Tussen de buien door schijnt de zon

18 mei 2021 - Groesbeek, Nederland

Gisteravond was het een afwisseling van zon, regen en onweer. Gelukkig was het niet koud. 2 weken geleden had ik nog nachtvorst toen ik op de camping stond. Wanneer ik 'smorgens wakker word, regent het. Ik blijf nog even liggen en gelukkig klaart het op. Na een ontbijtje van havermoutpap en koffie vertrek ik naar de Pieterberg. Er zijn andere startpunten, zoals volgens het routeboekje in Esch, maar de Pieterberg vind ik HET startpunt. Vanaf een plateau kijk ik uit over de afgraving van de mergelgroeve. Het blauwgroene meer is verrassend mooi. Omdat het me wat tijd heeft gekost om dit punt te bereiken (geklooi met de navigatie, rondjes gereden...) pak ik direct de route op en rij Maastricht uit. Al snel fiets ik door het heuvelachtige Limburg. Richting Meersen rij ik langs mergelgrotten en is het druk met wandelaars. Ik fiets niet langs de Maas zoals ik eigenlijk verwacht had. Het gaat oveeIk landweggetjes langs graslanden, maïsvelden, boerenhoeve en graanvelden. Hier en daar een kapelletje of gedenkteken. Ze zijn erg gelovig in Limburg. Af en toe een klim en gravelweg. De route die ik rij heb ik van Routeyou gedownload. Het volgt niet geheel het Pieterpad, op sommige wandelpaden mag je niet fietsen. maar gaat wel over autoluwe paden. De zon komt door, anders dan voorspeld.

Sittard is een mooie stad met een aantal  kerken en een groot plein. Het is er gezellig druk en de terrassen zitten vol. Voorbij het smalste punt van Nederland ga ik even de grens met Duitsland over. Boven me hangen wat donkere wolken maar er is ook blauwe lucht. Op een paar spetters na blijft het droog. Halverwege de middag trekt de wind wat aan. Die heb ik in de rug dus prima fietsen zo. Mijn dag eindigt bij de boeren camping 'aan de grens' nabij Roermond. Een schitterend plekje.

Vanaf Swalmen volg ik de NL/D grens naar het noorden. Meteen een mooi stukje groen, de Kahkbergsche heide en langs de Brachten Wald richting Venlo. Er zijn hier wat ezel boerderijen en er lopen jonge ezels. Wat een leuke dieren. Een jonge ezel heeft een afrokapsel. Het ziet er zo grappig uit. Holtmuhle is een mooi natuurgebied waar ik weer even de beenspieren moet aanspannen voor een pittige klim. Er zijn hier 2 groeves waar klei wordt opgegraven voor de keramische industrie. Het plaatsje Tegelen staat er bekend om.

Het is pas half 11 wanneer ik Venlo bereik. De terrassen zijn nog dicht. Helaas, ik had me verheugd op koffie met vlaai. Maar het mag nog niet. Verrassend makkelijk fiets ik de stad door. Er ligt een mooi fietspad langs de Maas. Weg van de drukte. Het pontje van Velden-Grubbebvorst zet me de Maas over. Het is mooi fietsen hier. Landweggetjes, gravelpaden, smalle fietspadjes tussen de graslanden door. Overal zie je gele en witte bloemen. Boven me hangen dreigende wolken en af en toe begint het een beetje te regenen. Ik passeer Tienray en Meerlo en volg de nieuwe Maas route.  Op dit stuk zie ik opvallend veel vakantiefietsers. Ook passeer ik enkele pieterpadlopers. Het tweede pontje van vandaag zet me af bij Afferden. In Gennep rust ik op een terrasje met koffie en een broodje tonijn. Ik zit net weer op de fiets, wanneer het flink gaat regenen. Ik vind beschutting onder een boom maar ben al wel zeiknat geregend. Even later schijnt de zon weer en wanneer ik in Groesbeek aankom, ben ik weer opgedroogd.

Ik overnacht weer op een boeren camping. Die boeren campings hebben tegenwoordig  luxe sanitairgebouwen. Gister was het ook al zo chique en ruim en deze heeft zelfs een recreatieruimte. Dat ben ik allemaal niet gewend aangezien ik vaak op natuurkampeerterreinen of NTKC terreinen kampeer. Ik krijg een plekje naast de kippetjes en 'savonds bak ik 2 verse eitjes.

1. Fokko Dam:
    18 mei 2021
    ziet er mooi uit Audrey. En een fijn verhaal. Idd het weer is beter dan voorspelt. Wij fietsen in Drenthe rond. Ook wel buien gehad. Gisteren bij Wim en Marjan gegeten. Die wonen nu vanuit Hillegom in zo'n mooi oud Kolonie-opzichters-huis.
    Veel plezier daar op het Pieterspad. Ben benieuwd naar het vervolg.

groeten Fokko
  2. Audrey:
    18 mei 2021
    Drenthe is ook heel mooi en daar ga ik ook nog door. Veel plezier.
  3. Tante Leni:
    18 mei 2021
    Nederland is toch wel mooi! Tussen de buien door.
    Lekker genieten en vanaf morgen zijn de terrassen de hele dag open, dan hoef je niet meer te wachten tot 12 uur.
  4. Audrey:
    18 mei 2021
    Echt waar?! Goed dat ik het weet.
  5. Tilly:
    18 mei 2021
    Mooie omgeving en het Pieterpad ziet er ook goed uit. Ben gelukkig al aan het trainen hier met de Jakobsweg van de Bodensee tot Genève ( in dag étappes hoor...) Nederland is als toerist een prachtig land en ik hoop echt ooit nog een keer in Nederland te kunnen fietsen. Ja, je weet het, hangt van het groene pasje af......
    Fijne reis nog. Doehoei Tilly
  6. Frits:
    18 mei 2021
    Audrey, na Nijmegen krijg je een mooi stukje Nederland de Ooypolder (althans dat vind ik), een stukje rivierengebied met een rijke historie. Hopelijk heb je mooi weer want dat geeft nog meer glans aan het gebied!
  7. Audrey:
    18 mei 2021
    Vandaag daar gefietst. Was zeker mooi. De route gaat over autoluwe paden, soms wat zanderig maar heel leuk fietsen
  8. Mam:
    18 mei 2021
    Leuk verhaal Audrey, herkenbaar voor ons wij hebben daar ook gefietst,, de Pietersberg enz. Bij Grubbevorst pontje over. Wist jij dat je in Grubbebvorst een ijssalon is waar je heerlijk ijs kan eten. Wereldberoemd in Limburg. Wat is Nederland toch mooi met die wolken en dat groene gras. Veel fietsplezier, mam
  9. Audrey:
    En dat zeg je nu...!!