De geur van een stinkende kever

5 mei 2022 - Pogradec, Albanië

Vanacht ben ik in gevecht geweest met mijn slaapmatje. Mijn Exped Synmat. Het is een fijne slaapmat maar het probleem is dat ze op een gegeven moment gaan ploffen. En dat moment was gisteravond Ploffen houdt in dat de banen delamineren. Twee banen worden een baan zeg maar. Het gebeurde bij het voeteneind. Ineens zit daar dan een enorme bult. En het ploffen ging door, 3 banen werden 1, totdat ik van de mat rolde. De halve mat was één grote ballon geworden. Dit ging niet werken zo. Ik kwam op het idee om mijn hoofd bij het voeteneind te leggen en de mat met heel weinig lucht te vullen. Dit werkte wel. Ik rolde i.i.g. niet meer van de mat. Maar oh, wat een nacht!

Wanneer ik 'smorgens onder mijn afdakje een ontbijtje maak, komt de campingvrouw me een glas warme melk en een soort gezoete abrikozen in gelei brengen. Wat lekker! De zon schijnt gelukkig weer en alles kan drogen. Ik vertrek en fiets verder over de slechte weg richting Erseke. De omgeving is schitterend en dan is het niet erg dat ik maar met 7 km/uur de berg op fiets. Rechts van me hoge bergen met sneeuw op de toppen, links een wat kaler berggebied. Af en toe zie ik een boer zijn koe uitlaten of een groepje geiten. De weg naar Erseke is lang. Ik zit krap in mijn voorraad eten en heb eigenlijk alleen nog die gedroogde vijgen en een potje jam dus hoop toch wel wat te kunnen kopen straks. Na een flinke klim volgt een zigzag afdaling een breed dal in.

In Erseke is een supermarkt maar de schappen zijn half gevuld. Ik fiets het stadje door waar toch wel een aardig plein is. Bij een hotel/restaurant vraag ik of iets kan eten. Ik mag in de keuken kijken. Er staan schalen met vlees, rijst, groentes en spaghetti. Het personeel zit net zelf te eten. Dat ziet er lekker uit en ik krijg een bord met van alles wat. Heerlijk, ik had honger. Met een gevulde maag rij ik even later weer verder naar Korçë. Ik fiets langs velden waar een typische geur hangt. Die geur doet me denken aan een kever in Australie. Ik kan me nog herinneren dat die kever een aparte geur uitscheidde wanneer je hem oppakte. Een soort afweersysteem was dat. En die geur ruik ik nu ook maar dan iets minder sterk. Er volgt nog een klim en dan kan ik vol in de afdaling. Mer 61km/uur zoef ik over het gladde asfalt. De rest van de route is vrij vlak. Overal staan fruitbomen in bloei.

Korçë is een aardig grote stad. In het centrum staat een indrukwekkende Orthodoxe kerk. Ik heb weer een goedkoop appartementje geboekt in een achterstraatje. Het is altijd maar weer spannend waar ik nu weer terecht ga komen. Van binnen ziet het er prima uit. Douchen moet in het kleine wc hokje van nog geen 1x1 m. Na het douchen is dus ook het hele hok, incl. toilet zeiknat. Maar dit is niet bijzonder in Albanië. Op de campings hebben  ze ook zo'n douche/wc hok. Fijn voor degene die na jou douchebeurd naar de wc moet.....

'sAvonds ga ik de stad in. Zo saai als dat het er overdag uit ziet, zo levendig is het 'savonds. De terrasjes zitten vol, de winkeltjes zijn allemaal open en de straten zijn vol met mensen. Er hangt een heel gezellige sfeer. In de winkelstraat zie ik een aantal zaaltjes waar tv schermen aan de muur hangen. Er staan stoelen en een frisdrankautomaat. Er zitten,voornamelijk, mannen naar sport te kijken. De Albanezen doen veel samen en zijn heel sociaal. Zou dat iets zijn vanuit de communistische periode? Toch de gezelligheid en het samenzijn opzoeken.

De volgende ochtend laat ik het bedrag voor de overnachting op tafel achter, trek de deur achter me dicht en leg de sleutel onder de mat. Zoals afgesproken met de eigenaar. Voor vandaag heb ik een korte rit naar Pogradec. Nog geen 50 km door het vlakke dal. Een soort rustdag dus. Het is een brede weg met een vluchtstrook waar ik fiets. Langs de weg staan stalletjes met groente en fruit. Het valt me oo dat alle hier een stuk groter is dan in NL. Grote aardappelen, tomaten, aubergines. De prei is bijna 1 meter lang. Ook verkopen ze grote zakken bonen, rijst en meel. Bezems van stro in alle maten en soorten.

