Heerlij́k die boslucht

29 juni 2022 - Haastrecht, Nederland

Vanmiddag was ik vergeten om koffie te kopen. Ik had nl mijn laatste zakje opgemaakt en nu, na het avondeten, mis ik het. Het is of mensen je gedachte kunnen lezen want ik wordt zomaar uitgenodigd voor een bakkie door de enige medekampeerders op het terrein. Het is een ouder stel en vooral de vrouw is erg geïnteresseerd in mijn fietsreizen die ik gemaakt heb. Ze zou zo mee willen maar ze kan het niet meer vanwege haar gezondheid. Ze geeft me de koffie- en melkpoeder mee zodat ik ook de volgende ochtend nog een bakkie kan maken.

Het is maandagochtend 9 uur wanneer ik het NTKC in Zorgvliet verlaat. Ik fiets door het schitterende landgoed van Huis Eese. Vanaf Eesveen volgt de route het veenriviertje De Linde door natuurreservaat de Lindevallei. Nederland heeft best veel natuurgebieden merk ik op. Via Rottige Meenthe en Brandemeer bereik ik de Weerribben. Een oud veengebied waar nu alleen fiets- en wandelpaadjes doorlopen. Er wonen veel kunstenaars want er wordt van alles aangeboden. Schilderijnen, pottenbakdingetjes, viltpoppen en artistieke creaties. Tja, je woont hier heerlijk rustig al zal dat op mooie zomerse dagen anders zijn met al dat tourisme en dagjesmensen op de fiets of met hun bootje.

Door het boerenland fiets ik naar Vollenhove. Hier is een protest van boeren aan de gang. De overheid wil hun land en werk afpakken  vanwege een...stikstofcrisis?? Tegenwoordig maken ze overal een crisis van of creëren er een om maar hun agenda uit te kunnen rollen. Maar de boeren pikken dit niet en staan met  trekkers langs de weg. In Groningen protesteerden ze door protestborden met teksten. Hier in Friesland protesteren ze door de Nederlandse vlag uit te hangen....ondersteboven of halfstok. Ik zigzag tussen de trekkers door en vervolg mijn route.

Voorbij Zwartsluis steek ik het Zwarte water over en fiets langs Genemuiden. Op naar Hasselt. Het is de hele dag al bewolkt en af en toe voel ik wat spetters. Gelukkig is het niet koud. Een graadje of 20. Voorbij Hasselt neem ik een klein paadje en eindig bij een voetveer. Er staan al 4 mensen met fietsen te wachten wanneer het pontje aankomt. Het wordt door een man met de hand vooruitgetrokken, middels 2 houten blokken die hij aan een kabel haakt. Het is een heel klein pontje en we gaan er met 6 fietsers op. Het past net. De man trekt ons zonder problemen naar de overkant. Echt grappig dit.

Ik nader Zwolle waar een heel donkere lucht boven hangt. Al snel gaat het flink regenen. Ik zoek dekking onder een dikke boom. De bui is na  10 minuten weer overgewaaid en ik ga weer verder. Na Zwolle is er weer een pontje wat mij naar Hattem brengt. Er hangt nog steeds een dreigende lucht boven me en ik fiets snel door naar Wapenveld waar ik overnacht op een boerencamping. Er staan hier opvallend veel ouderen maar ze vinden het erg leuk dat er een "jongedame" op de fiets komt kamperen.

De zon schijnt al op mijn tentje wanneer ik wakker wordt. Na mijn ontbijtje ga ik weer zuidwaarts en bevindt me al snel op de Veluwe. Ik slinger over smalle fietspaadjes door de mooie heidevelden en bossen. Het is hier een beetje glooiend. Via boswachterij Nunspeet bereik ik Vierhouten. Een stukje verder ligt Staverden, ook wel de kleinste stad ter wereld genoemd. Het bestaat uit een landhuis met landgoed. Op een veldje lopen een aantal witte pauwen.

