Ik ben weer op pad!

21 juni 2021 - Wimereux, Frankrijk

Afgelopen week was het zonnig en warm. Temperaturen van 25 tot zelfs 32°C.  Heerlijk en ik had bijna vakantie. Zaterdag ben ik vertrokken. Bewolkt, regenachtig en slechts 17°C. De weergoden zijn niet met mij. De afgelopen maanden ben ik regelmatig een paar dagen weg geweest. Of het vroor of het regende. Ik zal op alles voorbereid moeten zijn.

Een vakantiegevoel heb ik nu wel. Ik ga nl. naar Frankrijk. Zaterdag ben ik vanaf huis vertrokken richting België. In Sluis pak ik de fietsroute 'De groene Valleienroute' op.

Vanaf Sluis in Zeeland gaat de hoofdroute door het vlakke Vlaamse land, langs Boulogne-sur-Mer aan de Opaalkust, door het verrassend rustige en mooie landschap van Noord-Frankrijk, de mooie Ardennen en Luxemburg naar de Moezel in Duitsland. Vanaf Trier heb ik de keuze om via de Sauer-Prüm-Enz-Eifel-Ardennen Radweg en de Vennbahn naar Aken en vervolgens Vaals in Nederland te rijden. Wat ik ook ga doen. En dan nog even van Vaals naar huis.Het wordt een pittige tocht. Veel km en de nodige heuvels.

De eerste dag fiets ik van Vlaardingen naar Ellewoudsdijk in Zeeland. Een dag van bruggen, eilanden en windturbines. Het is bewolkt. Via de Beneluxtunnel en de Heinoordtunnel bereik ik Goeree Overflakkee. Het miezert net niet hard genoeg om een regenjack aan te trekken. De Willemsbrug stuurt me naar Schouwen Duiveland. Zeeland is niet mijn favoriete fiets provincie maar met de wind schuin achter me, is het te doen.

Voorbij Bruinisse zit op de de Zeeuwse Wind Route. Alleen de naam zegt al genoeg dat je deze route moet mijden. Deze gaat ook over de Zeelandbrug. Een verschrikkelijk saai stuk waar geen einde aan lijkt te komen. En dan ben ik op het laatste eiland van Zeeland. Zuid Beveland. Ik fiets langs Goes en haal wat boodschapjes voor vanavond. Het laatste stuk naar Ellewoudsdijk is aardig. Het kleine dorp ligt voor de dijk aan de Westerschelde. Op het kampeerterrein staan nog 3 tentjes van fietsers.

Nadat ik wat gegeten heb, wandel ik een stukje langs de westerschelde naar het fort. Die nacht regent het heftig. Gelukkig heb ik oordopjes bij me en slaap ik prima. Misschien komt dat ook omdat ik 135 km weggetrapt had vandaag.

De volgende ochtend is het nog zo'n 30 km naar Vlissingen. Door een land van Solar fields, windturbines en industrie. Niet echt waar je van droomt als fietser zijnde. Daarbij heb ik ook een pittige tegenwind. De boot naar Breskens ligt er al en de mevrouw van de kaartjes verkoop meldt door de walkietalkie dat er nog een fietster aankomt. Zodra ik aan boord ben vertrekken we.

In Breskens is de omgeving totaal anders. Strandjes, duingebied, gezellige terrassen en veel vakantiewoningen. Ik volg het fietspad langs de kust. Nuttig een cappuccino bij een eettentje en rij verder naar Sluis. De route gaat over het gezellige plein en volgt vervolgens het kanaal naar Brugge. Om Brugge heen loopt de groene gordel. Dit is een fietsroute die je over rustige paden langs Brugge voert. Van het centrum zie ik niks. Nou is dat prima want ik ben al een aantal keren in Brugge geweest.  Ook heb ik geen zin in om tegen al die mondkappen aan te kijken. Ik heb al in de gaten dat de Belgen het heel serieus nemen. Mondkap op in de kano?? Ik fiets verder door bosgebied, dorpen en langs graan- en aardappelvelden. De zon komt door. Langs de rivier de IJzer kom ik in Diksmuide. Bij het museum over de eerste wereldoorlog staat een gigantische toren en een bijzondere poort.

De camping die ik voor ogen had, blijkt om een of andere duistere reden gesloten te zijn dit jaar. 12 km verder zou nog een camping moeten zijn, verteld de man. Zo sta ik even later op een mooi veldje in Pollinkhove. De camping eigenaar vraagt geïnteresseerd naar mijn route en bewondert mijn fiets.  Ondanks de 128 km die ik vandaag weggetrapt heb, zegt hij dat ik er nog fit uitzien. Hm, zo voel ik me echter niet.

