Van de Eder Radweg naar de Weser Radweg

27 augustus 2022 - Minden, Duitsland

Oordoppen. Neem altijd oordoppen mee wanneer je gaat kamperen op campings. Gisteravond, op het moment dat het donker werd en iedereen zijn tent of caravan inging, waren er een stel duitsers die juist uit de tent kwamen, muziek aanzette en luid gingen praten en lachen. Tot snachts ging dat door. Maar ik had gelukkig oordoppen bij me. Ik besefde ook maar weer eens waarom ik het o zo fijn vind om wild te kamperen.

Vandaag fiets ik de laatste 40 km langs de Eder. De rivier is een stuk breder nu en het fietst gemakkelijk. In een stadje haal ik wat boodschapjes. Er is een bakkertje dus kies ik iets lekkers uit voor straks. Langs de weg staan pruimenbomen en ik pluk er een paar. De appels aan de bomen zijn niet lekker.veel te zuur.

Ik kom aan in Kassel. Geen idee of Kassel een mooie stad is want ik ga niet het centrum in. Ik blijf de rivier volgen. Er zijn wat recreatieplekken bij het water. Kassel is het einde van de Eder Radweg. Ik hop over naar de Kulda Radweg. Deze zal ik een 40 km volgen tot Hann Munden. De Kulda is ook een rivier met een fietspad erlangs. Wat hebben die duitsers dat goed geregeld. Er is zelfs een punt waar je water kan tappen en een fietsreparatiepaal staat. Deze zag ik voor het eerst in Polen. Het is een paal met gereedschappen aan kabeltjes en een fietspomp. Erg handig wanneer je precies op dat punt een lekke band of pech krijgt.

Aan het eind van de middag arriveer ik in Hann Munden. Een mooi stadje met een oud centrum. Ik wandel er doorheen en pak een terrasje. Koffie met Schwalderkirchentarte of zoiets.

Hier begint de Weser Radweg. De volgende rivier die mij verder naar het noorden zal leiden. Ik overnacht op de Wesercamping in Hemeln.

Na een karig ontbijt, stap ik weer op de fiets. Eerst maar een een bakker of supermarkt zoeken. Ik fiets aan de oostkant van de Weser. Aan de andere kant zie ik af en toe een dorpje maar deze zijn alleen met een pontje bereikbaar. Eindelijk na 20 km kan ik  boodschappen doen. Wanneer ik alles in mijn tassen sta te proppen, komt het duitse stel aan wat ik gister onderweg gesproken had. Ze volgen de Weserroute van Kassel tot Bremen en overnachten in hotels. De man rijdt een 30 jaar oude Gazelle fiets met 3 versnellingen en trommelremmen. Hij vind de nederlandse fietsen erg fijn omdat je rechtop zit. Ja, dat is waar. En dat vind ik nou zo dom aan de nederlandse fietsen. Maargoed, ieder zijn keus.

Er volgt al vrij snel een stevige klim. Ik moet hier toch echt afstappen maar ik schaam me niet. 25% omhoog!!! Ik krijg met moeite mijn fiets vooruit geduwd en moet onderweg 3 keer even bijkomen van de inspanning. Ik dal weer af naar de Weser en de rest van de dag zal het vrij vlak/glooiend zijn. Het fietspad is een stuk beter. Mooi glad asfalt en met af en toe de wind in de rug, gaat het lekker. De Weser slingerd door het land. Het wordt iets meer heuvelachtig. Ik pauzeer op een terras aan het water waar ze heerlijke cappuccino en apfelkuchen hebben.

Aan het eind van de dag stop ik in Bodenwerder op een megacamping. Ik ben al wat megacampings gepasseerd. Een groot gedeelte zijn staplaatsen. De touristen mogen aan het water staan. Prima plek. Helaas is het restaurant gesloten dus dat wordt broodjes vanavond.

