De laatste kilometers

29 augustus 2018 - Vlaardingen, Nederland

Donderdag 23 augustus wordt ik wakker in een open shelter vlakbij mänthyharju. Mijn tentje kon in de tas blijven. Gisteravond had ik nog een kampvuur gemaakt en een houtvuurpizza gegeten. Ideaal dit soort plekjes die je overigens door heel scandinavie en ook denemarken vind. 'sNachts werd ik wel wakker van een vreselijk kabaal. Geknars, geschuur, gekraak en door de bomen zag ik lichten voorbij gaan. Nu ik terugfiets over het gravelpad zie ik dat het zo'n gravel-egalisatievoertuig geweest moet zijn.  Het is een mooie route die ik fiets vandaag. 'sMorgens fiets ik eerst een lang stuk over gravelpaden door bosgebied. In die 2 uur zie ik slechts 5 auto's. Daarna  wordt het landschap langzaam aan wat meer bewoond. Er zijn meer dorpjes en landbouwgronden. Ik zie kraanvogels in het graanveld. Ze zijn erg schuw en zodra ze mij zien vliegen ze op. Wat zijn die beesten groot wanneer ze hun vleugels uitslaan!

Het is wat lastiger om een plekje voor de nacht te vinden. Veel landbouwgrond en huizen. In een stukje bosgebied vind ik een rustig plekje. Ook maak ik kennis met een insect wat ik nog niet eerder ontmoet heb. Een soort vlieg die op je huid gaat zitten en zich niet meer weg laat jagen. Hij grijpt zich vast dus je moet hem echt van je huid plukken. Daarbij is hij ook nog zo plat dat je hem niet kunt platknijpen of doodslaan. Hij steekt of bijt niet maar hij is gewoon eng omdat die op een spinnetje lijkt.

Ik vervolg mijn weg richting Helsinki. Ik hoop vandaag camping Rastila te bereiken zodat ik morgen een dag heb om de stad te bekijken. Nog 120 km te gaan. Maarja, dan staat er weer die zuiderwind. Met moeite fiets ik 20 km/uur op de vlakkere stukken maar de weg gaat constant heuveltje op, heuveltje af wat mij behoorlijk afmat. Het is wel een mooi afwisselend landschap. Bos, weilanden met koeien en graanvelden die de heuvels een gouden kleur geven. Het lijkt een beetje op Tsjechië. Ik zie nu ook regelmatig huizen en kerken van steen i.p.v. hout. Het is zo'n 23°C en er hangen wat wolkjes in de lucht. In een dorp koop ik een ijsje en lunch op een bankje. Ik pluk nog twee achtergebleven platte vliegen van mijn achterhoofd af. Aan het eind van de middag nader ik de stad vanuit het noord oosten. Ik fiets eerst door een N.P. over een gravelweg en via stille weggetjes en over fietspaden rij ik door naar de camping. Yes! Toch nog een 120er gereden! Het is een hele grote camping aan de rand van de stad en het tentenveldje ziet er netjes uit. 'sOchtend wanneer ik nog even lig wakker te worden, en naar buiten lig te kijken, zie ik een eekhoorntje dichtbij komen. Hij klimt de boom in waar ik onder sta en evenlater hoor steeds een plofjes rond mijn tent van vallende eikeltjes. Het beestje is alvast een wintervoorraad aan het verzamelen.

Op zondag ga ik in de middag naar het centrum van de stad. Ik voel me niry zp lekker en ben rillerig en slap. Het is erg druk, overal verkeer en mensen. Er zijn fietspaden maar die moet je delen met de voetgangers...en dat werkt dus niet. Ik zoek een bankje op en zit daar een uur voor me uit te staren. Al die prikkels zijn me even teveel. Ik ben op mijn eindbestemming. De reis zit erop, het is klaar dus wat doe ik hier in dit drukke centrum? Eenmaal terug op de camping maak ik een wandelingetje door het park.

Op maandag vertrekt mijn vliegtuig om 14:55. Het is zo'n 20 km fietsen vanaf de camping. Onderweg naar het vliegveld regel ik een grote kartonnen doos en tape om mijn fiets te verpakken voor transport. Het is een klein vliegveld en het inchecken gaat vlot. Ik wordt netjes geholpen met het afleveren van mijn fiets en evenlater zit ik in het vliegtuig op weg naar NL.