Die nacht regent het weer. Ook sochtends hoor ik de regen op het tentdoek dus ik blijf nog even liggen en val weer in slaap. Het is half 11 eer ik op de fiets zit. Het miezert nog steeds maar ik zal toch verder moeten. Ik volg nog een stukje de IJzer en zonder dat ik het in de gaten heb, bevind ik me in Frankrijk. Vandaag volg ik voornamelijk de Noordzee route ri. Bolougne du Mer. Het landschap wordt al snel heuvelachtig en ik fiets langs graan- en aardappelvelden. Af en toe kruis in een klein Frans dorp. Ieder dorp heeft een mooie kerk. Het is zo stil op de wegen en in de dorpen. Het lijkt allemaal wel uitgestorven. Veel winkels zijn op maandag gesloten in Frankrijk. Bij een Aldi haal ik wat broodjes en kaas die ik later op een beschut plekje op eet. Het blijft de hele dag regenen. Soms is het even droog maar voordat ik ben opgedroogd, begint het weer. Het mat me af. Ik ben dan ook blij. Wanneer ik de kust bereik. Op camping municipal Olympic in Wimereux zet ik mijn tentje op. Het is behoorlijk gaan waaien. Dit badplaatsje zal bij mooi weer druk bezocht worden. Er ligt een mooi strand met uitzicht op de kalkrotsen. Nu was het leeg. Het is slechts 14°C.  Ben blij dat ik op het laatste moment een donsjasje in mijn tas gepropt heb.

Zo nu eerst even eten en dan een wandelingetje door het plaatsje maken. Morgen weer verder over de Groene Valleien Route en hopen dat de zon komt.

1. Niels:
    21 juni 2021
    mooie tocht zo ver afgaand op je beschrijving. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Zeeland dus herken wel veel, heb er zelf ook gefietst een aantal jaar geleden maar idd zuid-beveland en walcheren gaat nog wel maar alles daarboven is niet echt spannend om te fietsen, het vlaamse land echter des te meer…. je fietst fikse afstanden overigens! petje af hoor… met volle fietsbepakking? (4 tassen en stuurtas?). Onlangs zelf weer gefietst na ca. 1,5 jr niet maar na 75 km was ik redelijk stuk… oftewel ik moet zelf weer heel wat fietsconditie opbouwen…
    Maar leuk om je fietservaringen te lezen, veel plezier nog de komende dagen!
  2. Audrey:
    21 juni 2021
    Dank je. Beneden de Westerschelde is het een heel ander landschap. Ja, ik fiets nu net 2 voor en 2 achterassen. En een stuurtas
  3. Stella:
    21 juni 2021
    Leuk weer om te lezen Audrey. En altijd leuk wat fotootjes erbij. Bonne chance en France 😘
  4. Tante Leni:
    21 juni 2021
    Ja Zeeland is eindeloos. Maar dat heb je nu achter de rug en hopelijk wordt het mooi weer. Leuk om je blog weer te lezen. Veel fietsplezier nog!
  5. Fokko Dam:
    Hoi Audrey,
    Hopelijk wordt het alleen maar beter! Leuk om te lezen. HEt lijkt mij een hele mooie route. groeten Fokko
  6. Mam:
    21 juni 2021
    Wel stoer audrey al die wind en ook weer regen. Het zitje niet mee maar kop op eens wordt het beter. Groet mam
  7. Audrey:
    8k hoop het
  8. Micheil vd Hoeven:
    Geweldig!!!
  9. Maria:
    21 juni 2021
    Hallo Audrey, geweldig om te lezen dat je de uitdaging weer bent aangegaan. Heel veel fietsplezier en natuurlijk veel zon en weinig wind.
  10. Helen:
    21 juni 2021
    Hoi Audrey, leuk je weer te kunnen volgen!
    Ik wens je heel veel plezier langs je nieuwe route en eindelijk eens lekker fietsweer.
  11. Frits:
    22 juni 2021
    Dag Audrey, het Noorden van Frankrijk is inderdaad uitgestorven. Jongere mensen verkassen naar de wat grotere steden en de oudere garde blijft en na jaren sterven deze dorpen uit. Overnachtingsadressen zoals bed and breakfest zijn er dan ook bijna niet. Goed te horen dat je weer op pad bent. By the way heb je een andere fiets, weer een Santos? De Vennbahn is een prachtige route, zal ik jou zeker aanraden!
  12. Audrey:
    22 juni 2021
    Hoi Frits, ik heb idd een andere fiets. Geen Santos maar een zelf opgebouwde Surly Ogre. Bevalt erg goed tot nog toe. De vennbahn heb ik eerder gereden van noord naar zuid. Ik vond toen het eerste stuk erg saai
  13. Tante Elly Dullemans:
    22 juni 2021
    Hallo Audrey, leuk weer over je enthousiasme en doorzetting te lezen. Wens je beter weer en een enerverende fietstocht, blijf je volgen topper👍
  14. Fleur Van der Hoeven:
    22 juni 2021
    Mooi avontuur weer! Groetjes uit zonnig Frankrijk!