Pøkķə vlœgjəs

17 juni 2018 - Preikestolen, Noorwegen

Het leek me leuk om eerst naar het meest zuidelijke plaatsje te fietsen van noorwegen. Lindesnes. Route 1 gaat daar langs dus die volg ik. Het is een mooie route. Na iedere bocht verschijnt er weer een spectaculair landschap. Een aantal kilometers is het pad echter erg zanderig en zo steil dat ik een paar km moet lopen. Met moeite duw ik mijn bepakte fiets omhoog. Wanneer ik weer op een asfaltweg rij, zie ik 2 auto's langs de weg staan. Er ligt iets op de grond vóór de auto. Op het moment dat ik voorbij fiets, krijgt de aangereden ree een flinke klap op de kop met een golfstick.

Wanneer ik de volgende ochtend in Lindesnes aankom, wordt ik verwelkomd door de vuurtorenwachter. Hij heeft een speciaal gastenboek voor fietsers. Ik moet daar ook wat inschrijven en ik wordt verschillende keren op de foto gezet voor het boek en de website. Nog geen 20 km verder begint het te regenen. Ik krijg het erg koud en in een bushokje schuil ik de rest van de dag.

Gelukkig schijnt de zon de volgende dag. Ik kan weer opdrogen en opwarmen. Ik had op een verschrikkelijk plek gekampeerd. Of eigenlijk een prima plek maar die kriebelvliegjes maakte het verschrikkelijk. Alles was nat en dan zijn ze massaal aanwezig. In Zweden worden ze knutsen genoemd, in Schotland midges en in nieuw Zeeland sandfly's. Hoe de noren ze noemen weet ik niet. Ik weet een goeie naam en zo ga ik ze voortaan noemen: pøkķə vlœgjəs. Nee, ik moet voortaan mijn kampeerplekjes beter uitzoeken want in een bos of in het hoge gras wordt ik behoorlijk getreiterd door die beestjes. Dat ga ik voortaan anders doen.

De fietsroute 1 die ik volg is netjes aangeven met bordjes. Echter moet ik regelmatig over onmogelijke paden. Een gravelpad wat zo steil omlaag gaat dat ik moet lopen. Ik fiets wel door een geweldig mooie omgeving. De bergen worden steeds ruiger en ik fiets langs meren en fjorden van het Flekkefjord. Wanneer er een tunnel is, wordt je als fietser verzocht eromheen te rijden want vaak mag je er niet door. Dit betekend een omweg over een slecht pad met veel klimmen en dalen. Tegen de avond vind ik een plekje voor de tent bij een picknickplek in Helleren. En weet je....geen pøkkə vlœgjəs!

Ik ben in het Jøssingfjord en wauw, wat is het hier schitterend. Dit gebied is gevormd door magma en is nu een rotsgebied met indrukwekkende vormen. Vanuit Helleren is het een flinke klim omhoog. Met 7 km/uur kan ik alles goed in mijn opnemen. Even later rij ik met 60 km/uur naar beneden. Wanneer ik pauzeer, tref ik 2 fietsers die van Narvik naar Stanvanger fietsen. Na al het berggeweld volgt er een stukje glooiend gebied. Bij Eigersund verlaat ik de fietsroute 1 en ga ik op weg naar Preikestolen. Ik had gehoopt daar vandaag aan te komen maar het is me niet gelukt. Het begon te regen aan het eind van de dag dus heb ik maar snel mijn tentje ergens opgezet.

Ik moet zeggen, ik slaap echt heel goed. Vanmorgen pas om 10 uur wakker geworden. Ik daal af naar Høle waar ik de ferry naar Oanes neem. Er hangt een donkere lucht achter me en het is fris. Onderweg naar camping Preikestolen krijg ik nog een bui over me heen. De rest van de dag besteed ik aan heeeel lang douchen, de was doen en lezen. Morgen ga ik de wandeling naar Preikestolen maken.

1554 kilometer

1. Fokko Dam:
    17 juni 2018
    Gaaf...je beleeft veel...maar de pokkevliegjes kunnen je natuurlijk gestolen worden...succes en veel plezier!
  2. Micheil vd Hoeven:
    Volhouden zo, geweldig
  3. Fleur Van der Hoeven:
    17 juni 2018
    Heel veel plezier morgen met de beklimming van de Preikestolen. Het geklauter is het waard!!!!!
  4. Tante Leni:
    17 juni 2018
    Oh nog maar 2500 km...... hahaha, da's voor jou een kippe-eindje. Maar je wordt wel wereldberoemd in Noorwegen met foto's en zo in het boek van de vuurtorenwachter.
    Ondanks de regen zie je er nog heel optimistisch uit, het is zo leuk om je te volgen!!
  5. Mam:
    17 juni 2018
    Je schiet al lekker op, leuk verhaal mooie foto s, ga zo door, stoer van je. Liefs mam
  6. Heleen:
    Girl power! 🚴 💪
    Wat ga je goed ... top !
    Leuk dat je weer van je laat horen.. ik lees het graag .. mooie foto's. Noorwegen is ook mooi!!
  7. Toos van den Bos:
    18 juni 2018
    Wat leg jij een kilometers af. En vandaag wandelen naar de Preikestolen. Ik ben daar ook geweest. Mooie wandeling en een prachtig uitzicht. Ga zo door, tot, tot,
  8. Helen:
    18 juni 2018
    Noorwegen: 5 miljoen mensen en 5 miljard knott (eigenlijk is pøkka vlægjes een betere naam...)
    Leuk je zo te volgen, veel succes en plezier verder!
  9. Helen:
    19 juni 2018
    Om de pøkke vlægjes weg te houden, hebben wij wel fakkels gebruikt, een soort theelichtjes maar dan 5x zo groot. Met 2-3 fakkels op de werkplaats konden we bijna ongestoord garage bouwen 's avonds. Een fakkel voor de ingang van je tent of bij je kookpotje helpt vast al een boel.
  10. Audrey:
    19 juni 2018
    Dat is een goeie tip! Een kampvuur houdt ze misschien ook weg maar die mogelijkheid heb ik vaak niet.
  11. Maria:
    20 juni 2018
    Wat een prachtig landschap en wat leuk om daarvan mee te mogen genieten via jouw reislogger. Wens jou een mooie reis met veel leuke avonturen. Succes, hopelijk zijn de weergoden jou goed gezind. 🔝 🚲
  12. Jenny:
    20 juni 2018
    Gaaf hoor audrey. Prachtig natuur zo op de foto's te zien. Goed bezig en geniet er met volle teugen van.
  13. Tante Elly Dullemans:
    20 juni 2018
    Oooo, Noorwegen is zo mooi, maar jouw reisverhaal is geweldig. Als er geen pokke vliegjes zouden zijn, zou je zo aanhaken! Blijven je volgen stoere meid, aanmoedigingskus van ons
  14. Patrick:
    20 juni 2018
    Terecht,Noorwegen is een mooi land om te fietsen .In 2 delen ben ik van het oosten, via de Noordkaap,naar het zuiden getrokken.Ik koos voor de route via het binnenland door de bergen heen.Mijn tip voor jou is genieten.Hoe warmer het in het noorden is,hoe zuidelijker de vliegjes blijven.Na de Noordkaap zou jij kunnen doortrekken naar Kirkenes,door het Noorse Lapland tot aan de Russische grens.Hier is een luchthaven die je via Oslo naar Schiphol kan brengen.