Dan arriveer in in Pogradec. Het is niet een heel interessante stad maar deze stad ligt wel aan een interessant meer, het meer van Ohrid. Dit meer is een van de oudste en diepste meren van Europa. Het ligt op de grens van Albanië en Noord Macedonië. Op het diepste punt is het 396 m. Aan het meer zijn verschillende zandstranden en er is een soort van boulevart, net of het aan zee ligt. Langs de kust is een kleine camping, camping Fabio. Dat is mijn eindbestemming voor vandaag. Ik zet mijn tentje op het grasveldje. Er staat nog een camper en de man biedt me meteen een soda aan.

Die middag loop ik naar Pogradec, slenter wat door de stad, eet een ijsje, val bijna in slaap wanneer ik op een bankje bij het meer zit, doe wat boodschappen, eet een byrek, ontwijk een voetbal, hou de zwerfhonden in de gaten en wandel uiteindelijk langs het strandje weer terug naar de camping. Ik kruip vandaag vroeg mijn slaapzak in want het koelt toch wel snel af wanneer de zon achter de bergen is. Ik zit nu ook nog op 725 m. hoogte. Morgen fiets ik rechts om het meer en ga dus een stuk door Macedonië

1. Regine Hiergens:
    5 mei 2022
    Heb je een nieuwe slaapmat gekocht?
  2. Audrey:
    6 mei 2022
    Nee, ik heb nog geen nieuwe slaapmat
  3. Fokko Dam:
    5 mei 2022
    O, wat vervelend !!! Ook wel een paar keer meegemaakt. Ook eens op Corsica. Toen eerst op een zwemmatras oid gelegen. Dat plastic stonk zo. Later die week trof ik een goede outdoorzaak met een goede mat...Maar dat zal daar bij jou niet snel lukken denk ik...ik duim voor je. Weer een mooi verhaal van gastvrijheid :)
    Succes,
  4. Audrey:
    6 mei 2022
    Ik heb hier nog geen outdoor of sportzaak gezien. Daar hebben de mensen het geld niet voor
  5. Martin:
    5 mei 2022
    Wat een leuk verhaal en mooie foto’s weer! Een hele onderneming zo in je eentje, in het begin schreef je dat je vermoede dat de gemiddelde Albanieer geen Engels kon. Kun je je nog een beetje verstaanbaar maken?
  6. Audrey:
    6 mei 2022
    De jongere generatie spreekt redelijk engels maar ook niet altijd. Ik wordt wel snel aangesproken door mensen die wat engels kunnen
  7. Leni:
    5 mei 2022
    Wat heerlijk om weer te lezen over al de dingen die je meemaakt. De meeste toch wel leuk. Heb je al een nieuwe slaapmat?
    Ik ben ook aan het fietsen maar toch wel ietsje minder dan jij....... groetjes
  8. Audrey:
    6 mei 2022
    Nee, ik denk niet dat ik er een kan vinden hier
  9. Fleur Van der Hoeven:
    5 mei 2022
    Ik lig in een deuk over dat matje. Exped zal blij zijn met je recensie. Mooie verhalen weer!
  10. Audrey:
    6 mei 2022
    Het is al een garantie mat. Exped moet goede matten maken voor die prijs die ze vragen
  11. Nadège:
    6 mei 2022
    Prachtige route Audrey en mooie verhalen!
    Veel fiets plezier langs het meer in Macedonie.
  12. Helen:
    6 mei 2022
    Leuke verhalen en mooie foto's! Het is heel goede reclame voor Albanië (behalve de zwerfhonden dan...)
  13. Frits:
    6 mei 2022
    Mooie foto’s en dito land, had dat niet verwacht!
    Met zo’n campingplek met overkapping zou je maar gestraft worden, in Nederland heb je slechtere campings!! Ik wil je niet ontmoedigen maar die pepperspray zal nog wel een keer van pas komen (goed dat je die bij je hebt). Ook in Macedonie moet je oppassen voor zwerfhonden.
  14. Audrey:
    7 mei 2022
    De meeste zwerfhonden negeren je maar er zit er soms een tussen die vervelend kan doen. Ik heb ook wat stenen binnen handbereik. Schijnt ook te werken
  15. Stella:
    6 mei 2022
    Hoi Audrey, wij waren de afgelopen week ook op vakantie. Daarom nu in 1 x al je verhalen gelezen en de foto’s bekeken. Ik blijf je moed en doorzettingsvermogen bewonderen. Wat je ook meemaakt en waar je ook naartoe gaat, het komt altijd goed. Komt ook omdat je goed kunt improviseren denk ik. Onze kinderen zouden eigenlijk eens een dagje met je mee moeten fietsen of kamperen 😀. Zou heel leerzaam voor ze zijn. En veel volwassenen doen het je ook niet na!!
  16. Audrey:
    6 mei 2022
    Leuke reactie Stella. En ja, het komt altijd weer goed. Later lach je om de vervelende en domme dingen die je meemaakt.
  17. Pascale Salters:
    7 mei 2022
    Hey Audrey,
    Echt leuk om met je mee te lezen en mee te beleven. Ik vind het bijzonder hoe gastvrij dit land is en hoe prettig het is dat iedereen goed voor jou zorgt :)! Ik kan niet wachten tot je volgende verhaal!!