Tirana, een bijzondere stad

25 april 2022 - Tirana, Albanië

Een aantal van jullie vroegen zich al meteen af...wanneer ik vertrek. Nou in mijn eerste bericht had ik geschreven dat ik op het punt stond te vertrekken, en ik ben inmiddels vertrokken. Sterker nog...ik ben al in Tirana. Hoewel het vanaf Eindhoven nog geen 3 uur vliegen is naar Tirana, ben je een hele dag onderweg geweest. Een dag van te voren had ik mijn spullen al klaar staan. Fiets in een doos verpakt en tassen ingepakt. Ik hoefde de volgende ochtend alleen nog alles in mijn Pandaatje te stouwen (paste net) en naar mijn tante te rijden. Zij zou me dan bij vliegveld Eindhoven droppen. Zo gezegd zo gedaan. En het ging prima. Ik was al vroeg op het vliegveld en heb anderhalf uur mensen zitten kijken voordat ik mijn bagage kon inchecken. Zodra ik in de rij ging staan van de zelf-incheck-balie, kwam er een medewerker op me af. Ik moest bij een andere balie inchecken waar een enorme rij stond. Gelukkig kreeg ik een vip behandeling en mocht direct inchecken en werd vervolgens begeleid naar het afgifte punt voor oversized bagage. Wouw, wat een service krijg je met zo'n grote doos of misschien was het omdat ik zo geschokt keek naar die gigantische rij mensen.  Eenmaal in het vliegtuig zag ik dat mijn fietsdoos als laatste werd ingeladen, en we vertrokken.

Het vliegtuig zat helemaal vol. Tja, wie gaat er ook tijdens een schoolvakantie op reis...?..foutje!  Eenmaal in Tirana was het wachten op mijn bagage. De tas had ik al snel maar de fiets kwam maar niet. Ik nog eens vragen waar de oversized bagage binnen kwam. Blijkbaar gewoon op de loopband tussen de koffers. Oke?  Alle koffers waren inmiddels voorbij gekomen maar geen fiets. Ik liep naar het begin van de loopband en zag tussen de rubberflappen mijn doos buiten staan. Ik stak mijn hoofd door de flappen en sprak de man aan "Can you give me the big box, please? It's met bike". De doos paste precies door de opening. Tip!! Zorg ervoor dat de doos nooit hoger is dan 93 cm. Dan past het altijd net aan.

De taxi stond al te wachten. het leek erop dat de taxi gemaakt was voor de doos. Het paste perfect! De rit was bijzonder. Ik heb al in de gaten dat hier het recht van de brutaalste geldt. De chauffeur, die de man van de eigenares van de  Airb&b bleek te zijn, vertelde dat het vandaag erg chaotisch is vanwege het feit dat het een feestdag is, Orhodoxe Pasen. Maar volgens mij houden ze hier sowieso niet zo van regels. De covid regels werden hier na 3 maanden ook al massaal genegeerd.

Eindelijk arriveer ik in mijn appartementje in het centrum van Tirana. Lelijk van buiten maar netjes van binnen. s'Avonds, in de keuken zet ik mijn fiets weer in elkaar. Deze had helaas haar eerste krasje opgelopen tijdens haar eerste vlucht. Een heel kleintje gelukkig, maar au dat doet even pijn.

De volgende ochtend ben ik vroeg wakker. Het prepaid vodafoon simkaartje, wat ik speciaal aangeschaft had voor Albanië omdat vodafoon Albanië in hun EU internetbundel heeft, doet het dus niet. Na contact te hebben gehad met de service, doet die het nog steeds niet. Vandaag ga ik de stad bekijken. Het is geweldig weer. De zon schijnt en het is 26°C. Het eerste wat ik doe is een nieuw simkaartje kopen. Zo ben ik weer 24 uur bereikbaar zoals je dat tegenwoordig moet zijn.

Het centrum is op loopafstand. De hoofdstraten zien er best gecultiveerd en modern uit maar zodra ik een steegje in loop, zie je toch wel het contrast.  Een beetje achterstallig onderhoud zal ik maar zeggen. Van moderne architectuur naar een achterbuurt. Ik wandel van het centrum naar het park. Er ligt een geweldig mooi park  in het zuiden van Tirana. Er is ook een groot meer. Nu iedereen vrij is vanwege een feestdag, is het er gezellig druk. De terrassen zitten vol. Ik haal bij een bakker een bruin broodje belegd met geitenkaas en een soort gefrituurde flap met ham en kaas voor 180L=€1,50. Ja, de prijzen zijn een stukje lager dan in NL. De L staat voor Lek en niet liters ook al lijkt dat zo. Ik stond wel even vreemd te kijken bij een smoothie kraampje....200L ???

De hele middag slenter ik door de stad. Er zijn een aantal musea die echt de moeite waard zijn maar daar ben ik niet zo van. Een natuurmuseum vind ik wel leuk maar geschiedenis en oude "zooi" dat heb ik al snel gezien. De orthodoxe basiliek is schitterend met de  mooie schilderingen. De blokkerige architectuur van vele gebouwen, de moskeeën en straatjes...er is genoeg te zien. Overal zijn winkeltjes met groente en fruit. Het ziet er goed uit. Ook de kleine bloemenwinkeltjes zien er goed uit. Daar let ik dan weer op als Westlander zijnde. Wel valt mij de vele zwervers en bedelaars op. Wanneer ik een ijsje koop, staat een jonge vrouw met een kinderwagen te bedelen. Niet echt fijn. Er heerst veel armoede in dit land.

Ik ben nu even terug in mijn appartementje. Mijn littekens van het krijtlandpad, wat ik een paar weken geleden gelopen had, begonnen weer op te spelen en met die warmte moet ik sowieso opletten. Dus even met de voetjes omhoog nu en straks lekker eten in een van de vele restaurantjes. Morgen stap ik op de fiets en zal ik richting de kust rijden.

1. Fleur Van der Hoeven:
    25 april 2022
    Wauw! Je bent er en al helemaal onderdeel van het land. Goed begin zo! Hou dat vast
  2. Audrey:
    25 april 2022
    Nou...onderdeel van het land? Ik moet wel even wennen aan de gewoontes van de Albanezen.
  3. Andries Koertse:
    25 april 2022
    Dit is sneller dan ik had verwacht.
    Ik kijk vol verwachting op nieuwe en mooie verhalen.
    Deze ga ik volgen op mijn telefoon, ga over 10 een trektocht door Nederland.
    Groetjes Andries en voor al genieten
  4. Audrey:
    25 april 2022
    Veel plezier Andries. Een trektocht met de fiets neem ik aan
  5. Mam:
    25 april 2022
    Leuk Audrey, het begon al goed op de bagageband, ha ha. Het weer is daar beter dan hier. Veel fietsplezier morgen, gr mam
  6. Andries Koertse:
    Ja zeker
  7. Andries Koertse:
    Ja zeker
  8. Tante Leni:
    26 april 2022
    Leuk Audrey! Goed verhaal. Fijn dat alles goed is gegaan.
    En de foto's zijn ook leuk, ik herken inderdaad een paar gebouwen.
  9. Frits:
    26 april 2022
    Mooie stad Tirana, moderne gebouwen met af en toe wat ouderdom.
    Het fietsfeest kan beginnen! Geniet van de tocht het weer zit in ieder geval mee!