Fjorden en fjellen

6 juli 2018 - Trones, Noorwegen

Ik ben nu 5 weken onderweg. Wat gaat de tijd toch snel. Ik had eigenlijk al iets verder willen zijn dan dat ik nu ben, maar het slechte weer had mij een beetje afgeremd. Maar....de afgelopen week is zonnig en droog geweest. Dat maakt het fietsen meteen een stuk leuker.

Zo was ik dus op 2 juli in Foldall. Een stuk naar het oosten dus. Omdat ik een paar jaar geleden al in Geiranger en Trollstiegen geweest ben, ben ik dus meer het binnenland in gefietst. Even wat anders dan fjorden. De temperatuur was ook meteen wat aangenamer, 32°C. Nadat de weg door Grimsdalen verliet, ben ik door Dovre N.P. gefietst naar Hjerkinn. Daar moest ik een stuk de E6 nemen. Gelukkig was het niet druk met verkeer. Deze weg volgt de rivier de Svåne en ligt diep in een kloof. Kamperen doe ik op een rustplek waar nog 2 campers staan. Ik bereik Opdall; 'swinters een populaire wintersportplaats. Voor mij een plaats om mijn voedselvoorraad, die bijna op is, aan te vullen. Brood met chocoladepasta (thuis lust ik dat niet maar hier wel), koekjes, chocolade, nootjes, bananen, tortillachips, wraps en salade, blikje ananas en tonijn. Mijn tassen zitten weer vol.

Ik verlaat de E6 en fiets richting Grindal. Ze zijn hier volop vakantiehuisjes aan het bouwen. Na een klim volgt weer een afdaling. Zelfs tijdens het afdalen moet ik meetrappen want er staat weer een behoorlijke noordenwind. Ik bevind me in een soort van wetlands. Een drassig gebied, vrij vlak met dunne boompjes. Het wegdek wordt steeds slechter en op een gegeven moment rij ik weer over gravel. Het is ook weer wat bosrijker. Plots moet ik vol in de remmen voor een rode eekhoorn die net voor mijn wiel de weg oversteekt.

De volgende dag vervolg ik het gravelpad. Vlak voor me rijdt een soort tractor die de weg egaliseerd. Hij vergruist de bovenste laag en vlakt het wegdek af. Echter wordt het hierdoor wel lastig fietsen omdat de bovenste laag mul is. Snel voorbij dus.

Ik nader Trondheim. 20 kilometer voor de stad staan al fietsbordjes dus dat is makkelijk de stad in rijden. Trondheim is een fietsstad. Vele mooie fietspaden waar ook veel gefietst wordt. Ik ga niet het centrum in. Dat heb ik een paar jaar geleden gezien. Ik fiets door naar Flakk alwaar ik de boot naar Rørvik ga nemen over het Trondheimfjord. Deze vaart net voor mijn neus weg. Ik besluit dat ik op de camping ga staan want ik zie een veldje vol kleine tentjes. Gezellig! Er staat een Frans stel die ook naar de Noordkaap fietst. Eerder hebben ze van Frankrijk naar Kopenhage gefietst en nu doen ze de tweede helft. Zij op de elektrische fiets, hij op de gewone fiets.

Wanneer ik de volgende ochtend op de ferry zit, bedenk ik me dat de oplader van mijn cameraatje nog in de campingkeuken ligt. Kak, moet ik terug naar Flakk! Ik dacht vroeg op pad te zijn maar moet dus 3 keer het fjord oversteken. Afijn 2 uur later sta ik dan toch in Rørvik . Het eerste stuk loopt de weg vlak langs het fjord daarna ga ik van de kust af en na een klim fiets ik over een fjell. Een fjell is een hoogvlakte met meertjes. Hoewel het bepaald niet vlak is. Aan het eind van de dag zit ik weer in de bewoonde wereld. Overal staan huisjes. Het lijkt Landall Greenpark wel maar dan wat ruimer opgezet. Toch vind ik een klein bos waar ik kan overnachten. Tussen de varens en boterbloemen.

