Naar de start van het Fietserpad

15 mei 2021 - Sint Geertruid, Nederland

Eigenlijk had ik nu in het mooie Spanje of Portugal willen zijn. Maar helaas...we worden nog steeds beperkt in onze vrijheid. En dus fiets ik nu een ronde door het...eh...mooie Nederland. Na mijn reis door IJsland ben ik regelmatig een lang weekend wezen fietsen in NL. Die filmpjes zijn te zien op mijn YouTube kanaal https://youtube.com/user/8AUDREY (Ik hoop dat de link het dier. Anders even kopie en  plak) Filmpjes maken is een nieuwe hobby van mij. Je houd veel tijd over als je geen TV  meer kijkt dus je gaat andere dingen doen in de avonduurtjes.

Maar nu ben ik 12 dagen vrij. Ik moet toch mijn vakantiedagen gebruiken...ook als je niet op reis mag. Maar fietsen in eigen land kan. Deze blog zal misschien niet heel spectaculair worden maar aardig leesvoer voor mensen die zich vervelen... Ik moet natuurlijk ook mijn trouwe volgers tevreden houden.

Hoewel de weersvoorspellingen niet zo gunstig zijn ben ik toch maar vertrokken. Vaak valt het mee met de regen, daar ga ik dan maar van uit. Mijn plan is om het Fietserpad te rijden. Fietserpad? Ja, fietserpad. Dit is de fietsroute van het Pieterpad. De route is  574 km lang en loopt min of meer parallel aan het Pieterpad. Van Maastricht tot Pieterburen, of andersom. Om de tocht uitdagend te maken, (574 km in 10 dagen is geen uitdaging), fiets ik vanaf huis naar Maastricht en ook van Groningen naar huis. Het totaal zal dan op ca. 1150 km uitkomen en dat is dan weer wel interessant. Zeker wanneer ik volgens de weersvoorspelling fikse regen-,onweer- en hagelbuien kan verwachten.

Vanmorgen dus vertrokken uit Vlaardingen.  Er staat weinig wind, dat gaat lekker. De eerste 30 km baan ik me een weg door het verschikkelijke Rotterdam en aangrenzende steden. Fietsen in een stad is niet leuk. Druk, om de 200 meter een stoplicht, herrie van verkeer en constant alert zijn. Voorbij krimpen fiets ik over de dijk langs de Lek. Dat is beter. Het pontje bij Bergambacht ligt al op me te wachten als ik aankom. Door de groene polders, waar lammetje en kalfjes vrolijk rondhuppelen, fiets ik naar Drunen. Dan begint het te regenen. En hoe? Grote druppels slaan tegen mijn gezicht. Van de Drunense duinen zie ik daardoor weinig. Een half uur later wordt het droog en niet veel later komt de zon door. Mijn doorweekte kleding droogt weer op. Ik fiets dwars door Tilburg. Volgens mij vooral door de  achterbuurten van Tilburg. Na een korte pauze maak ik wat vaart want het is al 5 uur geweest.  Het is half 7 wanneer ik het kampeerterrein in Bladel bereik. 137 km voor vandaag. Pff, tentje opzetten en een maaltje koken. Ik heb honger!

De volgende ochtend al vroeg wakker en dus vroeg op pad. De zon probeert al door de bewolking heen te prikken. Helaas blijft het overwegend bewolkt vandaag. Al snel nader ik de grens met het land waar 1 liter benzine slechts €1,40 kost...België. Wanneer ik Bochelt passeer begint het te regenen. Langs een kanaal neem ik een rustpauze onder een hele dikke plataan, die mij beschermd tegen de regen. Tientallen kilometers fiets ik langs het kanaal. Er is inmiddels een stevige tegenwind en de saaiheid slaat toe. Muziekje op en gaan. Af en toe wat spetters. Jasje uit, jasje aan. Tot Maasmechelen is het beuken tegen de wind over kaarsrechte jaagpaden langs kanalen. Ik sla af richting Maastricht en ben weer in NL. Het kampeerterrein in Sint Geertruid ligt prachtig tussen de heuvels. Morgen start ik met het fietserpad.

