Ga ik naar IJsland?

6 augustus 2020 - Rotterdam, Nederland

Hé beste volgers

8 jaar geleden, in 2012, was ik samen met mijn broer op reis in IJsland. We reden met de auto de rondweg. Schitterend was het! We bezochten alle bezienswaardigheden en maakten mooie wandelingen door het bijzondere landschap.  We stonden onder een waterval, liepen over een gletsjer, wandelden door de sneeuw, zwommen in een warme beek, kampeerden op een zwart strand, stonden op de rand van een vulkaan en werden misselijk van de zwavelgeur. Het is een fascinerend landschap. Toen zei ik al dat ik hier ook ooit zou willen fietsen. Gaat dit binnenkort gebeuren?

Het was 1 maart toen ik zag dat een ticket naar IJsland redelijk betaalbaar was en nog die zelfde avond heb ik geboekt. Dat we vervolgens maandenlang in een wereld vol angst en met beperkingen zouden leven, had niemand verwacht. Mijn reisje naar een vriendin in Zwitersland ging niet door. Mijn fietsreisje in Spanje in mei ging ook al niet door en weekendjes kamperen in Nederland werd me ook heel erg moeilijk gemaakt. Nu sta ik voor een dilemma. De vlucht naar IJsland gaat. IJsland is veilig. Het aantal geregistreerde covid19 gevallen is heel laag. Nou heeft dit land slecht 300.000 inwoners dus een eventuele virusuitbraak is goed onder controle te houden.  IJsland heeft ook maatregelen getroffen om de griepverspreiding te voorkomen. Reizigers moeten bij aankomst een pcr-test ondergaan of 2 weken in quarantaine. Dit gaf me al wat stress toen ik het las want je hoeft niet ziek te zijn om een positieve uitslag te krijgen. Het zou erg lullig zijn als ik straks 2 weken in een hotel wordt opgesloten en alleen maar van achter het raam kan kijken naar de regen en wind. Dat is niet de bedoeling. Na wat wikken en wegen en uit te gaan van het positieve, moest dit niet een reden zijn om de reis te annuleren. Dus vol goede moet begon ik met de voorbereidingen. Route maken, het een en ander inkopen zoals een goeie regenbroek, waterdichte sokken en een warm shirt.

Tot mijn schik las ik afgelopen weekend in de update van de corona maatregelen dat touristen nu 2 testen moeten ondergaan. Een bij aankomst en nog een keer na 4 tot 6 dagen. Dit betekend dat ik me na 5 dagen bij een testpunt moet melden voor een tweede pcr-test. Wie verzint dit?! Volgens mijn route zou ik na 5 dagen halverwege de F35 zijn....midden in de "outback" van IJsland en raad eens....nee, daar is geen test locatie.

Dus ja, moet ik mijn route nu aanpassen en 5 dagen lang rond Reykjavik blijven zwerven?  De route die ik voor ogen had is niet in de overige 2 weken te doen dus zal ik mijn hele reis moeten veranderen. Ik zal niet de reis kunnen maken die ik wil. En 2 keer een pcr-test? Kom ik hier twee keer goed doorheen?  Zit ik straks 2 weken in een hotel? Ik weet het niet meer.  Ik dacht met deze reis juist even te kunnen vluchten uit de bizarre toestand waar we ingezet zijn maar ook in IJsland houden ze me de eerste week in de ban van de covid19.

Er zijn een paar opties. Ik kan de hele reis annuleren en verplaatsen naar volgend jaar. Maarja, is het volgend jaar nog mogelijk om te reizen? Misschien is de wereld dan zo veranderd dat vliegen te duur is of dat je gevaccineerd moet zijn om de grens over te gaan? Dan zou dit wel eens mijn allerlaatste reisje kunnen worden. En dat doet mij er weer toe zetten om toch nu naar ijsland te gaan. Ik zou mijn vakantie eventueel met een week kunnen verlengen zodat ik mijn geplande route kan doen. Maar stel dat er straks een tweede lockdown komt in september? Kan ik dan nog terug vliegen naar Nederland? Twijfels en onzekerheid  over het wel of niet gaan, razen al een paar weken door mijn hoofd.

