Gebrul in het bos

9 september 2019 - Srokowo, Polen

Op zaterdag 7 september verlaat ik agrituristika in Goniadz. Ik had gister de hele dag gekajakt, een schitterende tocht, maar het heeft mijn tennisarm niet goed gedaan. Ik had het wel gedacht maar ik vond het geen rede om niet te kajakken wanneer ik in een van de mooiste gebieden van Polen ben.

Hier in Polen is het een uur eerder donker dan in NL. Dat betekend om half 8 al. Het koelt de laatste dagen behoorlijk af 'snachts. 'sMorgens zie ik damp van de rivier opstijgen en zit er dauw op het gras en de spinnenwebben. Eenmaal weer op de fiets, rij ik verder door het Biebrzanski Park over een gravelweg langs de rivier. Ik heb een wijds uitzicht. Het valt me op dat er veel boeren bedrijven zijn met koeien. Wanneer ik voor Augustow een ijsje eet, spreekt een duitse fietster mij aan. Ze is al een lange tijd onderweg. Eerst naar de Noordkaap gefietst, 2,5 jaar in noorwegen blijven hangen, gewerkt, en nu is ze op weg naar Turkije. Ze neemt er alle tijd voor. Soms fietst ze maar 25 km per dag. Ik moet echter nog wel flink doortrappen om op tijd in Gdansk te zijn.

De route gaat om Augustow heen en ik rij de rest van de dag alleen maar door bosgebied. Ik steek het Augustow Kanaal over en tussen de bomen door zie ik soms een meer. Ik rij constant over gravelpaden en af en toe passeer ik een klein dorp. Soms stop ik bewust even om te luisteren naar de stilte. Deze dag fiets ik het mooiste stukje van de route...tot nu toe. Ik passeer verschillende campings maar ik kies toch weer voor een plekje in het bos. Mijn tentje staat op een laagje mos. Het is er schitterend en zo stil......totdat het donker is. Plots hoor ik van alle kanten gebrul. Het burlen van edelherten. Er komt wel een heel dichtbij. Dit gaat de hele nacht door tot het weer licht wordt.

Ondanks het gebrul vanacht, heb ik gelukkig wel wat kunnen slapen. Gelukkig zijn er altijd nog oordoppen. Ik vervolg de route richting Suwalki. Ik volg de rivier Czarna Hancza. Een van de schoonste rivieren in Polen. Je hebt weleens, dat je op een plek komt en er eigenlijk heel snel weer weg wilt. Dat gevoel heb ik wanneer ik door Suwalki fiets. Een saaie stad en aan de rand veel blokflats. Ik fiets er snel doorheen. Voorbij Suwalki veranderd het landschap in heuvelachtig met hier en daar een meer. Ik kom ook meerdere vakantiefietsers tegen. Waarschijnlijk doen zij een stukje van de route in een paar dagen.

Op de gps zie ik dat de route een lus maakt. Ik kies voor een binnendoor weggetje. Evenlater merk ik dat juist dat lusje naar het drielandenpunt ging. Aai, dat had ik willen zien. Via een andere weg kan ik alsnog naar het drielandenpunt maar dat is dus 30 km extra. Ik verplicht het mezelf dat te doen, omdat ik ook al zo dom ben geweest om mijn ereader kwijt te raken.

Op drielandenpunt staat een paal. Vóór de paal sta ik in Polen. Rechtsachter Litouwen en linksachter Rusland. Overal hangen camera's en uit de speaker hoor ik, ik meen,....Poetin wanneer ik op het russische deel sta. Ik versta niet wat hij zegt maar begrijp het denk ik wel. Later zie ik namelijk op het bord dat je niet op het russische deel mag komen. Maar ik heb een foto...

Na weer een nachtje in het wild...dit keer geen geburl, pak ik de route weer op. Het heuvellandachap gaat weer over naar glooiend. Ook vandaag fiets ik over voornamelijk gravelwegen waar vrijwel geen auto's rijden. Heerlijk is dat. Van Goldap naar Wegorzewo ligt er een hele lange recht pad. Het lijkt wel een oud spoortraject. Ik heb de wind schuinachter mij en hobbel met 25 km/uur aardig door op de beat van jaren 90 muziek. Ja, ik heb mijn mp3 speler weer aanstaan. Er is niet veel spannends onderweg. Weilanden, koeien, wat bomen, nog meer weilanden. Wegorzewo is een klein stadje aan het meer Jezioro Mamry. Er is een kleine haven waar ik even langs fiets. Een stukje verder vind ik een kampeerplek aan het meer Rydzónoka. Ga ik op een camping staan voor wat sociaal contact, omdat ik de hele dag al niemand heb gesproken, sta ik er helemaal alleen!? Lekker lang gedoucht, wasje gedaan, maaltje gekookt en nu...tja...boek lezen kan niet meer. Dan maar naar een podcast luisteren.

1. Fleur Van der Hoeven:
    9 september 2019
    Heerlijke vakantie heb je tot nog toe. Mooi weer komt ons ook weer tegemoet. Geniet nog van de week die voor je ligt.
  2. Toos van den Bos:
    9 september 2019
    Je hebt weer een mooi verhaal. Zo leer ik ook een beetje Polen kennen. Geniet nog lekker van het fietsen en het mooie weer.
  3. Heleen:
    9 september 2019
    Jammer dat je reisverhaal voor vandaag al weer stopt... Ik had nog wel verder willen lezen. Geniet ervan.. 🌞😉😎
  4. Tante Leni:
    10 september 2019
    Leuk allemaal weer om te lezen. Wij gaan vandaag naar Dresden dat is vlak bij de Poolse grens maar niet op de fiets.......
    Nog veel plezier met die prachtige tocht.
  5. Audrey:
    10 september 2019
    Heel veel plezier in Dresden. Geniet ervan.
  6. Fokko Dam:
    10 september 2019
    Leuk om te lezen. Zijn ook bij dat 3 landenpunt geweest. Nog ff doortrappen. Gdansk is ook leuk. Succes.
  7. Mam:
    10 september 2019
    Het is altijd weer leuk jouw verhaal, dat platteland van Polen lijkt mij heel afwisselend. En het lijkt wel of jij constant mooi weer hebt. Nog een stukje en je bent op je eindbestemming. Nog veel plezier.