Het laatste stuk naar de Noordkaap

29 juli 2018 - Noordkaap, Noorwegen

24 juli. 'sMorgens word ik pas om half 11 wakker. Dat was een lange slaap! Op mijn Exped Synmat en Cocoon kussen lig ik wat dat betreft heerlijk. Na een ontbijt met uitzicht over de Lyngen en puntige bergtoppen, pak ik mijn boeltje in en vervolg de E6. Ja, ik fiets weer over de E6. DE hoofdweg van Noorwegen. In het routeboekje staat dat deze weg in het noorden niet drukker is dan een lokale weg. Nou, er is na de 1ste druk in 2015 blijkbaar wat veranderd. Er rijdt best wel wat verkeer. Waarschijnlijk ook omdat het vakantietijd is. Een alternatief is er jammer genoeg niet.

Ik ben op het vaste land en laat de eilanden achter me. De route volgt vrij nauwkeurig de kustlijn. Om een tunnel van 4,4 km te omzeilen, neem ik de oude weg die over de berg gaat en ben ik even bevrijdt van de campers en auto's. In Oksfjordhamn zet ik mijn tentje op, net voordat het gaat spetteren.

Volgens de weerapp gaat het vandaag veel regenen dus ik blijf nog even liggen met het idee om hier een dagje te blijven Om 10 uur is het echter nog steeds droog en zie ik zelfs wat zonnestraaltjes. Ik besluit om vandaag toch verder te fietsen. Tijdens een klim haal ik een poolse fietser in. Adam maakt een filmpje van zijn reis en ik krijg daar ook een rolletje in tijdens de geweldige afdaling naar Badderen. Er volgt weer een klim. Ook nu wordt ik weer getreiterd door 25 vliegen. En nou zou je denken dat wanneer je met zijn 2en fietst, de vliegen zich verdelen. Dus ik 12,5 en Adam 12,5. Maar nee, we hebben nu ieder 25 vliegen om ons heen zwermen. Op de top van de tweede klim, pauzeren we even om wat te eten. Een rendier steekt de weg over. Vanaf nu zal ik waarschijnlijk meer rendieren gaan zien. Aan het eind van de dag gaat het dan toch regenen. Zeiknat en licht onderkoeld besluit ik bij de camping in Langfjordbotn te stoppen. Ik zet mijn tent op, gooi mijn spullen erin en na een heerlijk warme douche breng ik de rest van de avond door in de campingkeuken. Schoenen op de verwarming, kleding in de wasmachine

Ik was gister te enthousiast om alle kleding in de wasmachine te doen. Niet bij stilgestaan dat mijn donkerblauwe afritsbroek misschien zou afgeven. Wat rood was, is nu vlekkerig paars, wit is grijs en wat geel was is groen geworden Nou ja, het is in ieder geval schoon en ruikt lekker fris. De zon schijnt weer en ik fiets langs de Langnesholmen naar Talvik. Onderweg zie ik een hele kudde rendieren. Grote geweien op hun koppen. Er lopen ook 2 witte tussen. Het zijn grappige dieren. Een stuk verder rij ik voorbij een Samihandel. Hier kan je een rendier kopen voor thuis op de vloer of een gewei voor aan de muur.

Wanneer ik in Talvin lunchpauze hou, komt het belgische stel op de tandem aan. Ik had ze eerder ontmoet. Ze nemen ook een pauze en we wisselen wat ervaringen uit. Ik zal ze vast nog wel een keer tegenkomen. De route naar Alta rijdt lekker door. Langs de weg staan volop roze bloemen. Een paar keer is er een omleiding om tunnels te vermijden. Ook moet ik door een akelige tunnel van 2,4 km. In Alta doe ik boodschappen. Het is echt weer een stadje om alleen je voedselvoorraad aan te vullen want verder is er weinig. Het centrum lijkt een bedrijventerrein en ondanks de foodmarket, ziet het er ongezellig uit.

