Hoe sterk is de eenzame fietser....?

19 mei 2021 - Leusden, Nederland

Wanneer ik om half 10 de boeren camping in Groesbeek verlaat, begint het te hozen. Geen plek om te schuilen dus dat begint lekker. Na Berg en Dal fiets ik over een fietspad dat me slingerend door de graslanden naar de rivier de Waal stuurt. Achter me de donkere lucht, voor me....niet veel beter maar boven me een blauwe lucht en zon. Ik passeer een monument ter herinnering aan de bijna watersnoodramp in 1995. Door enorme regenval stond het water in de Waal en de Rijn op het hoogste punt op ruim 16 m. boven NAP. Ik zie de beelden nog wel voor me. Ik verlaat de dijk en fiets over een zanderig pad tot millingen aan de Rijn. Daar ligt het pontje op me te wachten. Het vaart om het hele uur en laat het nu net 11 uur zijn. Tijdens de vaart begint het weer te hozen en eenmaal weer op land, stopt het.  Wat een mazzel heb ik De route gaat over smalle fietspaden die slingeren door een strook van gele en witte bloemen. Door een waterrijk gebied.  Ik weet nog dat ik hier lang geleden fietste in de zomer. Het was toen filerijden op die smalle paden. Nu rij ik er alleen.

Na Lobith steek ik een puntje van Duitsland door. Het is hier heuvelachtig en bosrijk. Heerlijk die geur van natte bosgrond. Een man op een mooie Santos met rohlofnaaf en riem, spreekt me aan. Santos rijders spreken elkaar altiijd aan. 'Mooie fiets' zo begint het dan.  ' Ja dank je. Maar die van jou is nog mooier' zeg ik vervolgens. Het wordt uiteindelijk een leuk gesprek. Vandaag is ook een dag van regen afgewisseld met zon. Ik moet regelmatig even schuilen onder een boom. Veelal fiets ik over smalle gravelpaden met een zandweg ernaast. Je kent ze wel. Door de regen zijn het nu meer greppels geworden en rij ik door grote plassen water.

Van Gaanderen naar Zelhem. Langs graslanden en bosgebiedjes. De bomen staan vol in blad en op de smalle polderwegen rij ik door een tunnel van bomen. Achter zie ik een heel dreigende lucht en hoor de onweer. Ik probeer de bui voor te blijven maar wanneer het plots begint te waaien weet ik dat ik verloren heb. Schuilen maar weer. Even later heb ik een platte band! Op deze banden ben ik naar de Noordkaap gefietst, door Polen gefietst en nog vele tochten gemaakt. Ik denk dat ik al 13.000 km met deze banden heb gefietst veelal met bagage zonder één keer lek. En nu bij Vorden is het raak.

Al dat schuilen voor de regen heeft me wat tijd gekost dus de geplande 125 km ga ik niet halen vandaag. Ik stop in Lochem en overnacht op het NTKC terein. Er staan 2 oudere stellen met caravan. Wanneer ik me voorstel zegt de vrouw ' wat zie jij eruit!'. Mijn broek en schoen zitten onder de bagger/zandspetters. Mijn fiets idem dito. Ik krijg een glas fris aangeboden. Het terrein is verder leeg.

Op woensdagochtend check ik het weerbericht voor de komende dagen. Ik zie dat de voorspellingen wéér zijn gewijzigd. Zo beloofden ze eerder dat het na woensdag beter zou worden, nu lees ik dat het nog slechter zal zijn. Regen, onweer hagel, storm, windstoten en temperaturen van 10 tot 12°C. Nou kan ik de kou wel hebben en af en toe een bui, oke, maar ik had me het toch anders voorgesteld in half mei. Ik vraag me af of ik dit nog leuk vind. Vooral de storm vanuit het zuidwesten in het weekend. Dan ga ik juist die kant op wanneer ik van Groningen naar huis fiets....Ik geef me over en haak af. Hoe moeilijk het ook is.  Vandaag ga ik richting huis. Morgen wordt het aardig weer dus dat zou een fijne afsluiter zijn.

Door de regen geniet ik niet optimaal van deze mooie route. Want dat is het zeker. Ik fiets een hoop voorbij. De kans is heel groot dat ik hem nog eens ga fietsen, ook omdat ik dit jaar waarschijnlijk niet naar het buitenland mag.

Vandaag ga ik dus richting het westen. Het zal 2 dagen fietsen zijn. Van Lochem rij ik over polderwegen naar Zutphen. Een mooie stad met oude stadsmuur, kerken en een gezellig plein. Nu is het leeg want gezellig weer is het niet. Wanneer ik de IJssel rij ik over een dijk. Richting Apeldoorn. De route die ik vandaag fiets heb ik eerder gereden. Toen was het minder groen dan nu. Voorbij Apeldoorn gaat het weer flink regen. Ik sta ruim een half uur onder een boom te schuilen maar de regenwolken waaien niet voorbij. Er staat ook bijna geen wind. Dan maar verder op de fiets.

