De laatste dag

21 mei 2021 - Vlaardingen, Nederland

Het is donderdagochtend. Ik heb goed geslapen. Het is opvallend dat het 'savonds vaak heerlijk weer is terwijl het overdag zo slecht is. Ook gisteravond was het droog, windstil en de zacht. Kan ik niet beter 'savonds gaan fietsen? Voordat ik vertrek spreek ik een stel wat ook op het kampeerterrein staat. Ze vertellen me over een jongen die afgelopen weekend het Pieterpad binnen 80 uur hardlopend heeft afgelegd. Dit om geld op te halen voor een goed doel en het huidige record te verbreken. Ongelooflijk dat er mensen zijn die tot dit soort superman acties in staat zijn.

Voor mij is het vandaag de laatste etappe. Ik baal er nog steeds een beetje van dat ik ben afgehaakt maar de voorspellingen zijn echt heel slecht. Het moet wel leuk blijven, het is tenslotte vakantie voor mij en geen sponsortocht, wedstrijd of prestatie waar ik een jaar lang voor getraind heb zoals die Ultraloper. Dus lekker op het gemak. De zon schijnt en het is niet koud. Om 10 uur zit ik op de fiets en het is nog lekker stil op de weg. Ik fiets via Zeist en Bunnik richting Houten. Onderweg koop ik wat fruit bij een kraampje langs de weg. Fijn dat je hier fruit per stuk kan kopen zodat ik niet een kilozak mee hoef te zeulen. Houten is dé Fietsstad van Nederland! Door het autovrije fietsnetwerk kreeg Houten deze titel van de Nationale Fietsersbond in 2008, 2018 en 2019. Er liggen hier veel fietsstraten waar de auto dus te gast is.  Wanneer ik Nieuwengein voorbij ben, volg ik de Hollandse IJssel. Het is altijd mooi fietsen hier langs de IJssel. Op het moment staat alles in bloei. De fruitbomen en de bermen staan vol met gele en witte bloemen. Zo fiets ik door het oudste stadje van het Groene Hart, Oudewater. Het ligt aan de monding van het riviertje de Lange Linschoten.

In Hekendorp, een stukje verder langs de Hollandse IJssel pak ik een terrasje voor een late lunch. De zon is weg en de temperatuur is nog net oke om buiten te kunnen zitten. Wanneer ik weer op de fiets zit, merk ik dat de zuidwesterwind flink in kracht is toegenomen. Het laatste stuk naar huis is dan ook nog even flink doorstampen. Langs Gouda richting Zevenhuizen en door de Rotte naar Berkel. Allemaal zeer bekend terrein voor mij. Toch is het iedere keer weer anders omdat er gigantisch gebouwd word. Zo staat er ineens weer een woonwijk die er een paar maanden terug nog niet was. Ik wordt er een beetje verdrietig van want het Groene Hart veranderd langzaam in stedelijke gebied.

De laatste 20 kilometer zit krom gebogen over mijn stuur tegen de wind een weg naar huis te banen. Hoe frustrerend is het dan wanneer een vrouw op een electrische fiets, met zo'n rechte rug, je voorbij gaat... Ik probeer aan te haken maar hou dit niet heel lang vol. Dan eindelijk ben ik weer in Vlaardingen en rjj mijn straat in. Ik ben weer thuis. De tocht is iets anders gelopen dan wat het plan was maar ik ben er toch even uit geweest. Weer mooie plekjes ontdekt in Nederland en fijn gekampeerd.

1. Paulien:
    21 mei 2021
    Vergeet niet hoe sterk de spieren van de eenzame fietser zijn itt tot de rechtop zittende e-biker!
  2. Audrey:
    21 mei 2021
    Dat is waar. Ook kwa conditie win ik het
  3. Frits:
    21 mei 2021
    Fiets je de routes van Reitsma of Benjaminse dan ga je en moet je natuurlijk door, maar gezien de vooruitzichten is jouw besluit een verstandige. Jouw opmerking dat het Groene Hart langzamerhand verstedelijkt, klinkt mij bekend in de oren. Ook in Flevoland waar ik woon kom je precies hetzelfde tegen. En dan zeggen ze nog dat 60 à 70% van Nederland landbouwgrond is en de rest bebouwd is met huizen. Ik geloof er niets van. Gelukkig vind je nog rust en ruimte in de noordelijke provincies en de achterhoek.
    Haha het proberen aanhaken achter een elektrische fiets heb ik afgeleerd of je moet een goed getrainde wielrenner zijn, meestal delf je het onderspit, omdat je met bepakking fietst. Ik lees t.z.t. wel jouw vervolg van het Pieterpad, want je hebt nog hele mooie routes is het vooruitschiet. Goed weekend en fijne Pinksterdagen gewenst en sterkte met het drogen en schoonmaken van jouw spullen.
  4. Audrey:
    21 mei 2021
    In Flevoland? Dat is een grote polder toch? De steden breiden steeds meer uit, dat is in heel NL zo. In Zuid Holland is dat extreem maar ja, ik heb het de afgelopen 25 jaar zien veranderen. Erg nat waren mijn spullen niet. Tegenwoordig is alles van sneldrogend materiaal gemaakt dus even in de wind gaan staan en droog ben je. Jij ook fijn weekend en bedankt voor de leuke reacties
  5. Tante Leni:
    21 mei 2021
    Jammer hé maar toch de laatste dag was het beste, op de wind na dan.
    Ga maar snel een nieuwe tocht plannen dan heb je alvast voorpret!
  6. Stella:
    21 mei 2021
    Leuk weer om mee te lezen Audrey!! Je hebt echt talent voor schrijven. En fietsen 😘
  7. Maria:
    21 mei 2021
    Hallo Audrey, weer veilig thuis en terugkijkend op je helaas te vroeg beëindigd fiets avontuur. Ook ik ben zo’n dame met rechte rug op een e bike, gehuurd in Gulpen hebben wij gisteren een heerlijke tocht door het Limburgse landschap, richting Maastricht, gemaakt en genoten van al het moois om ons heen. Respect voor al die fietsers zonder motortje want het is behoorlijk klimmen, vind ik..
    Wij gingen woensdag van huis met slechte weervoorspellingen maar wij hebben het tot nu toe erg getroffen, harde wind maar droog en zon. Morgen weer richting huis.
    Wij kijken uit naar jouw nieuwe fietsavonturen want er zullen er ongetwijfeld nog velen volgen. 😘