Verse koffie in de ochtend

23 juni 2022 - Ootmarsum, Nederland

Ik weet niet wat het is met Elsloo maar ik verklaar het tot herriedorp van NL. Schijnbaar ligt er een crossparcour vlakbij zodat je tot 8 uur savond naar een motorgeluid moet luisteren. Om half 11 savonds ging de naastgelegen boer nog even  een uur met zware voertuigen aan de gang en smorgens werdt ik gwekt door een ondefinieerbaar bromgeluid. Voor dat soort dingen heb ik altijd wel mijn oordoppen bij me maar deze werkte dus niet meer nadat ik ze had gewassen. Maargoed, dat zijn de ontberingen die je soms als campeerder moet aanvaarden.

sOchtends haal ik een verse kop koffie bij het terrasje van de camping. Er staan nog 2 fietsers die op weg naar de Moezel zijn. Daar was ik vorig jaar langs gefietst. De zon schijnt en om een uur of half 10 verlaat ik de camping. Via Illikhoven fiets ik naar het middeleeuwse Maaseik. Ik volg nog steeds de Maas. Langs de Maasplassen verder noordwaarts tot ik weer in Thorn aankom. Gisteren was ik hier ook. Een beetje jammer dat de route door dit zelfde olaatsje gaat maar het is, ook na een tweede bezoek, erg mooi met die witte huisjes. Ik hobbel over de kinderkopjesstraatjes omhoog en daal weer af.

Op weg naar Wessem zie ik de enorme schoorstenen van de grootste gascentrale van NL. De Essent Clauscentrale. Na 60 km hou ik even een pauze. Ik drink mijn thee uit de thermosfles, die ik smorgens had klaargemaakt, en eet mijn broodjes.

Na Baarlo fiets ik door een wijds landschap. Akkers met aardappelen en graan. Ik passeer aspergedorp Grubbenvorst en rozendorp Lottum. In Wanssum doe ik wat boodschappen. Even verderop is een natuurkampeerterrein. Het ligt mooi aan de Maasoever. Ik wordt door een enthousiaste beheerdster ontvangen en ze wijst me een mooi plekje met een bankje.

Ook de volgende ochtend heb ik een vers bakkie koffie. Er is een self-service koffiehoekje op de camping, wat erg fijn is. Wanneer ik even later weer langs de Maas verder fiets, passeren grote vrachtschepen beladen met metaal en boomstammen. Dan fiets ik Brabant in via mooie boeren landweggetje. Ik kruis de A77 en steek de Maas over naar Gennep. Richting Nijmegen wordt het weer wat heuvelachtig door de Mookse heide en het Groesbeekse bos.

De Maas heb ik al even terug verlaten en fiets nu door het natuurgebied de Groenlanden naar de Waal.. De bermen staan vol met wilde bloemen en met de zon erop is het een kleurenpracht. De temp. is alweer aardig opgelopen en op de dijk fiets ik in de volle zon. Op sommige plekken plakt het asfalt aan mijn banden. In Millingen eet ik een heerlijk broodje Brie. Een oudere motorrijder komt aan mijn tafeltje zitten omdat het terras vol is. Al snel hebben we een leuk gesprek als blijkt dat we beide dezelfde reizende motorrijder volgen op youtube. Hijzelf ziet dat niet zitten omdat hij zijn kleinkinderen niet kan missen.

Met het pontje steek ik de Rijn over en fiets via Tolkamer over een kilometers lange dijk naar Spijk. Een klein stukje Duitland in en voorbij Stokkum kom ik langs het mooie kasteel Huis Bergh. Vandaag eindig ik wederom op een natuurkampeerterrein, en hoewel ik geen lid meer ben, mag ik ook hier weer een nachtje staan.

Smorgens schijnt de zon al vroeg op mijn tentje. Na een ontbijt rij ik om 9 uur de camping af. 10 tallen kilometers door het Achterhoekse boerenland. Ik zie voornamelijk graslanden, mais- en aardappelvelden. De wegen zijn stil totdat ik terecht kom in een fietsvierdaagse. Plots zijn er fietsers die uit alle richtingen komen. De meesten op de electrische fiets matuurlijk want wie rijdt er nu nog op een gewone fiets? Nou ik, en ik ga ze allemaal voorbij, haha.

Ik passeer Aalst en Meddo en steek door naar Duitsland. Het is een mooie bosrijke omgeving en ik ben hier weer alleen. De route gaat over smalle gravelpaadjes en zandwegen. Die laatste is lastig fietsen aangezien het zand heel droog en mul is. Ik laat een stofwolkje achter me. Ik blijf zo'n beetje de grens volgen. Het is behoorlijk warm. 32°C. Regelmatig hou ik een korte pauze om wat te drinken en te rusten. Het laatste stuk voor deze dag volg ik het riviertje de Dinkel. Ik passeer een eeuwenoude watermolen met houtzagerij. Voordat ik het kampeerterrein in Ootmarsum bereik, doe ik wat boodschapjes en giet een kpude cola naar binnen. Daar had ik trek in.

Eenmaal op het kampeerterrein duik ik snel onder een lauwe douche en spoel al het stof en zweet van me af. Mijn fiets en tassen ziten ook onder de stof maar voor vanavond voorspellen ze regen en onweer dus die spoelt vanzelf wel schoon. Inmiddels ben ik 6 dgn onderweg en heb 723 km afgelegd. Dat betekend dat ik over de helft van mijn route ben.

1. Fokko Dam:
    23 juni 2022
    Tsja, fietsen is soms doorbijten...succes ! en slaap lekker vannacht.
  2. Mario Es:
    Hoi

Welke mat heb jij nu gekocht?
  3. Audrey:
    23 juni 2022
    Ik heb nu een mat van Stoic. Ik kreeg geen nieuwe van Exped maar wel mijn geld terug. Maarja, daar kon ik slechts nog maar een halve Exped van kopen...
  4. Heleen:
    24 juni 2022
    Lekker eten 😋 mooie foto's. Weinig mensen op de camping. Lekker lijkt me dat.. Niemand die in de tent ernaast ligt te snurken 😉 wel andere geluiden 🥴
  5. Frits:
    24 juni 2022
    Haha soms heb je het idee dat je in dit land de enige bent die nog op een normale fiets rijdt! Jij levert weer een topprestatie onder warme omstandigheden en dan zijn de nachten ook nog eens broeierig warm en dan moet je 's-morgens weer fris en fruitig zijn.
    Petje af!
  6. Mam:
    25 juni 2022
    Deze had ik nog niet gelezen, sommige
    I’ve stukken zijn herkenbaar. Heb je in Grubbenvorst nog een heerlijk ijsje gegeten. Niet aan gedacht. Lekkerste ijs van Nederland. Jammer,voor de volgende keer. Gr
  7. Tilly:
    25 juni 2022
    Geniet weer van je reisverhalen. Krijg heimwehgevoelens bij de beschrijving van wat je ziet!! Nederland is toch wel een prachtig fietsland. Moet toch eens een keer mijn vaderland op de fiets gaan verkennen. Hoop voor je, dat die grote hitte voorbij is en dat je heerlijk fietsweer zult hebben. Tof hoor! Fietse en Carpe Diem