Het is een mooie route voor vandaag. De Veluwe blijft mooi en de bosgeur is heerlijk. Na het Kootwijkerzand en Harskampsezand kom ik in Otterlo aan. Ik heb pas 75 km op de teller maar besluit hier te stoppen. Ik wil de rest van de dag even lekker niks doen. Op camping Beek en Hei zet ik de tent op. Er staan nog wat fietsers. Na mij komt nog een fietser aan. Van een afstandje bekijk ik hoe ze haar tent opzet. Het is een grote tent wat ervoor zorgt dat ik een bijna uur durende vermakelijke voorstelling krijg.

Het is woensdag envoor vandaag heb ik weer een flinke afstand in gedachte. De zon schijnt en er is weinig wind dus dat zit wel goed. Ik fiets de çamping af en rij al meteen langs mooie heidevelden en bossen, natuurgebied Planken Warmbuus en Oud-Reemsterhei. Ik moest dit even opzoeken want er zijn zoveel natuurgebieden. De boslucht ruikt heerlijk. Hoewel dit gebied mij aardig bekend is, ondek ik toch weer nieuwe paadjes. De route is echt mooi. Voorbij Renkum verlaat ik het bosgebied en fiets het wijdse landschap in van de Nederrijn.

Wageningen is de volgende stad waar de route ook weer door het centrum gaat. In Maurik pak ik een terrasje bij de molen. Een leuk terras met minder leuke prijzen. €4 voor een Latte?? Dan volgt de Betuwe. Het is kersentijd en langs de weg staan kleine kraampjes waar je kersen kunt kopen. Ik koop een bakje en tijdens het fietsen laat ik een spoor van pitjes achter. Een van de mooiste stad in de Betuwe is Buren. Oude huuzen, een stadsmuur en de kerk met een rode toren. Ik fiets een stuk over een dijk waar ik uitkijk over de fruitgaarden. Ik heb er goed de gang in en al snel nader ik Gorinchem, daar waar ik het Fietserpad ben gestart. Ik heb de gehele route volbracht!

Ik fiets door naar Haastrecht. Voor mij allemaal bekend terrein aangezien ik hier vaak fiets. In Haastrecht is een NTKC terrein waar ik nog niet eerder heb gestaan. Het is een klein terrein waar nog 3 tentjes staan. Het barst er van de beestjes. Vliegen en mugjes. Het is hier dan ook een waterrijk gebied. Ik wil snel mijn tentje opzetten en eten maken want ik heb enorm honger. Echter wordt ik steeds aangesproken door twee bijzondere figuren die bij de tentjes horen. Ze bedoelen het goed maar ik heb honger!

Morgen het laatste stukje naar huis en dan zit mijn fietstochtje er weer op. Het Fietserpad is een heel mooi route en ik zou het zeker aanraden. Nederland is wat dat betreft nog steeds erg mooi.

In totaal heb ik 1380 km afgelegd.

1. Tante Leni:
    30 juni 2022
    Je hebt weer een mooie fietstocht gemaakt en leuk om te lezen. Ja, Nederland is toch ook wel erg mooi. En een beetje regen hoort erbij.
    Ik fiets vandaag ook naar Buren, grappig dat jij er dan gisteren was.
  2. Frits:
    30 juni 2022
    Zo daar kun je weer even op teren, toch weer een kleine 1.400 km en dat voor Nederlandse begrippen een klein landje!!
  3. Fokko Dam:
    30 juni 2022
    Weer een mooie tocht...ook wel bekend...altijd weer een mooie afwisselende route. Je hebt ongetwijfeld genoten...

lekker nagenieten dan maar..
  4. Fleur Van der Hoeven:
    1 juli 2022
    Zojuist even alles bijgelezen. Mooie trip heb je er op zitten. Kun je weer fijn van nagenieten. Groetjes vanuit Slovenië, ook echt een fietsland. Perfect aangelegde bike lanes, glooiend landschap en groener dan groen!