Van de Rijnroute naar de Lahn Radweg

21 augustus 2022 - Diez, Duitsland

Ik sta op de megacamping in Nideggen. De camping neemt het hele dal in beslag. Het is zelfs zo dat er een treinspoor dwars door de camping loopt. Ieder uur rijdt hier een treintje over. De stad ligt op de heuvel maar gelukkig hoef ik niet de hele zigzag weg omhoog terug. Dat heb ik al even gechecked op de kaart. Ik fiets een stukje door het dal en klim geleidelijk omhoog. Ikkijknog eenkeer achterom naar het kasteel op de heuvel. Het pad wordt geavel en klimt verder omhoog door een bosgebied. Ik zweet me eigen de tantjes. Is het zo benauwd?

In het mooie dorp Glehn besluit ik bij een bakkertje te lunchen. Wanneer ik net op het terrasje zit, komt de zwitser Marco, die ik op de camping had ontmoet, aangefietst. Hij vind dat het ook tijd is voor een pauze en schuift aan.  We volgenn dezelfde route naar Koblenz dus besluiten een stuk samen te fieten Al snel laat hij weten dat zijn benen niet niet goed voelen en haakt af. Dus ben ik weer alleen in het mooie duitse heuvelland. Ik fiets langs koren en graanvelden. Langs boomkwekerijen en fuitbomen. Pluk een paar appeltje en bramen die ik later opeet.

Bij Remagen bereik ik de Rijn. Bekend terrein voor mij want vorig jaar was ik hier ook toen ik terug fietste vanuit zwitserland. Nu rij ik de route  dus in tegegestelde richting. Er ligt eenautovrij pad vlak langs de rivier. Het is mooi en makkelijk fietsen. Ik ben noet de enige die deze route volgt merk ik al snel. Op een gegeven moment is de route omgeleid vanwege instorting van een brug. Ik volg de zijrivier zo goed als mogelijk. Er staat niks aangegeven. Zoekhet maarzelf uit denken dieduitsers. Een stuk verder is een metalen voetgangers noodbrug geplaatst. Erg fijn maar je moet dus wel een trap omhoog. Een behoorlijke trap. Ik til mijn fiets treedje voor treedje omhoog, overdwars. Eerst voorwiel een tree omhoog, dan achterwiel. Naar beneden gaat makkelijker. Pff, er zal wel een andere brug ergens zijn want ik kanme niet voorstellen dat elke vakantiefietser deze uitdaging aanwilt gaan.

Eenmaal terug op de route fiets ik door tot Rheineck. Daar is een fijne camping waar ik vorig jaar ook gestaan heb. Nu staan er wat meer tentjes.

Vanacht hoorde ik een paar spetters op de tent maar smorgens is het droog. Ik vervolg de route langs de Rijn totaan Koblenz. Koblenz iz een mooie stad. Vorig jaar was ik hier ook dus ik loop alleen even langs de boulevart waar fort Ehrenbreitsten en het monument Deutches Eck goed te zien zijn. De zon schijnt, het is +30°C. Net buiten Koblenz verlaat ik Rijnroute en volg de Lahntal Radweg. De Lahn is een 240 kilometer lange zijrivier van de Rijn en ontspringt bij Netphen.  Het dal is opvallend groen en ik fiets door mooie dorpjes. In een van de dorpjes is een roeiwedstrijd aan de gang. In grote kanoos met wel 10 of 15 roeiers racen ze tegen elkaar op het tempo van een trommel.

Aan het eind van de middag kom ik aan in Diez. De campung ligt aan de Lahn en ik zoek een plekje vlak bij de rivier.

1. Mam:
    21 augustus 2022
    Hi Audrey, na Koblenz wordt het zeker onbekend terrein voor jou? Zo zie je maar andere fietsers hebben ook weleens slechte benen. De temperatuur is bij jou wel hoger dan bij ons ,misschien vochtige warmte dan is het benauwder . Leuk verhaal en fiets ze lekker. Gr
  2. Heleen:
    22 augustus 2022
    Mooie omgeving Audrey. Fijne fietsdagen
  3. Tante Leni:
    22 augustus 2022
    Goed zo, je benen zijn weer in orde! Duitsland is toch wel heel mooi. Hier heeft het best wel geregend. Leuk verhaal weer, geniet er nog van!