Over oude spoorbanen

12 juni 2018 - Lunde, Noorwegen

Het licht glooiende landschap is inmiddels heuvelachtig. Denemarken wordt steeds mooier hoe meer ik naar het noorden ga. Maar goh, wat is het stil overal. Het land is iets groter dan Nederland maar heeft slechts 6 miljoen inwoners waarvan de meeste in de steden wonen. Ik fiets over de plattelandsweggetjes en heb de weg helemaal voor mezelf. Af en toe kom ik fietsers tegen en ook enkele wandelaars. Aan het eind van de dag kampeer ik weer op een vrije kampeerplek langs een oude spoorbaan die nu als fietspad dient. 'sAvonds maak ik een kampvuurtje en lees het tweede spannende boek 'Ik ben pelgrim'.

De zondag begint droog hoewel er een dreigende lucht hangt. Vandaag fiets ik over meer oude spoorbaan trajecten. Helaas gaat het regenen. In een houten hokje schuil ik even. Eigenlijk heb ik niet zo'n zin om door te fietsen met die regen. Misschien ook omdat ik nu al 8 dagen achter elkaar behoorlijk wat kilometers heb weggetrapt. Het is tijd voor een rustdag....en ik verlang naar een warme douche en ik moet nodig wat kleding wassen want na 5 dagen wildkamperen heb ik alleen nog een paar schone sokken over. Genoeg rede dus om in Viborg de camping op te zoeken. Zoals alles in Denemarken is, is ook de camping netjes en van alle gemakken voorzien. Nadat ik iets gegeten heb, maak ik een wandeling door het Viborg park. De volgende dag is het gelukkig droog. Ook nu fiets ik lange stukken over een oude spoorbaan. Nou zou je denken dat dat makkelijk fietst aangezien het vrij vlak is. Maar er staat een flinke Noord Wester wind. Vals plat omhoog met deze tegenwind valt niet mee. Ik passeer Aalestrup waar een fietsenmuseum is maar op maandag is het gesloten. Alles lijkt gesloten maar in de winkels zie ik toch mensen. Nee, de winkelstraten in Denemarken zijn niet zoals in NL. Ook zie ik nooit een gezellig terrasje om even koffie te gaan drinken. Dus wanneer ik een mooi houten afdakje met bankjes zie, maak ik mijn eigen koffie.

Het landschap is inmiddels weer volkomen vlak en ik zie alleen maar graanvelden om me heen. Vanaf Nibe fiets ik langs het Limfjord. Vanwege de harde wind zijn er flinke golven op het water. Aan het eind van het fjord ligt de stad Aalburg. Met 160.000 inwoners is het een behoorlijk stad voor Deense begrippen. Tegen de avond kom ik aan bij een shelterplek. Het was een lange dag en ben behoorlijk verwaaid. Mijn tent hoef ik niet op te zetten want ik slaap in een shelter.

Het is dinsdag en ik ben vroeg op pad. Om half 7 zit ik op de fiets omdat ik de boot van 12:15 van Hirtshal naar Kristiansant wil nemen. Het is nog een km of 70. De zon schijnt en de wind is gaan liggen. Ik kan aardig tempo houden. Voordat ik Hirtshal bereik, fiets ik door een mooi natuurgebied. Ik ontmoet een Duitse fietser die net vanuit noorwegen komt. Hij rijdt op een mooie Idworx met Rohlofnaaf en ik mag hem even uitproberen. Het fietst geweldig! Wie wil mij sponsoren....?

Om 4 uur fiets ik de boot af en ben ik in Noorwegen. Zodra ik het stadje verlaat, wordt het klimmen en dalen. Langs meren en hoge rotspartijen. Ik voel me helemaal in mijn element. Het is nu de derde keer dat ik in Noorwegen fiets maar het voelt als thuiskomen. Heel anders dan die oneindige graanvelden in Denemarken. Minder blij ben ik met de muggen en irritante mini vliegjes die me terroriseren wanneer ik mijn tentje ergens in het bos opzet. Vlug een pannetje eten maken en dan snel mijn tentje in.

1221 kilometer

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mam:
    12 juni 2018
    Weer leuk Audrey, wat ben je al ver zeg,het weer is tot nog toe ook nog goed, nou ja, een enkel buitje. Wij wachten weer op je volgende verhaal en fotoos. Gr en liefs
  2. Micheil vd Hoeven:
    Leuk!
  3. Fleur Van der Hoeven:
    13 juni 2018
    Het is alsof ik een fietsroman lees....erg leuk! Welkom in Noorwegen!
  4. Tante Leni:
    13 juni 2018
    Heerlijk om weer je verhaal te lezen. En mooie foto's maar wel eindeloze wegen. Ja Noorwegen is erg mooi dat vind ik ook. Geniet ervan!!!!! Ik volg je met belangstelling.
  5. Heleen:
    13 juni 2018
    Geweldig verhaal weer, mooie foto's.
  6. Fokko Dam:
    13 juni 2018
    Mooi geschreven. Mooie foto's . Leef mee. Veel plezier. Ook met je boek.
  7. Toos van den Bos:
    14 juni 2018
    Jouw gevoel van thuis komen herken ik wel. Dat heb ik ook als ik in Noorwegen aankom. Veel fietsplezier in Noorwegen.
  8. Helen:
    15 juni 2018
    Hoi Audrey, welkom in Noorwegen! Wij hebben ook weleens tussen Kristiansand en Telemark in het bos gekampeerd en zijn ook helemaal opgegeten...