Na Alta gaat de weg omhoog. Het valt niet mee om aan het eind van de dag nog even te klimmen. Maar om een kampeerplek te vinden, wil ik een stuk de stad uit. De wind werkt ook nog tegen maar eenmaal op de fjel vind ik al snel een mooi plekje bij een riviertje.

Het is vrijdag 27 juli. Ik ben in de regio Finmark en 'smorgens word ik wakker van de warmte. De zon staat op mijn tentje. Het is best uniek dat het hier zulk mooi weer is. Eenmaal weer op de fiets krijg ik al snel weer een klim voor de kiezen. Een klim naar de fjell. Het is hier allemaal niet zo hoog maar je daalt steeds weer af naar zeeniveau. De hoogvlakte is schitterend met dit mooie weer. Een groot, leeg, glooiend landschap met meren en rivieren. Het ziet er indrukwekkend uit. Ik hou van dit soort leegtes. Wanneer ik een lunchpauze heb, komt het belgische stel weer langs en schuiven aan op het bankje. Voor morgen zal ik ook weer een bankje reserveren voor de lunch beloof ik. Een stuk verder tref ik 2 rendieren op de weg. Ze zijn niet van plan aan de kant te gaan voor het verkeer en zijn totaal niet schuw. Na Skaidi groeien er weer wat boompjes op de fjell. Nouja, boompjes? Het zijn kale stammetjes van max. 3 m, die er dood uitzien. Er is geen brand geweest maar het ziet er verdroogd uit. Over de fjell daal ik af en vlak voor Olderfjord vind ik een kampeerplekje....tussen de zielige boompjes.

Het is nog 135 km naar de Noordkaap. Zal ik het vandaag halen? Vanaf Olderfjord volgt de weg de kust. Rechts de blauwe zee en links van me de kale bergen. In de rotswanden zie je duidelijk de laagjes gesteente. In Nieuw Zeeland noemde ze dat pancake rocks. Regelmatig is er een tunnel. Deze zijn goed verlicht en het verkeer rijdt niet snel. Er is ook niet zoveel verkeer. Overal lopen rendieren. Ik kom nog een fietser uit kroatie en slowakije tegen.

Voorbij Repvag ligt de gevreesde tunnel van bijna 7 km. 3,5 km dalen tot 250 m onder water en 3,5 km klimmen. Jack aan, licht aan en oordoppen in. In de tunnel hangen namelijk ventilatoren die enorm kabaal maken. Ook het geluid van verkeer wordt in zo'n tunnel angstaanjagend of dat er een trein aankomt. Gelukkig is er zeer weinig verkeer maar ik ben blij weer zonlicht te zien. Daarna is er nog een tunnel van 4 km. Na Hønningsvag volgt er een flinke klim naar de hoogvlakte van de Noordkaap. De noordkaap ga ik vandaag niet halen vanwege de noorderwind die na enen behoorlijk is aangesterkt. Ik vind een mooi kampeerplekje met uitzicht op zee.

Zondag 29 juli. Vandaag is de dag dat ik de Noordkaap bereik. Vanaf mijn kampeerplek is het nog zo'n 12 km. Geen makkelijke kilometers want er zijn een paar lange, pittige klimmen. Mijn temperatuur meter geeft 27° aan. Ongelooflijk. Voordat ik deze reis begon ging ik ervan uit dat het koud en nat zou zijn. Een tas vol warme kleding bij me maar nu fiets ik met korte mouwen en gutst het zweet van mijn voorhoofd. En dan...eindelijk zie ik daar het gebouw van de noordkaap. Nog een laatste klim en ik bereik de slagboom van het terrein. Als fietser mag je gratis door. En daar is die dan..het bekende monument...de wereldbol! De lucht is blauw en de zee glad. Wat een uniek moment.

