Warme chocolademelk met slagroom

2 juli 2021 - Vlaardingen, Nederland

Op het kleine NTKC terrein is het rustig. De vorige keer dat hier stond, stond het vol met kleine tentjes. Na het ontbijt pak ik mijn spullen in, smeer mijn ketting en vertrek. Ik fiets eerst door Maastricht. Het is er aardig druk met winkelend publiek. Ik steek de Maas over en voorbij de stad rij ik België weer in. Of eigenlijk is het Vlaanderen. Ik bevind me in de Kempen. Het is een groen natuurgebied met meertjes. Op sommige plekken zie ik dat het hier gigantisch geregend moet hebben. Er zijn tekenen van modderstromen op de wegen. Op een aantal punten liggen zelfs zandzakken langs de weg. Op een gegeven zie ik een grote plas water op het fietspad. Over een lengte van zeker 80 meter. Links en recht is een graszode dus ik kan niet uitwijken. De plas blijkt 25 cm diep te zijn. Het water gutst over mijn schoenen bij iedere trap die ik doe. Oh, my God! stoppen is geen optie.

Een stukje verder stop ik bij een rustplek met uitzicht op een vogelplas. Ik wring mijn sok uit en dep mijn schoenen. Achter me hoor ik plots iets voorbij schieten. Een hond rent het water in maar er hangt nog een vrouw aan vast. Ze heeft de riem om haar middel dus wordt door de hond bijna mee het water in getrokken. Er is nog een vrouw met een hond bijgekomen. De hond zit inmiddels al op de houten tafel en ik kan nog net op tijd mijn reep chocolade van tafel pakken voordat die verdwijnt in de hondenbek.

De vrouw met de tafelhond vraagt waar ik naartoe ga. Ze verteld over de Kempen. Dat er een groot militair oefenterrein is waar ze oefeningen doen met bommen en vliegtuigen, maar ze verteld ook dat het hier afgelopen maandag gigantisch geregend heeft. Wegen waren ondergelopen, in Genk stonden straten blank en het schijnt een chaos te zijn geweest. Nou als je dat hoort, heb ik nog mazzel gehad. Ze vertrekt na een half uur. Op het moment dat ik wil vertrekken komt ze plots terug op de fiets. Ze heeft 2 plastic zakjes bij zich...voor mijn voeten omdat mijn schoenen zeiknat zijn. Dat is toch wel heel aardig.

Vlak voor Peer vind ik een leuk koffietentje langs het fietspad. Ik bestel koffie en vlaai en warme chocomelk met slag. Dat laatste moet je toch niet aan denken...in de zomer? Maar ik heb er gewoon trek in. Het is een afwisseling kwa omgeving. Zo fiets ik door bosgebied en soms heb ik stukken langs de doorgaande weg. De langsrazende auto's irriteren me wel. Na al die autoluwe wegen van de Groene Valleien Route ben ik dit niet meer gewend. Voorbij Lommel, wat een aardig stadje is, ga ik de grens weer over. En zo fiets ik weer tussen de mais- en aardappelvelden. In Bladel overnacht ik op het, voor mij bekende, NTKC terrein. Ik sta weer op mijn favoriete plekje.

Het kampeerterrein is vrijwel leeg. De man van het andere kleine tentje komt een praatje maken en is zeer geïnteresseerd in mijn fiets. Haha, een bijzondere fiets trekt altijd aandacht en lokt gesprekken uit.

Vrijdag is mijn laatste dag van deze reis. Het is half 11 eer ik vertrek. Lekker op het gemak. Hoewel ik wel 132 km te gaan heb vandaag.  Ik fiets onder Tilburg langs naar Gilze, door een afwisseling van boerenland en bosgebied. Er staat smorgens weinig wind en dat is gunstig want ik heb hem tegen. Hier liggen nog wel een zandwegen tussen de akkers. Deze zijn door de regen aardig te fietsen. Ik heb eerder nog wel een staan zwoegen door het zand toen het erg droog was. De zon schijnt inmiddels. Dat is fijn. Ik fiets onderlangs de Biesbosch en ga over de Moerdijk. In 's-Gravendeel pak ik een terrasje voor een lunch. Een late lunch want het is al 4 uur. Ik volg de Oude Maas tot de Heinoordtunnel.de laatste 30 km is bekend terrein. Langs Rhoon naar de Beneluxtunnel en dan naar huis. De tocht zit erop. Dat het vandaag mooi weer was, is een fijne afsluiter van deze mooie route.

