Huizen in pastelkleuren

27 augustus 2019

Die zaterdag avond heb ik gegeten in het restaurant van de camping in Tarnow. Het ging gelukkig weer goed met mijn maag, en ik had 'n enorme honger. Ook weer heerlijk geslapen in mijn tentje. Wel de oordoppen in want het was luidruchtig op straat. Om 20:00 wordt het hier al donker dus dat betekend lekker lang slapen.

De volgende ochtend zat ik al om 8 uur op het fietsje. Op naar Rzeszów. Over kleine plattelandsweggetjes, door bos en af en toe een gravelweg. Ik passeer vele dorpen. In elk dorp staat een mooie kerk waar vandaag muziek uit galmt want het is zondag. Aan het eind van de middag bereik ik Rzeszów. Hier pak ik de route Green Velo op. Op het fietspad langs de rivier Wislok is het een drukte van jewelste. Fietsers, wandelaars, stepjes en zonaanbidders die verkoeling zoeken in het water. Het is 32°C. Gelukkig rij ik na een paar km weer alleen. De omgeving is heuvelachtig. Voordat het donker wordt, vind ik een kampeerplekje in een bos. Een hertje schikt op en rent weg.

Het is flink gravelen de volgende dag. De weg is zeer keïig en zelfs wanneer ik stukjes moet lopen, op steile stukken waar mijn band wegslipt, slip ik weg met mijn schoenen. Ik ben nu al blij dat ik niet mijn fietsschoenen maar trailrunners heb meegenomen. In een winkeltje koop ik 3 liter water want het schijnt weer een warme dag te worden. Ook wat broodjes, potje jam, bananen, bisquitjes en een yoghurtdrink. De mensen spreken hier slecht tot geen engels. Jammer want een praatje zit er niet in. Zo kwam ik vanmorgen een vrouw tegen. Ze liep met een mandje door het bos. Ik toonde interesse in de inhoud van haar mandje en ze liet me trots de verzamelde paddestoelen zien. Ze had veel te vertellen maar helaas begreep ik er niets van maar ik denk dat ze me de bereidingswijze uitlegde.

De route volgt de rivier San. Rechts van mij ligt het Tatra gebergte. Ik hoor de donder van onweer in de verte. Het is te hopen dat de bergen het tegen houden want hier schijnt de zon en is het >30°C. Langs de weg staan mooie huizen. Netjes onderhouden en geschilderd in pastelkleuren. Er is weinig landbouw of veeteelt. Ik vraag me af waar de mensen van leven. Er zijn velden met bloemen, grasland en bossen. Regelmatig is er een ROM. Dit is een rustplek speciaal voor de fietsers van de GreenVelo. Ik maak er graag gebruik van om even te rusten. Ik bereik Przemysl. De camping die er zou zijn, is er niet dus ik overnacht in een eenvoudig hottelletje. Het bed is een slaapbank...wat hier heel normaal is. Op zich geen probleem maar als je zoals ik 1 meter 85 ben, is het wat krap.

Smorgens vertrek ik alweer vroeg. Richting het Noord Oosten. Ik fiets langs maisvelden, graslanden en door kleine dorpen. Via een smalle, lange hangbrug steek ik een droogliggende rivierbedding over. Een van de 36 bruggen die speciaal voor deze fietsroute is aangelegd. Gister dacht ik ook een fietsbrug over te gaan, totdat er een auto met een hoop kabaal over de losliggende planken de hangbrug over kwam. Aan beide zijden was nog 10 cm over.

Voorbij Stubno neem ik een zandweg door een bosgebied. Af en toe blijf ik hangen in het mulle zand. Het zand wordt kleigrond en het wordt drassig. Ik sjoor mijn fiets door de vette klei die zich ophoopt bij mijn remblokken. Wanneer ik later weer op asfalt rij, vliegen de stukken bagger in het rond. Dat was leuk! Voor nu zit ik even uit te rusten in een MOR. Koffie zetten en broodje eten. Ik zit hier vlak bij de grens met de Oekraïne en die ga ik over 1 km aantikken.

Leuk om jullie reacties en aanmoedigingen te lezen en fijn dat ik trouwe volgers heb. Groetjes...

1. Mario Es:
    Hoi Audrey,

lees altijd graag je fietsreizen. Op de WF site hadden zij het ook over deze fietstocht.
    vrijwel iedereen vond het een mooie route. Veel plezier
  2. Fokko Dam:
    27 augustus 2019
    Gaaf. Herkenbaar van de MOR's en de paddenstoelenzoekers. Altijd wel een leuke periode. Ook met lekkere paddenstoelen recepten.... Veel plezier en fijn dat het weer goed gaat met je maag.

groeten Fokko
  3. Fleur Van der Hoeven:
    27 augustus 2019
    Kijk uit met die paddestoelen hoor....haha....straks heb je ineens een giftige te pakken.....krijgen we weer verhalen over darmproblemen. Veel plezier! Ziet er uitdagend uit, lijkt wel een mudrace...
  4. Stella:
    28 augustus 2019
    Leuk om zo jouw vakantie een beetje mee te beleven en sjonge wat een pittig fietspad om doorheen te komen. Qua taal weet ik niet veel van het Pools: alleen ,gin dobre, (ik meen: goedendag) en dat veel woorden eindigen op: sky. Patatsky (een patatje). Heel veel succes weer vandaag!! Je bent een echte bikkel.
  5. Tante Leni:
    28 augustus 2019
    Het is mooi dat het geen fietspad is waar je overheen kan zoeven. Maar je moet echt je best doen dat maakt het veel leuker. Fijn dat het weer goed met je gaat. Nog veel plezier en we volgen je allemaal ook omdat je het zo leuk vertelt.
  6. Mam:
    28 augustus 2019
    Zo die brug!! Ben je al in zo'n kerkje geweest? Mooi hoor en meestal heel oud. Soms zit er een vrouwtje die je van alles uitlegt wat je dan weer niet begrijpt. Diets lekker door wij kijken uit naar je volgende avontuur. Gr
  7. Frits:
    29 augustus 2019
    Audrey jij bent goed bezig, zand, keien, klei, gravel maar je komt zo wel op mooie plekjes! Hopelijk blijven de temperaturen aangenaam, >30 is nog prettig fietsweer.
    Gr Frits
  8. Maria:
    29 augustus 2019
    Fijn dat je weer bent opgeknapt .... Wat een bikkel ben jij toch, je maakt het jezelf niet gemakkelijk met die zand/klei paden.
    Wens je nog heel veel fijne avonturen en veilige kilometers.