebied rondom. Op weg naar Zwierzyniec wordt het landschap minder interessant. Gelukkig heb ik windje mee en suis met 30 km/uur over het mooi geasfalteerde fietspad....jawel! Aan het eind van de dag zie ik bij het meer Nielisz een bordje 'camping'. In een muffig, donker hok vind ik de eigenaar. Een kleine, dikke man met een grote baard. Het ziet er allemaal vies en armoedig uit. De "camping" stelt niks voor. Er kunnen slechts 2 tentjes staan en ze verhuren 2 cabins. Het houte sanitairhokje is een droogtoilet en douche in één. "Hot water" zegt de man trots wanneer hij de douchekraan opendraait en er een dun zeikstraaltje uit komt. Nouja, ik heb wel een schitterend uitzicht over het meer en geniet even later van de zonsondergang.

Om 10 uur smorgens is de temperatuur al weer tegen de 30°C. Ik vervolg mijn route naar het noorden naar Kraznystaw, door het glooiende landschap. Hier is volop landbouw. Velden met mais, frambozen en een vreemd soort plant. Gister zag ik dat de mensen het blad daarvan te drogen hangen. Vandaag moet ik vele kilometers over zandweg ploeteren. Dat houd het wel afwisselend. De wegen zijn niet top. Zo kom ik ook op stukken waar de weg uit bij elkaar gesmeten klodders asfalt bestaat, betonplaten met flinke ribbels ertussen en keiige wegen. Mijn zitbotjes krijgen veel te verduren.

Mijn plan was om in Chelm op de camping te gaan staan en de stad te bekijken. Maar ook nu is er weer geen camping. Die mooie routekaart klopt dus niet. Na wat heen en te hebben gereden, verlaat ik de drukke stad. Ik haal nog wat boodschappen want het zal weer een nachtje wildkamperen worden. Echter kan ik na 15 km nog geen plekje vinden vanwege bebouwing en privegrond. Ik spreek een vrouw aan die in de tuin bezig is, en vraag of ik mijn tentje daar mag opzetten. Evenlater zit ik aan tafel met Anna en Paul. Ik heb me gedoucht , heb eten gekregen en nu staat de fles wodka op tafel. Met behulp van Google Translate hebben we een aardig gesprek. En met 3 wodka op slaap ik heerlijk.

De volgende ochtend staat er een ontbijt voor me klaar. Wat een lieve mensen! Met moeite nemen we afscheid en ik krijg nog een bakje frambozen voor onderweg mee.  Er staat een flinke noorderwind. Na 6 dagen achtereen meer dan 100 km/dag te hebben gefietst, voel ik wel wat vermoeidheid in mijn benen. De warmte speelt hierin ook wel een rol. Het eerste deel fiets ik door een bosgebied, Sobiborski. Er komen mij een aantal poolse vakantiefietsers tegemoet. Na Lwodawa fiets ik echter tientallen kilometers over een fietspad langs een doorgaande weg. Het lijkt Nederland wel. Weg...greppel....fietspad en weilanden. In Hanna staat een mooie houten kerk waar ik nog even een kijkje neem. Er is ook een muzeum bij maar dat geloof ik wel.

Ondanks de vermoeide benen trap ik toch nog 85 km weg. Nu staat mijn tentje in de tuin van een Noclegi (B&B). Hoewel ze gesloten zijn, mag ik gebruik maken van badkamer en keuken en zit ik heerlijk onderuitgezakt op een bank op de veranda. Ik heb altijd al gedroomd van een huis met een veranda zoals deze....

1. Maria:
    30 augustus 2019
    Weet je zeker dat het van vermoeidheid is en niet van de 3 glaasjes wodka? 😜 Wat een lieve mensen, wat een gastvrijheid.
    Veel fietsplezier.
  2. Audrey:
    31 augustus 2019
    Haha, dat zou ook nog kunnen
  3. Fokko Dam:
    30 augustus 2019
    Hoi Audrey, Leuk om te lezen. Ja de mensen zijn fantastisch. Ook elders wel...zoals Roemenië..) Lekker weer ...dan kan het niet stuk. Veel plezier!
  4. Stella:
    Wat superlief dat je bij de Poolse mensen mocht kamperen en dat ze zo goed voor je gezorgd hebben!! Echt een mooie ervaring. Veel succes weer morgen. Liefs, Stella & family
  5. Fleur Van der Hoeven:
    30 augustus 2019
    Wat een warme temperaturen en fijne tocht! Zonder de gastvrijheid van mensen onderweg ziet zo'n verblijf er toch heel anders uit. Geniet ervan!
    31 augustus 2019
    Weer een leuk verhaal en Polen zijn toch ook wel gastvrij. De grote planten waar je het over hebt dat zijn tabaksplanten daarvan worden de bladeren gedroogd.
    Je hebt wel heerlijk weer om te fietsen en je geniet echt dat is wel te lezen.
    Nog veel plezier!!!
    31 augustus 2019
    Weer een leuk verhaal,de mensen op het platteland zijn toch overal erg vriendelijk. Hoe vond je de wodka? Ha ha. Dat is wel anders als cola. Fiets lekker door wij genietenn van je verhalen. Gr