Overstekende schildpadden

10 mei 2022 - Tirana, Albanië

De plek waar ik op zondagochtend wakker word, is magnifiek. Wat een uitzicht! De mensen die aan de overkant van de rivier wonen, moeten tochiedere dag met een big smile wakker worden...zoals ik nu heb. Ik zet een kop thee van net geplukte munt. Er groeien hier allerlei lekker geurende plantjes en er staat dus ook verse munt tussen. Een vrouwtje wat net over de wiebelbrug is gelopen, komt voorbij en blijft even staan wanneer ze mijn tentje ziet. Ze draagt traditionele albaneze kledij. Ik zeg gedag en gebaar naar het uitzicht. Ze lacht en knikt tevreden.

Ik stap weer op de fiets en vervolg de weg door de prachtige gorge. Dit had ik echt niet verwacht. Deze route was ook niet mijn oorspronkelijke plan maar een spontane actie nadat ik de kaart had bekeken.  'Het is mooi weer en daar ligt een meer wat mij interessant lijkt, dus pak ik dat weggetje.....' zoiets. Er volgen een paar tunneltjes. Ik passeer nog 2 wiebelbruggen en een energie centrale. Bij een fontijntje vul ik mij bidons en check even goed of het water helder is. Van dat smerige water, van 2 dagen terug, heb ik niks opgelopen.

De hoge rotsbergen worden minder hoog en zo fiets ik even later door een vlak landschap. En dan sta ik bij de A1. Een soort van snelweg. Het is aardig druk maar er is een vluchtstrook waar ik prima kan fietsen.  Officieel zou dat niet mogen maar hé, dit is Albanië. Ik doe het liever niet maar bij gebrek aan beter moet het soms. Het is ook maar 7 km. Net voor mijn afslag staat er plots politie. De politie agent steekt zijn stopbordje in de lucht. 'Oh oh, nou zal je het hebben' denk ik. Maar dit stopbordje was bedoeld voor een busje wat mij net passeert en ik fiets snel door. Op de afslag is het een drukte met geparkeerde auto's. Het is zondag marktdag. Er is een soort vogeltjesmarkt maar dan met kippen. Enorme kippen en hanen worden verhandeld op straat. Ik zal niet in detail treden maar het gaat met de grove hand, zeg maar. Ik fiets tussen de kippen, hanen, schapen en groentestallen door. Wat een chaos en waarom moet dat op een afrit van een snelweg?

Door het vlakke landschap met veel dorpen, restaurantjes, winkeltjes en autoservice zaken(die zijn in overvloed in Albanië) fiets ik naar Fushë Krujë. Daar pauzeer ik op een terras met een cappucino. Voor vandaag is mijn doel Krujë. Dat is niet ver meer en het moet een leuk plaatsje zijn om een dagje rust te houden. Mijn reservedag. Ik zorg er altijd voor dat ik een dag speling heb voor onverwachte dingen zoals problemen met de fiets,ongeval, slecht weer, ziekte, enz. En tot nog toe is alles goed verlopen dus kan ik een dag rust houden. De weg naar Krujë is 10 km klimmen. Valt dat even tegen. Ik overnacht op een kleine camping die sinds 1 jaar wordt gerund door Duitsers. Ze zijn Europa met die corona regels ontvlucht zoals ze zelf zeggen, en gelijk hebben ze.

Maandag 9 mei ga ik het touristische stadje Krujë bekijken. De tourist uithangen. Ik heb niet zo best geslapen. Niet vanwege mijn plopmat maar omdat er de hele nacht door zo'n hond heeft lopen blaffen....dwars door mijn oordoppen heen. Ik doe vanmorgen relaxed. Kopje koffie, ontbijtje, beetje lezen, nog een bakkie. Aan het eind van de ochtend wandel ik naar het centrum. De vrouw van de camping vraagt me wat ik vandaag ga doen. Ik antwoord "First i'm goiing to kill a dog and then i will visit the castle". Ze Is het er helemaal mee eens.

Wanneer ik de camping verlaat loop ik over een smal padje en zie allemaal schildpadden. Wat grappig. Ik had er in Butrini N.P. al een gezien maar hier struikel ik er bijna over. Ik wandel omhoog naar het kasteel. Het is bijna file lopen omdat er net een paar bussen leeg stromen. Ik pak dus eerst een terrasje om die massa voor te laten. Bij het kasteel wordt ik aangesproken door de tuinman die mij het een en ander uitlegt over de ruines. Twee jaar geleden is hier een aardbeving geweest die wat schade veroorzaakt heeft. Er zijn hier in Albanië regelmatig aardbevingen, dat wist ik niet. Maargoed, bij Burrel heb je natuurlijke thermische pools dus er zal een scheur of dunne laag in de aardkorst zijn. Gister fietste ik ook langs een riviertje wat een lichtblauwe melkachtige kleur had zoals ik in ijsland had gezien. En het rook ook naar zwavel.

In het kasteel is een museum  en omdat ik vandaag de tourist uithang, ga ik het bekijken. Vanaf boven heb je een geweldig uitzicht over de stad en de omgeving. Ik loop nog even langs de bazar waar allerlei souvenirtjes worden aangeboden.

Op de camping staan 2 duitse meiden die met de fiets op wereldreis zijn. Ze willen een jaar gaan reizen. In februari zijn ze in italie begonnen. Het zal wel een 'slow-goiing' reis zijn want ze zijn al 3 maanden onderweg. Zal mij benieuwen of ze ooit in Sydney zullen aankomen.

