De koe met de vierkante uier

13 september 2019 - Gdansk, Polen

Tot nu had ik iedere dag mooi weer gehad. Een beetje regen in het Bialowieza N.P. maar ik had constant in mijn shirt gefietst. Vandaag is het een stuk frisser, 17°C, en er staat een stormachtige wind. Het is bewolkt en er hangt een dreigende lucht. Vanmorgen ben ik om een uur of negen vertrokken met het plan even flink wat kilometers te maken, maar ik ben er nu niet zeker van of dat lukt met die zuidwester wind.

De omgeving is vanaf Wegorzewo niet heel interessant.  Boerenland, weilanden, weinig bos, alles is gecultiveerd. Dat wordt blik op oneindig, muziekje aan en gewoon doortrappen. De dorpjes die ik passeer, stellen niet veel voor. Wel valt me op dat er hier een ander soort kerk staat. Ze zijn wat verwaarloosd en lijken op de kerken die je in belgie ziet staan. Gelukkig krijg ik in de namiddag toch nog wat zandwegen en bosgebied...wat mijn dag weer helemaal goed maakt.

Lidzbark Warmiński is een leuk stadje met een mooi kasteel, kerk en park. Het begint een beetje te regenen en ik heb het koud. Waarschijnlijk wat vermoeidheid. Ik wil dit stadje niet voorbij fietsen dus besluit te overnachten in een hotelletje. De prijzen voor een hotelkamer zijn in Polen vrij laag waardoor het ook voor de solo reiziger betaalbaar is. De kamer is muffig, oudbollig en niet heel schoon. Maar ach, ik rol gewoon mijn slaapzak uit. Mijn fiets mocht wederom in de 'balzaal' staan.

Ondanks een echt bed heb ik niet goed geslapen. Ik kom langzaam op gang. Eerst fiets ik een rondje door het stadje. Met het zonnetje ziet het er vredig uit. Toen ik de landkaart gister even bestudeerde zag ik dat de Green Velo route nog een stuk naar het noorden gaat....door glooiende landbouwgebied. Hm, dan lijkt me dat oude spoortraject van 28 km door het bos naar Orneta leuker. Die dag fiets ik door tot Elblag; het eindpunt van de Green Velo. Er is een nette camping en wanneer ik mijn tentje heb opgezet, trakteer ik mezelf op een etentje in het oude centrum.

Ik ben dan wel op het eindpunt van de route maar ik moet nog naar Gdansk. Vanaf daar vertrekt  zaterdagochtend mijn vliegtuig. Het is nog zo'n 80 kilometer naar Gdansk. 80 km stoempen tegen de wind in. Het wordt een dag in het teken van dieren. Onderweg red ik een soort duif die gewond is aan zijn vleugel. Hij ligt op zijn rug en kan niet overeind komen dus ik pak hem van de weg en zet hem in het grasland. Wanneer ik mijn tent op de camping aan de rand van de stad heb gezet, wandel ik 'savonds nog even naar de supermarkt. Ik loop langs een bosgebiedje en zie plots een wild zwijn. Wanneer hij mij opmerkt, blijft die even kijken, geeft een harde knor en rent weg. Een behoorlijk groot beest was het. En dan komt er op de camping nog een brutale vos langs gelopen op 3 meter afstand. Zoekend naar eten. Het is wel grappig dat ik juist nu,zo dicht bij de stad, wild zie. Al die keren dat ik in de wildernis was, heb ik slechts eekhoorntjes, torren en spinnetjes gezien.

Ik heb een dag gereserveerd om Gdansk te bekijken. Omdat ik weet dat ik me al snel verveel in een stad, en daar dus niet een hele dag kan ronddwalen,heb ik besloten mijn spullen in te pakken en naar een andere camping te verhuizen. Ik rij/loop wel door het oude centrum en neem er de tijd voor. Het is een mooi centrum en is rijk aan historische bezienswaardigheden. De hanzestad ligt aan de oostzee. Er zijn vele gezellige straatjes en het is er erg druk met toeristen.

De camping in Sopot ligt dichterbij het vliegveld dus dat is voor morgenochtend handiger voor mij. Sopot is een strandplaats waar het zomers vast heel druk is. Er is een mooi zandstrand. Helaas is het vandaag bewolkt en valt er af en toe een buitje. Geen strandweer dus. Voor de laatste keer, deze vakantie, zet ik mijn tentje neer, blaas ik mijn matje op en rol ik mijn slaapzak uit. Morgenochtend vlieg ik terug naar Nederland.

Oh, en jullie vragen je natuurlijk af..."waar slaat die titel op?" Nou, die slaat op een verkeersbord wat ik vaak heb zien staan langs de weg. Polen is uniek in grappige verkeersborden. De koe met de vierkante uier is daar een van.

1. Fleur Van der Hoeven:
    13 september 2019
    Gefeliciteerd met het behalen van het eindpunt! !!! Goede reis terug morgen!
  2. Stella:
    14 september 2019
    Sjonge audrey, wat een topprestatie heb je geleverd!! Heb genoten van je verhalen. Goede vlucht vandaag. Dat zal wel even wennen zijn zeg om weer thuis te komen en koeien zonder vierkante uiers te zien.
  3. Maria:
    14 september 2019
    Wat is dit weer snel gegaan, genoten van je leuke verhalen en kijk uit naar de verhalen van je volgende reisavontuur. 😂😂 moest even goed kijken naar de koe met de vierkante uiers. Hopelijk heb je een rustige vlucht gehad. Welkom thuis. 😘
  4. Mam:
    15 september 2019
    Jammer het laatste verhaal, tja aan alles komt een einde. Nu thuis genieten van je vakantie en de mooie fotoos. Misschien ook wat uitrusten? Het waren soms spannende wegen. Gr