Ik lees over de reizen die andere fietsers gemaakt hebben in IJsland en bekijk hun filmpjes op internet. Het lijkt me geweldig om daar te fietsen ondanks het wisselvallige weer. Het zal een barre tocht gaan worden want het is een land van regen en wind.....en ijs, en kou, en slechte wegen, en weinig voorzieningen in het binnenland. Er kan zelfs sneeuw vallen in september. Op het moment is het overdag 13°C en bewolkt. Ik zie voor de komende dagen alleen maar regenwolkjes op de weersvoorspelling. Houd DIT mij dan tegen of kan ik alles van me af zetten en gewoon gaan? Fiets ik straks langs watervallen, gletsjers en geizers. Kampeer ik straks naast een warmwaterbron en geniet ik van de stilte en het bijzondere avondlicht. Wandel ik straks door een kleurijk, vulkanisch gebied en drink ik mijn zelfgemaakte koffie met uitzicht op een maanlandschap? Hmm, ik ga er nog een paar nachtjes over slapen.

1. Paulien:
    6 augustus 2020
    Mooie overdenkingen! Spannend wat t wordt!
  2. Niels:
    7 augustus 2020
    Hoi, je zou via facebook eens contact kunnen leggen met Olga & Michel van Rausgefahren, die zijn momenteel aan het fietsen in IJsland en op 16 juli j.l. daar met de ferry vanuit denemarken aangekomen. Als de covid-testen verplicht zijn, hebben zij daar ook vast ervaring mee. Kan je wellicht helpen met je overwegingen tav IJsland :)
  3. Audrey:
    7 augustus 2020
    Hoi Niels, het zou fijn zijn om te horen hoe andere fietsers de coronamaatregelen in IJsland ervaren. Ik heb echter geen facebook maar ik ga even googlen of ik ze kan bereiken. De tweede test is per 1 augustus verplicht dus die hebben zij niet hoeven doen.
  4. Frits:
    7 augustus 2020
    Hoi Audrey, ik heb altijd geleerd bij twijfel niet inhalen. Wij leven momenteel in een surrealistische wereld het is even niet anders. Een hele lastige afweging. Enerzijds is Nederland ook mooi maar de kans op besmetting hier is groter (meer mensen) dan in IJsland. Ik zou alles overziend de gok wagen/nemen, zorg wel voor een goede terugkeer garantie, dat mocht er wereldwijd een lockdown komen dat je in ieder geval veilig huiswaarts kan keren. Ik wens je veel wijsheid met het nemen van je besluit!
  5. Toos van den Bos:
    7 augustus 2020
    O, Audrey, wat een dilemma. Ik kan je ook geen raad geven, maar ik hoop dat je eruit komt. Veel sterkte en succes.
  6. Niels:
    7 augustus 2020
    Hoi Audrey, ingeval je het via google al niet reeds hebt gevonden, bij deze hun website https://www.rausgefahren.de Daar kun je hen vast wel bereiken! Heel veel voorspoed gewenst en ik hoop dat je je droom kan realiseren en die testen je niet zullen belemmeren of roet in het eten zullen gooien!
  7. Fokko Dam:
    7 augustus 2020
    na een hittegolf hier is het wel lekker fietsen daar....maat tsja....
  8. Audrey:
    8 augustus 2020
    Klopt, het is hier veel te heet. En tsja.....ik fiets dan waarschijnlijk 3 weken met handschoenen aan. Je moet er wat voor over hebben.
  9. Fleur Van der Hoeven:
    9 augustus 2020
    Haha.....er valt genoeg te wikken en te wegen in deze tijd. Volg je gevoel...alleen jij kunt de knoop wel of niet doorhakken. Grtz Fleur
  10. Maria:
    10 augustus 2020
    Oei, wat een dilemma.... volg je gevoel ..... succes bij het maken van je beslissing. Hartelijke groet, tante Maria
  11. Mam:
    12 augustus 2020
    Heb jij mijn reactie ontvangen
  12. Audrey:
    12 augustus 2020
    O o, lukt het weer niet? Ik heb alleen deze reactie ontvangen.