Heerlijk geslapen maar vroeg wakker door krijsende vogels. Ik doe me oordoppen in en slaap nog even door. Eenmaal weer op de fiets rij ik naar Straumen waar ik even pauzeer en een halve liter yoghurt weg werk. Op weg naar Steinkjer rij ik door een gebied met veel landbouw. Op een gegeven moment kijk ik uit over de Beitstadfjorden. Er ligt een heel stuk droog. Het stadje Steinkjer is niet bijzonder.  Veel bedrijven en winkels. Vervolgens fiets ik over weg 17 richting Namsos. Een vrij drukke weg voor Noorse begrippen. Vandaag geen steile klimmen. Ik rij langs fjorden, door bosgebied en graslanden. Bij een tunnel moet ik weer een ommetje maken maar dat is niet onprettig met dat geweldige uitzicht op een meer. Vlak voor Namsos kampeer ik in het bos en zie ik de derde eland voor vandaag.

Het is 6 juli en het is 'Namsen dag'. Vandaag fiets ik de hele dag langs de rivier de Namsen. Dat betekend dus dat ik weer de eilanden en kust ga verlaten en richting het noord oosten fiets. Vroeger werden de boomstammen uit de bossen via deze rivier naar Namsos vervoerd. In Namsos is nog steeds een grote houtzagerij. De rivier is nu vooral populair onder de vissers gezien al de visplekken. Er zijn zelfs hele dorpjes met vakantiehuisjes voor vissers. In Grong pauzeer ik. Dit plaatsje bestaat uit 6 grote supermarkten, 2 benzinestations en een hotel. Weinig gezellig dus. Dus zoek ik een bankje op, maak mijn eigen koffie en eet een broodje. Tot nog toe heb ik rustige wegen kunnen nemen maar nu moet ik toch echt de E6 op. Hoe meer ik naar het noorden ga, hoe minder wegen er zijn.

Aan het eind van de dag zet ik mijn tentje op en kruip er snel in. Getreiterd door die vliegjes. Ik hoor ze tikken tegen het tentdoek. Gister had ik er geen last van terwijl ik toen ook in het bos stond. Rara, ik kan er geen wijs uit worden. Wat ik ook niet kan is eten koken en thee zetten want dan moet ik de tent open doen. Vanavond eet ik brood.

3001 km

1. Fokko Dam:
    6 juli 2018
    Weer genoeg kilometers...succes. Ook met het weer en de insecten. Hoe staat het met je boek?
  2. Audrey:
    6 juli 2018
    Dat boek heb ik allang uit. Heb er inmiddels nog 2 gelezen. Jet was spannend maar soms een beetje langdradig. Maar Ja, meer dan 700 pagina's....
  3. Fleur Van der Hoeven:
    6 juli 2018
    En dat boek dat je aan het schrijven bent.....
  4. Audrey:
    6 juli 2018
    Ik ben geen boek aan het schrijven! Het gaat over het boek 'ik ben pelgrim' van >700 pag.
  5. Tante Leni:
    6 juli 2018
    Fijn dat je goed weer hebt. Het is zo leuk om te lezen. Trondheim, daar ben ik ook geweest een paar jaar geleden maar dat was wel makkelijker. Als ik mensen vertel dat jij zover aan het fietsen bent geloven ze mij bijna niet en iedereen heeft er bewondering voor. Al 3.000 km dat doe ik met mijn auto in een half jaar. Het is zo goed wat je doet, ik vind je geweldig!!!
  6. Toos van den Bos:
    7 juli 2018
    Ik hoop dat je mooiweer houdt en lekker door kan fietsen. Boven Trondheim is het voor mij niet meer bekend, maar ik blijf het leuk vinden steeds je verhaal te lezen. En de mooie foto’s te bekijken. Veel plezier nog en mooie fietstochten, toi, toi.
  7. Mam:
    7 juli 2018
    Zo dat is een heel verhaal, weer leuk spannend het zal nu wel steeds frisser worden, denk ik. Als het maar droog blijft. Fiets ze verder tot je je doel hebt bereikt. Gr en liefs
  8. Helen:
    10 juli 2018
    Hoi Audrey, je bent goed opgeschoten terwijl wij op vakantie waren! Wij zijn net op tijd thuisgekomen: een kilo rode aardbeien wachtte op ons in mijn moestuin. Er zijn nu minder pøkkå vlægjås hier dan voor we reisden; die zijn misschien meer naar het meer getrokken omdat het nogal droog is geweest? Ik snap ook lang niet altijd waar ze vandaan komen.
    Veel plezier verder, zet hem op!