Schuilen in een kapelletje

19 augustus 2022 - Nideggen, Duitsland

Dinsdag 16 augustus. Na een dagje niks doen, maar dan ook echt niks doen, voel ik me de volgende ochtend prima. Gelukkig ben ik snel  hersteld en kan ik nu dan echt met mijn tocht beginnen. Ik zie het weekend maar als een soort van testrondje. Ik checknog een keer of mijn paspoort in mijn stuurtas zit en om 9 uur ben ik vertrokken. Op naar Bladel...en nu echt!

Weer door de Benelux-, Heinoord- en Kilttunnel en dan fiets ik door het mooie Brabant. De temp. is goed maar de zon laat zich niet vaak zien. Ik fiets dezelfde route als een paar dagen terug maar nu is het half 1 wanneer ik Terheijden passeer. Ik rij vrolijk door want ik ben nog lang niet moe.

Vanaf dat ik de Moerdijkbrug ben  overgegaan zie ik al borden van de Vuelte. Die gaat hier zondag langs en ik volg blijkbaar de route tot aan Gilze. Na Alphen pak ik eenpuntje België mee. Wanneer ik in Poppel op een bankje wat uitrust, komt er een oudere man naast me zitten. Hij zit blijkbaar verlegen om een praatje. Het is een Belg en hij verteld dat vele huizen in Poppel zijn gekocht door Nederlanders. Hij houd noet van nederlanders. Ze zijn erg op zichzelf vind hij en ze doen nergens aan mee. Zo zijn er enkele dorpstradities verloren gegaan. Hijzelf is lid van een biljartclubje van 8 personen. Allemaal belgen. Hij verteld dat er wel eens een nederlander bij de club wil aansluiten maar dan stemt hij altijd tegen. Nee, wanneer er een nederlander bij komt, komt er hommeles, zegt hij.

Eenmaal aangekomen in Bladel, zet ik mijn tentje op mijn vaste stekkie. Het is er lekker rustig. Er zijn slechts 10 medekampeerders.

Smorgens is het bewolkt. Ik voel zelfs een paar spetters. Een medekampeerder verteld me dat ik het waarschijnlijk niet droog zal houden vandaag. Hm, ik had nog niet eens de weersvoorspelling bekeken maar zo ziet het er idd naar uit. Mijn doel voor vandaag is St. Geertruid, iets voorbij Maastricht. Een goede 100 km. Er staat weinig wind en het is 21°C. Prima fietsweer dus. Maar helaas, na 25 km gaat het regenen. Ik schuil onder een luifel van een snackbar. Ze zijn nog gesloten maar ze zullen het vast niet erg vinden. De regen zet aardig door en ik pak mijn boek er maar bij.

Vandaag fiets ik voornamelijk door België. Via Lommel, Peer en door de Hoge Kempen naar Maastricht. Wanneer het droog is, ga ik weer verder.  Tot de volgende bui te heftig wordt en ik dit keer schuil in een kapelletje. Maria kijkt me vragend aan wanneer ik doorweekt op een stoeltje neerplof. Er brand een kaarsje waardoor er een toch wel gezellige sfeer hangt. Ik eet wat, drink wat en kijk naar buiten.

De Hoge Kempen is een mooi gebied. Bos, heide en leuke fietspaadjes. Bij een terrasje, wat vroeger een schooltje was, rust ik wat. Ik krijg een grote beker koffie en een flinke punt appelvlaai voor slecht €4,50. De zon komt ook nog eens door en wanneer ik voorbij maastricht ben, pak ik nog even de klim naar Cadier en Keer en daal af naar St. Geertruid.

Wanneer ik smorgens mijn tentje open rits, hangt er een dikke mist. Het ziet er mooi uit zo in het dal. Ik vertrek om 10 uur. Een mooie slingerende route door het glooiende limburgse heuvelland. Na een pittige klim het drie landenpunt over en afdalen richting het land waar je voor een liter benzine €1.71 betaald....Duitsland.

Wanneer ik Aken door ben, wordt het landschap interessant. Een glooiend landschap dat goud door de net geoogste tarwevelden. Ik passeer typisch duitse dorpjes met mooie vakwerkhuzen en kerkjes. De wegen waar de route over gaat zijn vaak autoluw en regelmatig van gravel. Dan nader de noord Eiffel en af en toe is het aardig klimmen. In Udingen hoop ik een camping te vinden maar dit blijkt een campingvoor vaste plekken. Dat zie je vaker in Duitsland. Toeristen zijn daar niet welkom. 8 km verderop, in Nideggen is ook een camping. Ik haal eerst wat boodschappen voordat ik afdaal naar de megacamping. Mijn tent mag ik neerzetten op een veldje met pruimenbomen. Er staat nog een fietser, een zwitser. Hij is al 5 weken op pad. Vanaf de camping heb je een mooi uitzicht op het kasteel van Nideggen dat op de berg licht waar ik net vanaf gedaald bent. Er is een concert aan de gang dus we hebben savonds live muziek.

1. Tante Leni:
    20 augustus 2022
    Gelukkig gaat het goed met je nu! Nu weet je dat je niet in Belgie moet gaan wonen.....
    Toos en ik hadden ook een paar flinke buien bij onze fietstochten maar vlg mij wordt het beter weer. Nog veel plezier en eigenlijk is Duitsland toch wel mooi.
  2. Mam:
    20 augustus 2022
    Hi Audrey, weer een leuk verhaal, waar kapelletjes ook goed voor zijn. Ha ha. Wat een mooi landschap. Fiets ze lekker geniet ervan. Gr
  3. Fokko Dam:
    20 augustus 2022
    Veel plezier en mooi weer toegewenst!
  4. Toos van den Bos:
    20 augustus 2022
    Fijn dat je snel opgeknapt was en op pad kon. Het spreekwoord: na regen komt zonneschijn komt wel van pas. Een fijne fietstocht verder en ik kijk uit naar je volgende verhaal.