Vrijdag 26 augustus. De zon schijnt alweer wanneer ik op de fiets stap. Verder langs de Weser. Het is hier duidelijk wat meer bewoond. De dorpen liggen dichter bij elkaar. De route loopt ook meer langs autowegen. Na een week lang over atovrije paden te hebben gefietst, irriteer ik me snel aan langsrazend verkeer. Boven me vormen zichdonkere wolken en in de verte rechts van me zie ik dat het hevig regent.  Er is ook een stevige wind op komen zetten die ik eerst tegen en dan mee heb. Ik hoor donder. Het is nog droog dus geen reden om te stoppen. Op een gegeven moment zijn de donkere wolken achter me.

De rivier de Weser zie ik af en toe. Er ligt geen pad naast dus soms verlaat ik hem even en dan is die weer in zicht. Ik merk dat mijn zin weg ebt. De omgeving is ook niet heel bijzonder, saai zelfs. En dan dat verkeer steeds... Na 75 km wil ik stoppen bij een camping maar dit blijkt een clubcamping te zijn. Niet voor touristen dus. Op de gps zie ik dat de route door de stad Bad Oeynheusen gaat. Daar heb ik nu even geen zin in. Maar wat blijkt, er is een alternatieve route en deze blijft een de oostkant van de Weser. Dit blijkt een route door een bos en rustig gebied te gaan en ik krijg weer zin om verder te gaan. Dat moet ook wel.

Boven me hebben zich alweer donkere wolken gevormd en ik hoor nu achter me en links van me donderslagen. Oei, nu lijkt het er toch op dat het straks gaat regenen. Ik nader Minden en kies ervoor om hier op de camping te gaan staan. Eenmaal daar aangekomen blijkt het een camperplek te zijn. Alleen campers dus. Een nederlandse vrouw die daar staat zegt me dat ik wat haar betreft mijn tentje wel naast haar camper mag zetten als de eigenaar het oke vind. Ze spreekt goed duits dus zij doet het woord bij de beheerder. Ik krijg een eigen plekje naast een hele grote camper. Zo'n amerikaans gevaarte. Net wanneer me tentje staat gaat het een beetje regenen maar eigenlijk steld het niet veel voor. Voor vandaag toch nog 105 km. In kom al in de buurt van Bremen.

1. Mam:
    27 augustus 2022
    Hoi Audrey, wat een geluk dat je naast de camper mocht staan, wij zijn met de boot ook al een paar keer in Minden geweest, toen lagen we bij de sluis naar het dartel,eemskanaal. wijhebben daar ook gefietst langs het water. Leuk hoor, mooi verhaal. Te zien aan de dennenbomen is het daar ook erg droog. Fiets ze lekker door, gr
  2. Tante Leni:
    27 augustus 2022
    Oh, oordoppen, wat een geluk dat je die meestal bij je hebt. Zure appels, ja die zijn pas goed eind september, denk ik. Mooie fietswegen daar in Duitsland dat is heerlijk fietsen. Geniet er nog van en ik duim dat het mooi weer blijft.
  3. Frits:
    27 augustus 2022
    Je bent als je via Kassel naar boven gaat langs mooie plaatsjes gekomen zoals Willebadessen, Bad Driburg en Paderborn. Mooie bosrijke omgeving, wel gaat het op en af!!
    Stolzenau en Drakenburg vond ik ook mooie plaatsjes. Inderdaad Bremen is in zicht.
    Geniet in de aankomende dagen van de mooie omgeving!
  4. Audrey:
    28 augustus 2022
    Ik volg de Weser Radweg en die gaat niet door de plaatsnes die jij opnoemt
  5. Helen:
    27 augustus 2022
    Hoi Audrey, leuk om dit keer over Duitsland te lezen. Ze hebben daar inderdaad veel lekkere taarten. Een goede reis verder, geniet van het fietsen en het bakwerk (lekkere broodjes hebben ze ook)
  6. Fokko Dam:
    28 augustus 2022
    Geniet er van Audrey...lekker fietsen en taartjes eten !
  7. Frits:
    29 augustus 2022
    Ja dat realiseerde ik mij later ook. Een paar jaar geleden heb ik een gedeelte van de Weser Radweg gefietst en ben toen langs die plaatsen gekomen. Ben toen door het oude voormalige Ruhrgebied gefietst (een aanrader!) en toen zo weer terug naar Nederland.