Totale afstand 1526 km

1. Tante Leni:
    3 juli 2021
    Gelukkig kwam je droog thuis. Je hebt wel veel regen gehad deze keer maar de zomer is ook niet zo mooi. Maar je hebt vast wel genoten van het fietsen op die mooie fiets!
    Fijn weekend en poets ze want dat zal wel nodig zijn voordat de fiets weer blinkt heb je wel tijd nodig.
  2. Stella:
    3 juli 2021
    Tja, nu durf ik niet meer te schrijven dat ik best van regen 🌧 houd. Dat was wel wat veel water dat je onderweg bent tegengekomen 😳. Ik werd er wel blij van om te lezen dat iemand je twee plastic zakjes kwam brengen. Ogenschijnlijk iets kleins maar toch heel lief en waardevol op dat moment.
  3. Maria:
    3 juli 2021
    Wat gaat een vakantie toch snel voorbij, zelfs met regen maar gelukkig ook met zonnige dagen. Veel gesprekken gevoerd met allerlei mensen en lieve dame met een tafelhond maar ook met plastic zakjes als afsluiter. Wij hebben weer genoten van dit mooie reisavontuur.
  4. Audrey:
    3 juli 2021
    Het zijn vaak die kleine dingetjes die een dag bijzonder maken. Een vrouw die zakjes komt brengen voor mijn koude, natte voeten. Een ree dat vlak voor me oversteekt. Een egeltje bij de tent of een leuk gesprek.
  5. Frits:
    3 juli 2021
    Ja Audrey je maakt onderweg heel wat mee gelukkig in de meeste gevallen positieve dingen! Jij hebt weer aardig wat km onder de wielen liggen. Op naar de volgende fietstocht, ga je het Pieter c.q. Fietspad nog afmaken, dat moest je vanwege het slechte weer afbreken?
  6. Audrey:
    3 juli 2021
    Ik ben het wel van plan. Wil hem eigenlijk helemaal opnieuw fietsen maar moet even kijken wat mogelijk is met mijn werk
  7. Frits:
    3 juli 2021
    Zag dat je fiets is uitgerust met schijven, geen problemen met piepende remmen of vastzittende remblokken op de schijven?
  8. Audrey:
    3 juli 2021
    Wel piepende remmen bij regen. Maar als je vaak genoeg remt, houd het vanzelf oo
  9. Tante Elly Dullemans:
    3 juli 2021
    Geweldig, het zit er weer op, en veel te verhalen. Ook wij hadden teveel nattigheid of het nooit gaat zomeren. Laat het lijf lekker uitrusten voordat het volgende avontuur zich aandient! Je houdt niet van half werk dus zou het Pieterpad een optie zijn maar dan wel met mooi weer! Succes
  10. Audrey:
    3 juli 2021
    Ik hoorde idd dat het op verschillende plekken noodweer is geweest, zoals omgeving Genk. Dan had ik eigenlijk nog mazzel. Het Pieterpad ga ik nog een keer doen maar moet even kijken hoe het uitkomt met werk
  11. Andries Koertse:
    3 juli 2021
    Weer een mooi verhaal,ook weer nat.
    Je heb het weer echt niet mee gehad,heb veel aan je gedacht
    alles goed drogen en fiets weer naar als nieuw brengen
    goed uit rusten en dan voor zichtig weer denken aan nieuwe reis
    groetjes andries
  12. Audrey:
    3 juli 2021
    Bedankt voor het meeleven. En ik ga nadenken over de volgende tocht
  13. Tilly:
    5 juli 2021
    Nou Audrey, dat was weer een geweldige spannende tocht. Een beetje nat en onverwachte hoosbuien, maar dat is bijna hetzelfde als peper in een maaltijd. Zo vergeet je deze tocht niet meer zo gauw. Helaas moeten we aan extreme weersomstandigheden gaan wennen. Best wel moeilijk voor fietsers. Er staan niet overal pipowagens klaar of tunneltjes, waar je kunt schuilen. Een goeie poncho is dan wel een oplossing…, behalve bij zwaar onweer, want dan moet je zeker niet doorfietsen.
    Je volgende tocht? En wat dacht je van het Wallis?
  14. Audrey:
    15 juli 2021
    Wallis is een optie. Afwachten wat mogelijk is
  15. Fleur Van der Hoeven:
    6 juli 2021
    Welkom thuis! Lekker in een warm bed en droge voeten..geniet lekker na!
  16. Andries Koertse:
    hallo Audrey.
    Volgens mij heb je nog puur gelukt gehad met je tocht
    Het is er nu heel slecht
    Grietjes Andries
  17. Audrey:
    15 juli 2021
    Poeh, je hebt gelijk. Ik heb de beelden gezien.