Wat een blamage!

16 augustus 2022 - Bladel, Nederland

Beste volgers.

Hier weer een nieuwe blog en dat betekend dat ik weer op de fiets zit voor een lange tocht. Dit keer ging het allemaal niet zoals ik gepland had.  Daarover later meer.

De route maak ik altijd van te voren en zet ik in mijn gps. Ook deze keer heb ik dus weer een route gemaakt. Het is een aaneenschakeling van verschillende bestaande routes. Duitsland heeft vele fietsroutes. Ik had al een overzichtskaart gekocht waar alle fietsroutes in staan getekend. Wow, ik kreeg spontaan keuzestress. Maar ik denk dat ik nu toch een aardige route heb. Mijn plan is om vanaf huis te starten(ik wilde persé geen gedoe met vliegen of ov). Via Bladel fiets ik naar Maastricht en vervolgens pak ik de pelgrimroute naar Koblenz. Dan neem ik de Lahntal radweg, de Eder radweg en de Weser radweg door Duitsland naar het noorden. Deze 3 routes staat in de top 10 van mooiste routes dus ik verwacht wel wat van van.

Als alles  vlot verloopt zal ik tot aan de noordzee fietsen en de North Sea Route richting  NL terug nemen. Mocht ik het niet redden dan sla ik bij Bremen af richting Nederland. Ik ben lang geleden eens door Zuid Duitsland gefietst en ook heb ik de route naar Praag gedaan....ook lang geleden. 2 jaar terug volgde ik nog een stukje van de Rijnroute maar Duitland is voor mij dus nog niet zo bekend.

Vanaf de eerste dag was het echter al een blamage. Ik werd zaterdag ochtend wakker en voelde me niet fit. Na wat getreuzel zat ik eindelijk om half 11 op de fiets en verliet vlaardingen. Al snel merkte ik dat ik weinig kracht in mijn benen had en daarbij kwam ook nog eens...er stond een oosterwind. De temp. van 35°C maakte het er niet gemakkelijker op. Mijn doel voor de eerste dag was Bladel, 120 km. Erg ambitieus maar voor mij best haalbaar.

Het fietsen viel me steeds zwaarder en een kleine klim over een viaduct of tunnel uit, ging met moeite. Maar ik moest doorzetten. Na een pauze, stapte ik weer op de fiets. Ik had inmiddels 50 km afgelegd. 50 moeizame kilometers. Ik probeerde mijn gedachtes positief te houden want dat kon nog wel eens helpen. Maar toen......ik bedacht me dat ik mijn paspoort vergeten was. Oei, mijn paspoort! Hoe kon ik zo dom zijn. Tja, ik vertrek vanaf huis en dan denk je er niet altijd aan. Dom, dom, dom. Nou je snapt wel dat ik er mentaal inmiddels ook doorheen zat. De twijfel wat te doen.

Even voorbij Terheijden besluit ik op een camping te overnachten. Een mooie camping met vele luxe, glamping noemen ze dat. Er staan houten hutjes, er is een ontspan ruimte, een koffie corner, een koelkast met koude drankjes en een luxe sanitairgebouw. Mijn tentje mag ik opzetten onder een pruimenboom. Pfff, wat een dag. Ik ga een nachtje goed slapen en dan een beslissing nemen, wat te doen.

De volgende ochtend stap k na een ontbijtje weer op de fiets. Ik heb besloten om terug naar huis te gaan. Ik durf de gok niet te wagen om zonder paspoort door duitsland te fietsen. Hoewel er in Albanië niet één keer om is gevraagt, was dat tijdens mijn tocht naar zwitserland wel anders.  Ze zullen erom vragen bij campings. Dus tja, het is 65 km terugfietsen en het gaat gelukkig wat vlotter dan op de heenweg. Eenmaal thuis plof ik op mijn bed. Zo moe!

De volgende ochtend wordt ik pas om 10 uur wakker. Ik hoor dat het regent en blijf nog liggen. Ik heb bijna 12 uur geslapen. Wow,dit had ik nodig. De afgelopen 6 weken was het ook erg druk op mijn werk en sliep ik slecht dus dat komt er nu allemaal uit denk ik. Ik blijf vandaag nog thuis. Morgen kan ik vroeg vertrekken. Mijn fiets staat klaar.