Wanneer ik 'savonds in het restaurant wat eet, gaat het onweren en regenen. Ik hoorde eerder al de onweer achter de bergen dus het is geen toeval dat ik in het restaurant zit. Terug op de camping is het een baggerzooi. Het is van die vettige klei dat aan je schoenen blijft plakken...dat aan alles blijft plakken. Je kent het vast wel. De bui had nog geen uur geduurd maar de gevolgen moet ik de volgende ochtend nog trotseren. Werkelijk overal zit klei aan. Na de laatste nacht in mijn tentje had ik alles graag schoon in willen pakken maarja, dat plan gaat niet door.

Het is nog zo'n 40 km naar Tirana. De zon schijnt, het is warm en ik neem de tijd. Ik fiets langs het vliegveld wat trouwens heel goed vereikbaar is met de fiets Het is ook maar een klein vliegveld. Ik zie ook mogelijkheden om naast het vliegveld te kamperen met een tentje.  (Tip om te onthouden voor mensen die bijv. heel vroeg vertrekken na hun fietsreis.) Via kleine weggetjes fiets ik gemakkelijk de drukke stad door. Ideaal zo'n gps. Wel sta ik plots voor een gammele wiebelbrug. Haha, ja nu moet ik er wel overheen. Voorzichtig loop ik over de scheve, houte planken. Een man aan de overkant roept wat. Hij maakt geen stop-gebaar dus het zal wel oke zijn.

Bij een klein winkeltje koop ik een ijsje. De vrouw biedt me een stoel aan. Ze is geïnteresseerd maar spreekt totaal geen engels dus ze vraagt eerst een paar voorbijgaande meisjes om met mij te praten en daarna roept ze haar dochter die het een en ander vertaald. Ze vind het heel knap dat ik alleen door Albanie fietst.

Niet veel later kom ik aan bij mijn appartementje. De eerste 2 nachten was ik hier ook. Ben en Sogre staan me al op te wachten en vragen hoe mijn reis geweest is. De fiets gaat weer in de fietsdoos want mijn fietsreis zit erop. Morgen heb ik nog een dag in Tirana en dan ga ik nog iets leuks doen.  Maar dat lezen jullie in mijn volgende en laatste verslag.

1. Fleur Van der Hoeven:
    10 mei 2022
    Fantastisch einde van je fietstrip! Heb enorm genoten van je verhalen.. veel plezier nog de laatste dag.
  2. Maria:
    11 mei 2022
    Afsluiting van weer een prachtig mooie reis, genoten van je verhalen, goede reis terug naar huis. 💋
  3. Toos van den Bos:
    11 mei 2022
    Wat had je weer een mooie fietstocht, Audrey, veel gezien, een echte belevenis. Jammer dat het einde er is want dan moet ik je mooie verhalen en foto’s missen. Ik kijk uit naar je volgende reis, groetjes
  4. Audrey:
    Leuk te horen
  5. Helen:
    11 mei 2022
    Weer naar huis? Wat jammer! Het is zo leuk iedere 2 dagen een blogg te lezen. Zal ik je baas bellen en vragen of je op de fiets naar huis mag reizen 😉 ?
  6. Audrey:
    11 mei 2022
    Haha, ja dat kan je doen maar dat zullen ze niet goed vinden
  7. Tante Leni:
    11 mei 2022
    Mooi om de lezen. Ja aardbevingen die komen regelmatig voor, vraag aan Karin, ze is al haar glazen en aardewerk kwijt geraakt door een toch wel zware beving.
    Jammer voor je dat het voorbij is, maar geniet nog van je laatste dag en goeie terugreis.
  8. Frits:
    11 mei 2022
    Hahaha las over de A1, dacht ben je nu alweer terug in Nederland maar daar hebben ze blijkbaar ook een snelweg (of wat er voor door mag gaan) met die naam😂🤣
    Ik wist niet van kleigrond in Albanie en dat het zo plakt🙈
    Je leest bijna nooit over aardbevingen in Albanie.
    Jouw fietstocht is snel gegaan, inpakken en weer terug naar huis op naar het volgende avontuur!
    Goede terugreis gewenst!
  9. Audrey:
    11 mei 2022
    Op de A1 in NL ga ik echt niet fietsen. Ja, die vettige klei had ik al eerder meegemaakt toen ik een plekje zocht voor de tent. Soms kom je het tegen
  10. Tante Elly Dullemans:
    11 mei 2022
    Ja….aan alles komt een eind…..maar jou kennende zal er dit jaar nog wel een reisje inzitten. Geweldig, dat voor ons allen zo’n onbekend land zoveel te bieden heeft: zie steeds lekkere koffie en restaurantjes, schitterende natuur en lieve geïnteresseerde mensen. Op naar….?!
  11. Audrey:
    11 mei 2022
    Haha, ik heb idd wel meerdere vakanties dit jaar. Waar ik dan naartoe ga, weet ik nog niet
  12. Nathalie:
    11 mei 2022
    Wat is dat snel gegaan die vakantie van jou!
    Goede reis terug
  13. Audrey:
    11 mei 2022
    Ja, te snel maar ik plak er nog een paar dagen aan vast in NL 😁
  14. Heleen:
    14 mei 2022
    Haha... hoe is het met de hond??
    Veel plezier
  15. Audrey:
    Welke hond?
  16. Heleen:
    14 mei 2022
    Die de hele nacht heeft geblaf? 🥴
    Je bent echt op hele mooie plekken geweest😍
  17. Audrey:
    15 mei 2022