Stoempen tegen de wind

30 augustus 2022 - Hilgermissen, Duitsland

Een eenzame tentkampeerder op een campercamping. Ik was in de verste hoek gezet naast een mega camper van amerikaans formaat. Nee, het was niet gezellig maar wel lekker rustig en ik had uitzicht op het weserkanaal waar af en toe een vrachtschip doorheen voer. Ik kon blij zijn dat ik hier mocht overnachten. Langs het kanaal en de Weser fiets ik terug naar de route. Ik kom langs de grote Wesersluis. Langs het water fiets je eigenlijk heel gemakkelijk de stad door.

Ik zit weer op de route naar Bremen. Nog niet wetende dat ik een heel saaie dag tegemoet ga. Door een vlak landschap met graan-, suikerbieten- maisvelden en grote lege akkervelden. Een dag zonder zon en 10°C koeler dan de dagen daarvoor. Ook staat er een noorderwind dus die heb ik tegen. In het uitgestrekte landschap zie ik overal van die verschikkelijke windturbines staan. Het lijkt wel of ik in Groningen ben. Zelfs de paden en wegen lijken op het nederlandse asfalt. Het enige wat mij doet beseffen dat ik niet in Nederland ben, is wanneer ik door een dorpje fiets. De mooie vakwerk huizen en typische boerderijen. Boven aan de gevels hangen een soort dartborden. Dat zal het wel niet zijn want je moet een heel hoge ladder hebben om de pijltjes weer los te halen, dis waarschijnlijk is het een versiering. Je ziet hier ook vaak een christelijke tekst op de gevels geschilderd. Er staat zoiets als, 'god bescherm de mensen die in deze woning leven'

Om de dag nog een beetje op te leuken, pak ik een terrasje in een dorp, doe boodschapjes (ook voor morgen...zondag!!) en stop ik regelmatig even kort bij een rustplek om iets lekkers te nemen. Ik ben gek op toetjes en ze verkopen hier bakjes Kefir. Een heerlijke kwark met vruchten onderin. Dat is vaak een verwen momentje nadat ik boodschappenhen gehaald.

Dit deel van de Weser heet Mittel Weser. De Weser is de grootste rivier in Duitsland die in dit land begint en eindigt. De totale lengte is 730 km. De Fulda( die ik ook gevolgd heb) is een voorloper op de rivier. In Han Munden komt deze bijeen met de Werra en vanaf dat moment vormt zich de Weser. Stukje informatie wat ik later gelezen heb.

Vanmorgen zag ik nog wat fietsers maar na de middag kom ik bijna niemand meer tegen. Het is beuken tegen de wind in, door een eindeloos vlak landschap. Ik ben blij wanneer ik de camping bij Magelnen bereik. Wat een dag!

Op de camping staan nog een aantal fietsers. Allemaal duitsers. Een stel had ik onderweg al ontmoet. Een ander stel is op de ebike en beweren dat zij ook spierpijn hebben aan het eind van de dag. Er staat ook een man op een ligfiets die vanuit Koblenz is gestart.

Het is nog zo'n 70 km naar Bremen. En ja, er staat nog steeds een stevige noorderwind merk ik wanneer ik smorgens vertrek. Verder door het vlakke, saaie landschap. De Weser zie ik heel af en toe. Ik zie vooral weer die akkervelden en windturbines. Wanneer ik Bremen nader fiets ik op een dijk langs de rivier. Stoempend tegen de wind om mijn teller nog net op 15 km/uur te houden. Ik wandel met de fiets aan de hand door het centrum van Bremen. Er is een gezellig en druk plein met een aantal indrukwekkende gebouwen en een kerk. Het is te druk om ergens te gaan zitten, dus ik ben alweer snel vertrokken.

Ik fiets naar het westen en heb de afslag genomen richting NL. Bremershaven ga ik niet meer halen. Ik ben ook bang dat de omgeving hetzelfde is als de laatste 180 km. Naar het westen dus. De wind schuin achter me. Net buiten de stad passeer ik een leeg terras waar ik toch even van een cappucino en duitse kuchen geniet. Eenmaal weer ip de fiets zie ik de omgeving veranderen. Langzaam wordt het bosrijker en glooiender. En aan het eind van de dag fiets ik door een mooi bos en heide gebied. Op weg naar een camping heb ik ineens zin om lekker in dit bos te kamperen. Evenlater staat mijn tentje tussen de naaldbomen. Heerlijk stil en alleen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Toos van den Bos:
    30 augustus 2022
    Hoi Audrey, wat fijn dat ze in Duitsland van dat lekkere gebak, yoghurt en heel veel lekkers hebben. Dan kan je na een saaie fietstocht toch nog lekker genieten. Nog een fijne fietstocht verder, hopelijk met minder wind, groetjes
  2. Nathalie:
    30 augustus 2022
    Je bent al weer op reis! Dat dacht ik al. Je hebt al veel gezien dit jaar. Hierna zijn je vakantiedagen zeker op? Geniet er dan nog maar van!
  3. Leni:
    30 augustus 2022
    Als je erg wind tegen hebt. Verdien je wel 2 gebakjes! Gelukkig weer bos en heide. Geniet ervan.
  4. Mam:
    30 augustus 2022
    Hoi Audrey, eind goed alles goed dank zij de toetjes en taartjes kwam het toch nog goed. Nu begin je zeker aan de terugreis. Weer een leuk verhaal, fiets ze lekker misschien nu alsmaar voor de wind. Groetjes
  5. Frits:
    31 augustus 2022
    De hele dag en nog een dag wind tegen is niet fijn, maar een hele dag regen is nog minder fijn, dan van maar de kwade de minst kwaden. Qua weer blijft het in ieder geval nog een aantal dagen droog. Ben ook niet zo gecharmeerd van de grote plaatsen. Wildkamperen, ik weet het niet, wel rustig mits je wat verder van de bewoonde wereld zit, maar geen sociale controle, maar goed het is maar voor één nacht. Geniet nog van de reis met zeker nog mooie fietsstukken voor de boeg en een behouden thuiskomst.