Doorsteek naar de Ems

31 augustus 2022 - Lochem, Nederland

Momenteel wordt het 'savonds om 9 uur al donker en koelt het af. Ik lig dus vaak om half 10 in de slaapzak. Hoewel ik snachts regelmatig even wakker wordt om me om te draaien, wordt ik iedere ochtend iets vóór zevenen wakker. Misschien door de vogeltjes die dan zingen of omdat het licht wordt. Het voelt i.i.g. goed om te leven zonder kunstmatig licht.... en wekker.

Ook op maandag ochtend wordt ik een paar minuten voor zeven wakker. Mijn tentje staat in het bos bij Wildenhausen. Heerlijk geslapen. Ik besluit mijn boeltje in te pakken en meteen te vertrekken. Zonder ontbijt, dat komt later. Vandaag gaat de tocht naar Meppen. Ik volg even geen bestaande route. Het is nog erg vroeg en stil en ik ruik de frisse bosgeur. Rechts van me is een oude molen en schuur. Echt mooi vakwerk. Er is geen spijker aan te pas gekomen. Hier zijn houten pennen gebruikt om de constructie vast te zetten. Niet veel verder is een rustplek waar ik ga onbijten. Er staat een houten hutje bij. Binnen staat een koelkastje met koude drankjes die je mag nemen voor een kleine vergoeding. Waarschijnlijk is dit opgezet door de bewoners.

Ik maak mijn koffie en eet mijn broodjes. Mijn telefoon hangt aan de oplader want in het hutje heb ik een stopcontact ondekt. In deze omgeving is een fietsknooppuntensysteem. Dat hebben ze afgekeken van de Nederlanders. Wanneer ik weer verder fiets, valt het me op dat er heel veel mooie rustplekjes zijn voor fietsers. Allemaal vrij nieuw.

In het volgende plaatsje doe ik boodschappen. Ik moet nu ook water kopen want dat kan je niet bijvullen wanneer je wildkampeerd. Op plastic flessen en blikjes wordt hier statiegeld gerekend dus dat soort producten probeer ik zo min mogelijk te kopen. Ik heb geen zin om voor één blikje of één fles terug te gaan voor een bonnetje. Zo'n bonnetje vergeet ik en de volgende dag vind ik het verschompeld terug in mijn broekzak die ik inmiddels gewassen heb. Dus hup, die fles de bak in.

De route naar Meppen is op zich aardig. De paden zijn soms erg slecht. Borden met 'Radweg Schäden' of 'Straßenschäden' zie ik veel te vaak. Nu ik langs doorgaande wegen fiets en niet meer over paadjes langs een rivier, valt het me op dat er vaak een fietspad is.  Een strook van een meter breed van een soort klinkers. Vaak iets hoger dan de asfaltweg. Dus een soort stoep. Deze is voor beide richtingen en ligt soms links dan weer rechts van de weg. Deze strook moet je ook delen met voetgangers. In de dorpen is dat best chaotisch en pak ik uiteindelijk maar de weg. Zoveel verkeer rijdt er niet.

Ik bevind me in Emsland en wist je dat hier in Duitsland ook hunnenbedden zijn? Ik was er al een gepasseerd maar bij het graf bij Bruneforths Esch stop ik even. Dit is dan ook meteen de grootste en mooiste. Een rij van 11 traveeën, zoals dat heet, vormt een grafkamer van wel 25 m lang.

Ik nader Meppen. Meppen is een aardig stadje met een klein centrum. Ik eet er wat en loop een rondje. Door het stadje loopt de rivier de Ems. Deze ga ik een stukje volgen naar het zuiden. Er is een camping in het centrum maar daar loopt een drukke weg langs en ziet er niet gezellig uit. Ik pak de camping iets meer naar het zuiden. Een mooi terrein maar ik ben de enige kampeerder op het veld. Het vakantie seizoen is voorbij.