1. Mario Es:
    Veel plezier.
  2. Fokko Dam:
    15 mei 2021
    Top ! Doordouwer ! Veel succes en hopelijk blijft het droger dan voorspeld...wat meestal wel het geval is. Nu en dan een bui...en even schuilen...
    groeten Fokko
  3. Toos van den Bos:
    15 mei 2021
    Hoop dat het Pieterpad mooi is om te fietsen. En dan nog een zonnetje erbij, dan wordt het nog heerlijk fietsen in Nederland. Veel fiets plezier.
  4. Helen:
    15 mei 2021
    Hoi Audrey, ik woon niet in Nederland, dus voor mij is een blog over fietsen in Nederland heel interessant! Veel plezier en ik hoop, dat het weer een beetje mee zit.
  5. Stella:
    15 mei 2021
    Leuk Audrey!! Veel plezier. Goed om te weten dat er naast het bekende Pieterpad ook een Fietserpad is. Ik krijg er zin in maar ben bang dat ik onze vier kids hiervoor niet enthousiast krijg... ik zal nog even geduld moeten hebben ;)
  6. Regine Hiergens:
    15 mei 2021
    Top! Deze route staat ook op ons plan van zodra wij zonder beperkingen weer in Nederland mogen fietsen. Ik volg je verhaal dus met argusogen :)
  7. Elma Oosthoek:
    15 mei 2021
    Leuk hoor Audrey. Wij zijn net terug van de Maasroute: van Rotterdam naar Maastricht en slingerend door Brabant weer terug. We kwamen in Limburg veel Pieterpad-lopers tegen. Heerlijk om al die verhalen met elkaar te delen.
  8. Heleen:
    15 mei 2021
    Ik vind het erg leuk om jou verhalen te lezen. Wat je allemaal meemaakt. Je kan zo schrijven als of ik er zelf bij ben. Veel plezier met fietsen en mooie plekjes bekijken. Ik hoop dat het zonnetje veel schijnt bij jou!
  9. Audrey:
    18 mei 2021
    Haha, door een blog bij te houden heb ik ook het idee dat ik niet alleen fiets.
  10. Frits:
    16 mei 2021
    Succes Audrey, hopelijk blijven de weergoden je een beetje goed gezind!
  11. Fleur Van der Hoeven:
    16 mei 2021
    Hoi daar.! Wat een verrassing te zien dat je weer een mooi verslag bij houdt! Veel plezier! Nederland is mooi....ook als het regent. Groet Fleur
  12. Audrey:
    Dat is niet waar Fleur.
  13. Mam:
    17 mei 2021
    Ja, even zoeken toch gevonden, leuk verhaal weer maatje weet toch hè, audrey, in Nederland regent het af en toe. Doe je best, groetjes.
  14. Maria:
    17 mei 2021
    Hey Audrey, leuk dat je weer op pad bent.
    Vorig jaar in Limburg op vakantie geweest en gefietst. Wel op een elektrische en ook niet de kilometers die jij aflegd, dus dat is niet te vergelijken maar wel heel erg genoten van het mooie landschap. Hadden die 2 weken ook stralend weer dus dat maakte het extra prettig.
    wij wensen je veel fietsplezier met hopelijk meer zon dan regen.
  15. Regine Hiergens:
    17 mei 2021
    Oei Audrey waar blijft jouw verder verhaal? Ben benieuwd. Je bent echt wel een felle madame...zoveel kilometers per dag...
  16. Audrey:
    18 mei 2021
    Ik plaats om de 2 dagen een verslagje.
  17. Tilly:
    18 mei 2021
    Nou meid, je hebt het weer flink in de benen gezet met zooooo veel km per dag.... Kunnen wij ooit samen het hele Covid-gebeuren ontvluchten door ergens heen te fietsen met jouw snelheid??? Heb mijn twijfels.... ha ha ha
    Maar geweldig, dat je het toch ondanks het koude weer gewoon doet. Ben je eigenlijk op je nieuwe fiets onderweg?
    Ach, en jij kunt wel tegen een drup regen en anders moet je maar tussen de druppels door fietsen. Wens je in ieder geval heel fijn fietsweer met af en toe een heerlijk zonnetje! Kijk uit naar het vervolg.
    Liefs Tilly
  18. Audrey:
    18 mei 2021
    Nederland is vlak dus veel km maken kan. Nee, ik ben nog niet op mijn nieuwe fiets. De wielen zijn in de maak dus mijn volgende tripje gaat dat zeker gebeuren. Het zou fijn zijn om gewoon weg te kunnen fietsen van de covid toestand. Gelukkig merk ik er niet zoveel van op de fiets. Op de campings zijn de mensen ook relaxed
  19. Tante Elly Dullemans:
    19 mei 2021
    Hallo lieve Audrey, dappere fietser door weer en wind. Moet toch een beetje aan het liedje van Boudewijn de Groot denken: hoe dapper is de eenzame fietser. Veel mooi weer en voor wind draai jij als echte die-hard je hand niet om! Geniet van ons mooie land, dan komt er misschien nog een lekker staartje aan deze lente, liefs tante Elly