On the Road again...

27 augustus 2021 - Au am Rhein, Duitsland

Donderdag ochtend "On the road again...." van Willie Nelson zit in mijn hoofd. Ik zit weer op mijn fiets en rij over een gravelpad langs de Rijn richting het noorden. Zon in de rug dit keer. Het pad langs de rijn is verboden voor auto's en zo zal het de rest van de dag zijn. Heerlijk rustig en nergens op letten...behalve de omgeving. Neuenburg Am Rijn is een aardig stadje. Ik maak er een ommetje voor. Tja, het is fijn zo'n route vlak langs de Rijn maar je rijdt ongemerkt de dorpen voorbij als je niet oplet

Op sommige plekken zijn wegwerkzaamheden en moet ik even van de route af. Ik vraag me af of de weg beschadigd is door het hoge water in juni. Wanneer ik even op een bankje wat zit te eten, komt er een stel aangelopen. Ze willen persé op mijn bankje zitten dus ik haal mijn fiets, die ik ertegen had gezet, weg. Het blijken Margret en George te zijn. George is een Noor maar woont al 20 jaar in Duitsland. Het is een grappig stel en we lachen wanneer ik vertel over gekke dingen die ik ooit meegemaakt heb tijdens mijn fietsreizen. Zo net had ik bijvoorbeeld een naakte man langs de rivier zien lopen. Hij liep moeilijk over de stenen aan de oever. Geen idee wat hij daar deed.

De zon schijnt maar links van me zie ik wat donkere wolken verschijnen. Het blijft gelukkig droog. Omdat het inmiddels 4 uur is, fiets ik naar Weiswel. Ik hoop daar een winkel te treffen. Het dorp stelde niet veel voor. Wel is er een boeren winkel met ambachtelijke producten. Brood, broodjes, koekjes, jam, kaas, yoghurt, sauzen, dranken, etc. Je kan zelf een softijsje maken en koffie pakken. Er is echter geen eigenaar. Op een papier staat beschreven dat het allemaal selfservice is en dat je het geld in een kistje moet doen. Dat dit nog kan in deze tijd.

Een stuk verder fiets ik door een waterrijk gebied. Het is er schitterend. Ik ben op zoek naar een kampeerplekje maar de bodem is drassig en wanneer ik een plekje zie, wordt ik van alle kanten aangevallen door de muggen. Dit gaat hem niet worden. Aan de Duitse kant van de Rijn, waar ik me nu bevind, zijn geen campings. Ik zal Frankrijk in moeten want daar is er wel een. Voor Schwanau steek ik de rijn over. En na een goeie 130 km zet ik mijn tentje op.

Vannacht en vanmorgen had het flink geregend. Op zich niet zo erg want nu zijn die stoffige gravelpaden niet zo stoffig meer. Wanneer ik op de fiets stap,bis het droog en ik zie alweer blauwe lucht. Ik rij een stukje terug om weer op de route te komen. Op weg naar Kehl en Straatsburg.straatsburg ligt aan de overkant van de Rijn. Ik fiets even de brug op voor een uitzicht op de Rijn maar de stad boeit me niet zo dus die laat ik voor wat die is. Voorbij Kehl vervolg ik het gravelpad langs de rijn. Het is een fijn geluid die steentjes knarsend onder mijn banden. In Rheinau haal ik wat boodschappen voor de lunch.

Er staat een noorderwind. Dat is niet zo fijn aangezien in constant op de dijk langs de Rijn fiets. Met een muziekje op kan ik de vaart er toch inhouden. Aan het eind van de dag verschijnt er een heel donkere lucht. Oei, als dat maar goed gaat. De Rijn route is voor een deel afgesloten vanwege werkzaamheden. We worden omgeleid via de hoofdweg en zo passeer ik enkele dorpen. Graag zou ik weer langs de Rijn. Willen fietsen in de hoop een plekje voor de tent te vinden. Er zijn hier geen campings. Dan zie ik een pad een bosgebiedjes ingaan en ik sla af. Ik vind een aardig plekje maar ook nu stikt het er van de muggen. Al springend en huppelend zet ik razendsnel de tent op, gooi al mijn spullen erin en wanneer ikzelf in de tent ben rits ik hem dicht. Die gaat morgenochtend pas weer open. Het begint ook te regenen. Helpt goed tegen de stof.

1. Heleen:
    28 augustus 2021
    Weltrusten morgen gezond weer op.. En zonder de akelige muggen 😉😴😴
  2. Frits:
    28 augustus 2021
    Vreemd, juist aan de kant van Straatsburg, zeg maar de links-rheinische kant vind je weinig campings en aan rechts-rheinische kant die jij dus volgt, juist veel meer campings. Misschien dat door de wegwerkzaamheden en omleidingen deze niet te bereiken zijn? Maar jij bent niet voor 1 gat te vangen, gewoon wildcamperen weliswaar met muggen maar geen naakte mannen😂🤣 Hopelijk wordt de verdere reis langs de rijn niet verder bemoeilijkt.
  3. Toos van den Bos:
    28 augustus 2021
    Ik hoop dat je nog een wat dagen hebt met mooi weer om terug te fietsen. geniet er nog van en groetjes,
  4. Tante Leni:
    28 augustus 2021
    Heerlijk zo te fietsen zonder auto's. Je hebt die naakte man toch wel gewoon laten lopen...
    Hopelijk heb je verder nog mooi weer en lekkere rustige fietspaden.
  5. Audrey:
    29 augustus 2021
    Ja, dat heb ik zeker. Zal een naturist geweest zijn.
  6. Fleur Van der Hoeven:
    28 augustus 2021
    Heerlijk om te lezen. We genieten en lachen mee.
  7. Tante Elly Dullemans:
    28 augustus 2021
    Wat een mens meemaakt: streaker of naturist!? Je kunt je songs afwisselen met I’m singing in the rain….houd de moed erin. Zou een geurstokje de muggen niet verjagen? Succes op de terugweg!
  8. Audrey:
    29 augustus 2021
    Naturist waarschijnlijk. Voor vandaag wordt het idd...singing in the rain. Ik hoop dat ik tussen de buien door kan fietsen
  9. Mam:
    28 augustus 2021
    Hoi Audrey, ja je beleef wat onderweg, ik weet niet wat voor weer het bij jou is maar hier bij ons was en is het wel een beetje koud om bloot te lopen. Ja waar water is zijn er muggen, wij hebben er ook last van, wij zetten dan een hor in het raam. Beetje lastig bij jou. Gr
  10. Audrey:
    29 augustus 2021
    Het water heeft erg hoog gestaan in juni waardoor de boden nattig is. Er is ook veel regen gevallen dus ideaal voor muggen
  11. Stella:
    28 augustus 2021
    Ja, die blote man, die maakt de tongen los :)
    Fijn dat je het zo leuk hebt gehad met je vriendin in Zwitserland. Kan me voorstellen dat het dan lastig afscheid nemen is. Goede terugreis!!