Eenmaal in NL, maak ik mijn fiets weer rijklaar en rij naar de camping in Rijsenhout waar ik overnacht. Het is al 8 uur eer ik daar aankom. De overstap in Stockholm was nl. iets vertraagd. De volgende dag fiets ik de laatste 60 km naar huis. Vlak voor Leimuiden springt mijn kilometerteller op de 7000 km. Thuis aangekomen staan mijn moeder en zus me al op te wachten en onder het genot van een lekker gebakje en koffie kletsen we over onze reizen en belevenissen.

Het was een bijzondere reis. Een mooie reis en ik heb genoten. Ik heb genoten van de riumte in Denemarken, de prachtige natuur en fjorden in Noorwegen en de stilte en vrijheid in Finland. Soms was het best afzien maar dat hoort erbij. Het was een fysieke uitdaging en mentale overwinning. Ik kijk terug op een geweldig avontuur.

En beste volgers, leuk dat jullie mijn avontuur gevolgd hebben. Bedankt voor de mooie reacties. Ik vond het erg leuk om ze te lezen en het gaf me ook plezier om mijn belevenissen te delen met jullie. En volgens mij heb ik al wat mensen gestimuleerd om ook op reis te gaan met de fiets. Voor een paar dagen of wat langer.

Groetjes en wie weet...tot mijn volgende reisblog ☺

Audrey

1. Andries Koertse:
    29 augustus 2018
    gefeliciteerd met het behalen van je doel stelling
    ik zie het mij niet doen
    rust lekker uit en tot je volgende tocht
    groetjes andries
  2. Heleen:
    29 augustus 2018
    knap gedaan hoor! 7000 km. En weer mooie foto's van natuur, omgeving. Je hebt wel heel veel meegemaakt, plekje zoeken voor je tent, tent op en af zetten, insecten, vele verschillende wegen en dan het weer. petje af .. ik doe het je niet na. lekker bijkomen van de reis. Geniet van de mooie foto's en herinnering. Welkom thuis !
  3. Maria:
    29 augustus 2018
    Hallo Audrey, WELKOM THUIS, wat een geweldige prestatie 👏👏 en wat hebben wij genoten van jouw leuke reisverslagen met mooie foto's. Het zal ongetwijfeld weer wennen zijn in je eigen huis en om niet meer het tentje op te zetten en af te breken om vervolgens op je fiets te stappen en een mooie 120er te rijden 🚵. Hartelijke groet Hans en Maria Kuypers. 🤗
  4. Tante Elly Dullemans:
    29 augustus 2018
    Hallo Audrey...topper...doorzetter en nog meer superlatieven kunnen we bedenken voor je geweldige prestatie! Even uitrusten. Terugzien, afzien en weer vooruit: sterk en je kunt het! Succes voor de toekomst en denk aan je gezondheid, kus en liefs van ons
  5. Helen:
    30 augustus 2018
    Hoi Audrey, hartelijk gefeliciteerd met het halen van je doelen! Ik heb er echt respect voor. En erg bedankt voor je mooie verhalen. Het is jammer, dat wij net op vakantie waren toen je bij ons "in de buurt" was.
    Veel succes met je toekomst. Je hebt ongetwijfeld andere plannen en een doorzetter zoals jij kunt veel bereiken.
  6. Mam:
    30 augustus 2018
    Jammer einde verhalen maar toch blij dat je weer thuis bent. Nu genieten van de foto s. Liefs
  7. Frits:
    31 augustus 2018
    Audrey, gefeliciteerd en op naar het volgende doel al zal je daar nog even niet aan moeten denken! Geniet nog maar even na van je mooie fietsreis.
  8. Fleur Van der Hoeven:
    31 augustus 2018
    Een mooi avontuur, een fysieke prestatie, een mentale overwinning....koester de herinneringen en kijk vooruit naar de dingen die gaan komen. We zijn een beetje met je mee geweest op reis en hebben genoten!
  9. Erik:
    31 augustus 2018
    Beste Audrey, Fijn dat je hier je reis gedeeld hebt: prachtig! genieten, ook voor de lezer!
  10. Tante Leni:
    4 september 2018
    Beetje laat, want was zelf met vakantie. Gefeliciteerd met al de doelen die je hebt bereikt. Geniet nog van je prestatie en hopelijk zie ik je snel!
  11. Toos van den Bos:
    5 september 2018
    Ook een beetje laat maar ik was met Leni op vakantie. Je hebt een geweldige prestatie geleverd. mijn petje af en gefeliciteerd. Ik heb genoten van je verhalen en foto's.
  12. Wilfred:
    6 oktober 2018