In het gebouw is een klein museum over de ontdekking van de Noordkaap en er wordt een mooie film getoond waarin ze alle seizoenen op de Noordkaap laten zien. Ik blijf hier een nachtje om nog eens de laatste middernachtzon te aanschouwen. Deze is namelijk tot 30 juli te zien.

Mijn reis naar de Noordkaap is volbracht maar daarmee is mijn reis nog niet ten einde. Ik heb besloten om door Finland naar Helsinki te fietsen. Daar meer over in mijn volgende blog.

4708 km

1. Paulien:
    29 juli 2018
    Gefeliciteerd Audrey! Moet geweldig zijn! Geniet nog even voor je verder gaat naar je volgende doelen!
  2. Fokko Dam:
    29 juli 2018
    Fantastisch gedaan.....!!! En bij Helsinki denk je....kan net zo goed naar huis fietsen....
    Groeten en geniet van je succes.
  3. Tante Leni:
    29 juli 2018
    Zoals ik al appte, geweldig!!!!! En de foto's zijn ook heel mooi. Op naar Helsinki nu, hoeveel km is dat nu? Nog heel veel fietsplezier.
  4. Helen:
    30 juli 2018
    Hartelijk gefeliciteerd! En wat fijn, dat je zo van de reis geniet, dat je hem nog een poos voortzet. Ik wens je nog heel veel plezier onderweg en lees graag mee wat je allemaal zo tegenkomt.
  5. Toos van den Bos:
    30 juli 2018
    Na het sms-je nogmaals gefeliciteerd. Een geweldige prestatie. Steeds genoten van je verhaal en de foto’s en zolang je fietst blijf ik je volgen. Op naar Helsinki en veel succes,
  6. Andries Koertse:
    30 juli 2018
    gefeliciteerd, ik heb je verhalen verslonden,ook je tegenslag(ik weet wat het is,mijn vrouw was licht spasties ,rugzak kamperen)dus top.
    nu doe ik het in nederland op de fiets.
  7. Helen:
    30 juli 2018
    Hoi Audrey, vandaag las ik in het Noorse nieuws dat er een nieuw systeem wordt getest bij een tunnel. Zodra er een fietser in de tunnel is, gaan er lampen blinken bij verkeersborden met een fietser erop. Misschien kom je dat systeem tegen bij een volgende bezoek aan Noorwegen? Ik stuur de link, dan kan je in elk geval naar de plaatjes kijken. https://www.nrk.no/mr/varslingssystem-for-syklister-1.14138404
  8. Audrey:
    30 juli 2018
    Wat een leuke reacties allemaal! Dank jullie wel 😊. Fijn dat mijn schrijven gewaardeerd wordt. Ik doe het graag en zeker nu ik de automatische woordcorrectie heb weten uit te zetten want daar werd ik wel gallisch van. Ik moest vaak 3 x een woord overtypen. Je zal vast wel gemerkt hebben dat mijn verhalen steeds langer werden. Ik ben minder tijd kwijt aan overtypen dus kan meer vertellen 🙄.
    Blijf mij volgen en reageren, dan blijf ik bloggen. Groetjes Audrey
  9. Mam:
    30 juli 2018
    Door al het geapp was ik helemaal vergeten om een reactie te schrijven. Nogmaals gefeliciteerd hoor met je sucses. Voor jou een dubbel prestatie na alles wat je de afgelopen jaren hebt meegemaakt. Dikke knuffel
  10. Jenny:
    31 juli 2018
    Echt onwijs knap audrey, heerlijk om je verhalen te lezen.
  11. Maria:
    31 juli 2018
    Wauw Audrey, wat ben jij een kanjer 🔝. Petje af ... wat een geweldige prestatie. Wij genieten van jou reisverslagen en mooie foto's.
    Waar haal je de moed vandaan om nu nog eens zo'n 15/1600 km naar Helsinki te gaan fietsen ...... Heel veel succes en plezier. Wij kijken uit naar je volgende reisverslagen.