'sMorgens kom ik traag op gang. Ik hoef ook niet vroeg te vertrekken want voor vandaag is het nog geen 70 km naar Ootmarsum. Het is 11 uur wanneer ik het terrein af fiets. 3 km verder zit ik alweer op een bankje. Er staat hier nl. een houten huisje waar verschillende lekkers aangeboden wordt. Het is te leuk om voorbij te fietsen. Ik neem een kop Latte Machiato en ik haal een fles biologische yoghurtdrank uit de snoep/drankjes machine.

Vandaag volg ik het Ems kanaal. Langs het kanaal ligt een fietspad. Het is mooi fietsen ondanks dat het een lang recht kanaal is. Voorbij Linge ga ik over op de Ems-Vechte kanaal richting Nordhorn. Het wordt een stuk bosrijker en ik fiets voornamelijk over gravelpaden. Erg mooi. Links van me is een groot militair gebied. Ik vraag me altijd af wat ze daar doen. Zeker wanneer ik een bord met het nucleaire symbool ziet staan. Vreemd?! Helaas is de dijk te hoog om er overheen te kijken. Afstappen en de dijk opklimmen doe ik maar niet. Straks gaan ze schieten.

In Nordhorn blijf ik langs het Nordhorn-Almelo kanaal fietsen. Zo rij je ongemerkt de hele stad door zonder er iets van te merken. Geen stoplichten, geen kruispunten en geen auto verkeer. Je fiets overal onderdoor en blijft het kanaal volgen. En dan ben ik weer in het land waar je €2,06 voor een liter benzine betaald...NL. In Ootmarsum kampeer ik op het NTKC terrein. Er staan slechts 2 tenten.

Ook op woensdag ochtend kom ik traag op gang. Tja, ik heb nog 4 dagen om thuis te komen dus waarom haasten. Eerst dacht ik hier een dagje extra te blijven maar ik heb toch besloten om verder te gaan. Naar Lochem. Ook daar is een NTKC terrein. Wanneer ik op de fiets zit merk ik dat er een noord oosterwind staat. Wow, ik heb voor de wind! Nu overweeg ik zelfs om in een ruk naar Den Treek te fietsen. Helaas had ik dan eerder moeten vertrekken en niet pas om half 12.

Dus op naar Lochem door het mooie twente. Langs graslanden met koeien, schapen en paarden, mais-,en graanvelden, kleine dorpjes en bosgebiedjes. regelmatig staat er een stalletje langs de weg waar je groente en fruit kunt kopen. Overal zie ik nederlandse vlaggen wapperen in de 'voordewind'. Ze hangen op z'n kop want de twentse boeren zijn boos en schreeuwen om hulp. Het zou zonde zijn wanneer dit hollandse landschap gaat verdwijnen.

Uiteraard pak ik nog een terasje en aan het eind van de middag ben ik op het kampeerterrein. Na een koude douche (defect) geniet ik van de stilte en relaxe ik wat bij de tent.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tante Elly Dullemans:
    31 augustus 2022
    Je zit er ook heerlijk ontspannen bij. Terug in Nederland en nog steeds mooi weer. Het waren weer prachtige reisverhalen…. Genieten, en ja….dan wacht het werk . Doe nog rustig aan en we wachten op je volgende avonturen….liefs
  2. Frits:
    1 september 2022
    Welkom in Nederland en de mooie Achterhoek.
    Goede en veilige reis weer naar huis!
  3. Helen:
    2 september 2022
    Hoi Audrey, wat een leuke vakantiefoto van jou voor je tentje! Hoort dat stoeltje bij je campinguitrusting? Je teksten zijn trouwens ook goede reclame voor fietsvakanties. Ik wens je nog een goede reis naar huis.
  4. Audrey:
    4 september 2022
    Ja dat stoeltje hoort tegenwoordig vaak bij mijn kampeer uitrusting. Ik wordt ook een jaartje ouder.....