Lekker de tourist uithangen

25 augustus 2021 - Basel, Zwitserland

Zondagochtend, ontbijtje met een gekookt eitje. Het is even lekker om 'verzorgd' te worden. Het is ook gezellig om niet alleen te ontbijten. Voor vandaag gaan we niet heel actief doen. Ik voel de wandeling van gister nog in mijn kuiten. Aan het eind van de ochtend fietsen we naar Sion. We gaan de tourist uithangen. Sion is de hoofdstad van Wallis met 30.000 inwoners. De stad ligt middenin een wijnstreek. We parkeren de fietsen en lopen omhoog richting de torens van slot Tourbillon en de burchtruïne Valeria. Halverwege de klim bezoeken we een oud kerkje. Het is helaas in grote restauratie waardoor we er weinig van kunnen zien.

Vanaf een plateau hebben we een mooi uitzicht op de stad en zien een duidelijk verschil tussen de oude deel en het nieuwe deel. Er is een hoop bijgebouwd de afgelopen 20 jaren. Grote vierkante flatgebouwen wel weinig charme. Op een pleintje drinken we een cappuccino. We wandelen we weer rustig naar het autovrije centrum. Het is een gezellig centrum met terrasjes. We strijken neer op een van de terrasjes voor een lunch.

​​​​​Langzaam betrekt het weer en vormen zich grijze wolken. Regen in de lucht. Ja hoor, de eerste spettertjes. Wanneer we terug naar Chippies fietsen gaan we even langs bij een vriendin van Tilly. Een bakkie doen. Eenmaal weer op de fiets zet de regen door maar ach, we gaan toch naar huis.

Op maandag gaan we met de trein naar Montreux. Deze stad ligt aan het meer van Genève. We wandelen over de gezellige boulevard waar allerlei kunstobjecten staan. Langs de boulevard is een kleurenpracht aan bloemen. Het meer is blauw/groen. Het ziet er schitterend uit. Smiddags reizen we door naar Genève. We lopen al direct door de chique wijk met dure hotels en Lamborghini's en Ferrari's voor de deur. In de historische stad is het een doolhof aan smalle straatjes. Bij een van de terrasjes eten we een typisch Zwitsers gerecht, käseschnitte. Een pannetje met brood, gedrenkt in wijn met daaroverheen gebakken ham, gesmolten kaas en een ei. Het is heerlijk. Als dessert nemen we een koffie waar een bakje van chocolade met room bij staat. Het is de bedoeling dit bakje in de koffie te laten smelten waardoor je een heerlijke koffie met crème heb.

We bezoeken de kathedraal en zwerven door de straatjes met historische gebouwen. Terug bij het meer nemen we een boottaxi naar de overkant en komen weer uit in de chique wijk. Helaas staat de fontijn uit. Heel jammer want dit is het symbool van Genève. Aan het eind van de dag gaan we weer met de trein terug. Het is al donker wanneer we thuiskomen.

De laatste dag bij Tilly wil ik nog een keer de bergen in. Met een bus rijden we, via een smalle zigzagweg omhoog, naar Chandolin. Ik zit aan de raamkant en kijk soms recht de afgrond in. We rijden verder door naar Vissoie. Daar starten we een wandeling nog hoger de bergen in. Het is flink klauteren omhoog maar het uitzicht op de bergen en het dal is alle moeite waard. Er zijn ook nog wat gletsjers zichtbaar. Het is zo stil en rustgevend boven. We dalen af naar St. Luc. Dalen is vaak nog belastender voor de benen dan klimmen en ook meer opletten vanwege losliggend grind. Halverwege rusten we op een terras dat uitkijkt over het gebergte. Tilly leert me onderweg welke paddenstoelen eetbaar zijn. Het is een echt natuurmens.

De laatste avond gaan we barbecueën bij de buurvrouw. Een Belgische die ook al meer dan 40 jaar in Zwitserland woont. Het is een gezellige avond en een mooie afsluiting van de actieve dag.  Woensdagochtend brengt Tilly me met de trein naar Basel. Een rit van 2,5 uur. Af en toe herken ik plekken waar ik op de heenweg gefietst heb. In Basel wandelen we nog even door de oude stad en doen een laatste bakkie op een van de vele terrassen. Dan is het tijd voor mij om weer op de fiets te stappen. Het is best lastig om afscheid te nemen wanneer je samen zulke leuke dagen hebt gehad. Vanaf Basel ga ik de Rijnroute volgen maar daar start ik morgen mee. Ik kampeer op de basic camping waar ik een week geleden ook had gestaan. Nog even relaxen voordat ik morgen aan de 1000 km terugreis begin.

1. Fleur Van der Hoeven:
    25 augustus 2021
    Klinkt als heerlijke gezellige dagen!
  2. Tante Leni:
    26 augustus 2021
    Wat klinkt dat allemaal gezellig en leuk! Je hebt fijne dagen gehad en Zwitserland is erg mooi. Nu nog een goede terugreis. Geniet er nog van!!!
  3. Frits:
    26 augustus 2021
    De reis goed ingedeeld Audrey! Op de leuke dagen met je vriendin kun je even teren. Nu de terugreis weer, neem je dezelfde route?
  4. Audrey:
    26 augustus 2021
    Nee zeker niet. Ik neem nu de Rijnroute door duitsland terug. Heen ging ik door de Ardennen en vogezen in frankrijk
  5. Fokko Dam:
    26 augustus 2021
    Klinkt goed. Veel beleefd. Dus geen Ferrari...?
    Ik heb ook al eens in Vissoie op de camping gestaan en toe naar Sion geweest. Leuk. Goede terugreis gewenst.
  6. Audrey:
    27 augustus 2021
    Wat moet ik met een Ferrari?
  7. Mam:
    26 augustus 2021
    Hoi Audrey, jammer om dan weer weg te gaan, wat een mooie uitzichten, ongelooflijk ook die foto jij met je fiets. Nu de weg terug denkend aan de fijne dagen met Tillie. Hopelijk mooi weer,
    Groetjes
  8. Mike:
    26 augustus 2021
    Geweldig, geniet van de vrijheid en lekker in de bossen kamperen.
  9. Audrey:
    27 augustus 2021
    De vrijheid die we nu nog even hebben......
  10. Andries Koertse:
    26 augustus 2021
    dat is ook leuk om tedoen
  11. Fokko Dam:
    27 augustus 2021
    Fijn dat je het gezellig had daar. Drukke tijd gehad. Lekker rustig met de fiets naar huis...wel een Surley.
  12. Heleen:
    27 augustus 2021
    Leuke dagen.. Geniet ervan (nagenieten)
    Echt heel leuk om alles te lezen lijkt net alsof ik op je schouders mee ben 😉
  13. Heleen:
    27 augustus 2021
    De foto met je fiets is geweldig!!