1. Erik:
    16 augustus 2022
    neem je tijd! het 'loopt' (fietst) niet altijd zoals je bedenkt en dat is o.k.!
  2. Maria:
    16 augustus 2022
    Hallo Audrey, jeetje wat een vervelend begin van je vakantie, je ellendig voelen en om dan te ontdekken dat je iets belangrijks niet bij je hebt pffffff.
    Nou gelukkig heb je je thuis weer mm er goede nachtrust op kunnen laden om uitgerust en fit aan je nieuwe avontuur te beginnen. Wens je een mooie tocht en heel veel plezier.
  3. Regine Hiergens:
    16 augustus 2022
    Dag Audrey. Ik wens je het allerbeste! Welke kaart had je gekocht met de routes in Duitsland. Besteld op internet?
  4. Audrey:
    Radfernwege Deutschland van Kompass. Volgens mij bij amazon besteld
  5. Andries Koertse:
    16 augustus 2022
    je bent niet de enigste, ik heb het ook mee gemaakt.
    het allerbeste en snel weer weg,dan maar rustig aan
    groetjes Andries
  6. Leni:
    16 augustus 2022
    Ach wat een tegenslag. Gewoon vergeten en opnieuw beginnen. Het wordt vast weer een mooie tocht.
  7. Fokko Dam:
    16 augustus 2022
    Tsja, ook weer stoer dat je het durft te plaatsen :)
    Succesm het is vakantie ! :)
  8. Helen:
    17 augustus 2022
    Lichaam uitgerust, hoofd uitgerust, nu gaat het echt beginnen. Veel plezier!
  9. Mam:
    17 augustus 2022
    Hi Audrey, het moest vast zo wezen. Terug naar huis lekker uitrusten ,heeft een mens soms nodig. Heb je nog last van regen ?bij ons vannacht veel regen. De temperatuur is nu ook niet meer zo hoog, lekker fietsweer. Succes hè .
  10. Frits:
    17 augustus 2022
    Ik denk dat dit een hele verstandige beslissing is geweest. Jij had je paspoort b.v. ook kunnen laten bezorgen maar in het licht bezien van je lichamelijke reactie op druk op het werk en slecht slapen, is terug naar huis de enige juiste beslissing die je had kunnen nemen. Even acclimatiseren en dan weer lekker de pedalen van je fiets geselen.
  11. Martin:
    Hey Audrey,
    Eerste start heel snel vergeten en vrolijk weer opnieuw beginnen. Heel veel succes en geniet van je nieuwe reis! Ben benieuwd naar je belevenissen.
  12. Elma Oosthoek:
    18 augustus 2022
    Wat een maffe start. Een vriendin van mij, met heel veel reiservaring, had ook een keer zoiets. Haha, mam, lachte haar zoon 'beginnersfoutje". Maar we wensen je een mooie rit, we gaan lekker meelezen. Wij zijn inmiddels terug uit Zweden en Denemarken.
  13. Tilly:
    19 augustus 2022
    Oeps, moet toch wel ffetjes lachen...... dat je je niet lekker voelde, is heel vervelend, maar je lichaam gaf het aan...... De Italianen hebben een mooi spreekwoord: Chi va piano va sano e va lontano. Letterlijk vertaald: degene, die langzaam gaan, blijven gezond en komen het verst. Heb geen NL-se vertaling gevonden, maar het komt een beetje op: Haastige spoed is zelden goed. Slow down. Je route is lang, maar je hoeft nauwelijks te klimmen, dus kun je jezelf best wel een beetje tijd gunnen om je in te fietsen. En, wat ik je al zei..... een ID-kaart is hééééél handig, die heb je altijd bij je, dus geen verrassingen onderweg. Door schade en schande wordt men wijs.... de spreekwoorden zijn er niet voor niets..... Je zit al weer op de fiets en eigenlijk moet de grootste hitte achter de rug zijn. Het wordt een hele mooie route, dus geniet ervan. Zuig de omgeving in je op, kijk naar de kleinigheden en neem de tijd voor ontmoetingen. Wens je een hele fijne route, goed fietsweer en dat je met een vol hart, maar een leeg hoofd thuis komt!