Ben in IJsland!

16 augustus 2020 - Grindavík, IJsland

Hier een eerste bericht vanuit IJsland. Ja, ik ben gegaan. Ik heb de voors en tegens afgewogen en dacht uiteindelijk; het kan dus ik ga. Ik had er zin in, was eraan toe en als ik ga, kan niemand deze ervaring nog van mij  afpakken. Dus daar sta ik dan om 18:30 in IJsland. Niet wetend wat me te wachten staat. Op de luchthaven, tijdens het monteren van mijn fiets, sprak ik 2 duitsers die net terugkwamen van hun fietstoer. Ze hadden het over regen en wind en dat hun tent aan gort was gewaaid. Toch hadden ze ook leuke dingen te vertellen zoals de warmwaterbronnen waarin je kan badderen en de leuke ontmoetingen met de mensen. We stonden in een fietshok bij het vliegveld. Er is een heus fietshok met gereedschap om aan je fiets te sleutelen. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Op het moment dat ik mijn fiets bijna rijklaar heb, komt er nog een spaans stel. Goh, in de eerste 20 min. al 4 vakantiefietsers ontmoet. Dat was leuk. Wat veel minder leuk was, zelfs heel erg naar, was de aankomst. Wat een nare ontvangst. In plaats dat ik met lachende gezichten werd ontvangen met "welcom to Iceland", stonden er mensen in witte pakken, met mondmaskers, handschoenen en een plastic scherm voor hun zeer strakke gezichten waar geen lachje vanaf kon. Als een kudde dieren werden we de goede richting ingejaagd. Toen kwamen we bij de teststraat. Ik werd er nog even op gewezen dat ik 10 cm naast de hier-moet-je-staan-stip stond. De pcr- test was verschikkelijk. Welkom in IJsland!

Het was ca. 10 km fietsen naar de dichtsbijzijnde camping. Ik fiets meteen door een stenig kaal landschap. Het miezert maar ik heb vóór de wind. Op de camping in Sandgerdi ben ik niet welkom. "Mensen die nog in afwachting zijn van de uitslag van hun test, zijn niet welkom" staat op een papier bij het loket. Ik begin me zo langzamerhand een crimineel te voelen. Waar ben ik beland? Een beetje gefrustreerd fiets ik door. Een voetganger zegt iets tegen me in het ijslands . Hij zal het vriendelijk bedoeld hebben maar ik mompel 'ja, jij ook!'. Waar moet ik nu naartoe? Ben nergens welkom, het miezert, krijg het koud, heb geen water, kan niet koken.... Een stuk buiten het dorpje vind ik een plekje voor de tent achter een ruïne wat ooit een huis is geweest. Een beetje uit de wind. Ik eet nog wat brood en probeer dan te slapen.

Door de wind en het gewapper van de tent, heb ik nauwelijks geslapen. Oordoppen wilde ik niet gebruiken omdat ik op een plekje sta waar misschien iemand kan langskomen. Ik zit om half 7, ijslandse tijd, op de fiets het is fris en het miezert maar af en toe zie ik ook een zwak zonnetje. Ik vervolg de 45 en daarna de 44 langs de kust. Onderweg vul ik mijn branderfles bij een pompstation. Kan ik i.i.g. iets warms maken. Ik heb een straffe tegenwind en vaak krijg ik een miezerbuitje over me heen. Langs de route ligt de breuklijn. Deze plek laat de scheiding van het amerikaanse en europese continentale platen zien. 2 tektonische platen die ieder jaar 2 cm verschuiven. Het is stoempen tegen de wind. Ik zou vandaag in reykjavik aan willen komen maar ik ben al 6 uur onderweg en heb ik pas 50 km gedaan. Nog 65 te gaan. Dat gaat het niet meer worden. Op de camping in Grindavik blijf ik voor vandaag. Ik vind het genoeg en wil even relaxen. Ik fiets straks nog een rondje want hier is ook het bekende Blue Lagoon. De camping is overigens prima. Douche met vloerverwarming, groene veldjes en verwarmde keuken met alles wat je nodig hebt.

Ooh, misschien niet heel onbelangrijk maar wel verwacht is dat mijn test negatief is. Donderdag moet ik de tweede pcr-test doorstaan in Selfoss. Waarom een tweede? Geen idee maar het is verschikkelijk.

1. Frits:
    16 augustus 2020
    Ja Audrey het is even niet anders, jij bent in ieder geval aan het fietsen!! Waarom jij zoveel testen moet ondergaan geen idee. Probeer te genieten van je tocht en bovenal blijf gezond!
  2. Fokko Dam:
    16 augustus 2020
    Het verhaal begint goed....gelijk wat te vertellen! Veel succes alvast. Als ik op Weeronline kijk gaat het meevallen met het weer. Geniet er van !
  3. Helen:
    16 augustus 2020
    Hoi Audrey! Ja, die testen zijn vervelend, zoals alles met Corona. Zet het van je af en geniet van Reykjavik en Selfoss. Er is vaat een heleboel te zien en te doen. Veel plezier!
  4. Stella:
    16 augustus 2020
    Stoer van je Audrey om toch te gaan. Na de eerste ontberingen hoop ik dat je nu vooral kunt gaan genieten. Zet m op en we leven met je mee. O ja, dit klinkt nu heel ,truttig, maar wij zijn ook op fietsvakantie met de kids. Omdat Denemarken gecanceld werd, moesten we halsoverkop een ander plan bedenken... we fietsen langs stayokay,s in Nederland op de Utrechtse heuvelrug. Nooit geweten dat Nederland zo mooi is :)
  5. Fleur Van der Hoeven:
    16 augustus 2020
    Lekker genieten nu en loslaten wat gebeurt is! Heel veel plezier!
  6. Heleen:
    17 augustus 2020
    Veel plezier en Succes.
  7. Mam:
    17 augustus 2020
    Nu al een verhaal, tja je hebt alweer genoeg meegemaakt. Dat had je niet geappt van de eerste dag. gelukkig allemaal goed gekomen. Even nog een tweede test en fietsen dan maar weer. Groetjes, liefs, mam
  8. Maria:
    18 augustus 2020
    Hallo Audrey, laat je niet ontmoedigen door dit akelige ontvangst. Wens je heel veel fietsplezier, zo’n en mooie avonturen.
    Take care, tante Maria