Ik rij nu in een bosrijk gebied over smalle gravelpaden. Door een heidegebied richting Kootwijk. Wanneer het even droog wordt, stop ik voor een korte rust. Ik ben doorweekt en het is koud. Het laatste stuk naar Leusden trap ik in een keer door. De zon komt op een gegeven moment wel weer door. Wanneer ik bij mijn zus aankom ben ik aardig opgedroogd. Ik ben toe aan koffie en ik kan ook meeeten. Dat is fijn want ik heb honger.

Ik overnacht iop het kampeerterrein een paar km verder. Mijn tentje heb ik daar eerder neergezet. Op weg ernaartoe zie ik 3 herten in het veld. Wanneer het donker begint te worden, trekt er een mist op boven de grasvelden en wordt het snel fris.

1. Paulien:
    19 mei 2021
    Dappere goede verstandige beslissing. Ik krijg al koud t te lezen!
  2. Fleur Van der Hoeven:
    19 mei 2021
    Hé zus, wat zag je eruit, met je vieze fiets, broek en natte voeten! Fijn dat je hier even bij kon komen en op een ontspannen manier de nacht in gaat! Je tentje stond op een paradijselijk plekje, lekker rustig en omgeven door het groen. Morgen koers zetten naar Vlaardingen, het blijft droog. De trip op een ander moment en onder andere omstandigheden dan maar voorzetten....
  3. Audrey:
    20 mei 2021
    Bedankt voor de maaltijd.
  4. Helen:
    20 mei 2021
    Hoi Audrey, jammer zeg! Maart roert zijn staart, April doet wat hij wil en nu hebben we dus ook Van Mei wordt je ook niet altijd blij. Ik wens je toch nog fietsplezier de laatste dag en dan doe je die mooie route maar een keertje over.
  5. Toos van den Bos:
    20 mei 2021
    Vandaag is een droge dag Audrey. Dat is dan de enige van de fietsvakantie. Jammer van de reis maar een volgende keer beter. Vandaag nog een droge tocht en welkom thuis.
  6. Frits:
    20 mei 2021
    Verstandig besluit Audrey, je hebt er helemaal niets aan als je een fikse verkoudheid op loopt. Ik ken het gevoel, je spullen worden niet meer droog en je voelt je als een verzopen kat. Twee jaar terug had ik in 4 dagen precies hetzelfde gevoel, nou sliep ik niet in een tentje maar bij Vrienden op de fiets, waarbij je kleding bij de verwarming te drogen kan hangen. Maar alsnog is het na een nacht niet echt droog te krijgen. Schoenen lukt al helemaal niet ondanks Meindl Gore-Tex! Heb je koude voeten dan hou je het onbehaaglijk.
    Vandaag naar huis in ieder geval een droge dag met hopelijk ook wat zon. Het pieterpad loopt niet weg, je begint gewoon op een later tijdstip waar je gestopt bent!
  7. Frits:
    20 mei 2021
    Overigens is 13.000 km voor een band (ik neem aan een Schwalbe Mondialof Almotion?) die allerlei weersomstandigheden en wegdek heeft getrotseerd best een behoorlijke afstand hierbij in ogen schouw nemend dat de band gezien de jaren en kilometrage in elasticiteit en door het uitdrogen van het rubber gaat afnemen.
  8. Audrey:
    20 mei 2021
    Continental Travelcontact. Rij ik vrijwel altijd mee, behalve in IJsland omdat ik toen een grover profiel wilde.
  9. Mam:
    20 mei 2021
    Hoi Audrey, dat viel niet mee om dit besluit te nemen voor een doorzetter als jij. Wel verstandig, alles nat koud vies daar is geen lol aan. Wat fijn dat je bij je zus aan kon schuiven, lekker eten en opwarmen dan kan je er weer tegen. Toch nog een kans om in grubbenvorst ijs te gaan eten. Wel thuis. Gr
  10. Maria:
    20 mei 2021
    Hallo Audrey, wat jammer, zo enthousiast aan je reis begonnen. Voor zo’n die hard als jij een moeilijk besluit want op je mooie avonturen heb jij toch al heel wat weersomstandigheden getrotseerd.
    Hopelijk krijg je volgende keer stralend weer.
  11. Audrey:
    21 mei 2021
    Het weer is onvoorspelbaar en als fietser zooooo bepalend
  12. Tante Leni:
    21 mei 2021
    Voor mij ben je en blijf je die bikkel!!! Opgeven in deze omstandigheden is niet erg er zullen weinig mensen zijn die je het nadoen.
    Volgende keer als je gaat heb je vast heel mooi weer.
  13. Audrey:
    21 mei 2021
    Als ik nu naar buiten kijk, ben ik blij thuis te zijn. Het stormt hier
  14. Tante Elly Dullemans:
    23 mei 2021
    Hallo Audrey, storm is niks aan, zo onheilspellend. Maar als het echt zomer wordt, krijg je toch weer kriebels. Misschien toch nog een verdere fietstocht? Als je vrij hebt... geniet lekker na want je hebt toch ook heel veel moois gezien. Lieve groet tante Elly