De eerste kilometers

5 juni 2018 - Surwold, Duitsland

Zaterdag 2 juni ben ik vertrokken vanuit Vlaardingen. Ik lees wel eens verhalen van mensen die ook zo'n fietsreis gaan maken en dan uitgezwaaid worden door een heel uitzwaaicommite...Helaas was dat bij mij niet aan de orde. Waarschijnlijk omdat niemand ervan opkijkt dat ik zo iets ga ondernemen omdat ik altijd op de fiets reis. Het is een soort van normaal blijkbaar, na 26 jaren lang fietsvakanties. Wel heeft iedereen me een goede reis gewenst.

Het eerste stuk langs de rottemeren, oudewater en Nieuwegein is bekend terrein. Ik heb een beetje wind in de rug en kachel lekker door. In een dorp vlak voor Nieuwegein is er een soort van hippyfeest. Mensen hebben de tuinen versierd en bomen, hekken en lantaarnpalen zijn bekleed met haakwerk. Erg kleurijk allemaal.

Ik fiets door bos, polders en langs fruitbomen. Ik fiets zo lekker door dat ik, aan het eind van de dag, de camping bij Kootwijk voorbij rij. Hm, het alternatief is een luidruchtige kindercamping....toch maar even die 5 km terug fietsen dan.

De volgende dag richting Emmen. Ik voel de 150 km van gister nog wel in mijn benen maar eenmaal op gang gaat het prima. Gelukkig ook vandaag vrij vlak. Ik heb weer een mooie route gemaakt op mijn gps. Over rustige weggetjes. Één keer stuurt die me het erf van een fruitteler op. Ik fiets op een padje wat uiteindelijk in een baggerveld eindigt. Die gps maakt het soms wel heel avontuurlijk....en dat heb ik vaker ervaren. Bij een 'Rust Wat' (een plekje waar particulieren koffie en thee aanbieden) pauzeer ik. Het is een heerlijk rustig plekje in een schitterende tuin waar ik in het spannende boek 'voltooid' van Mariska Overman begin. Thuis lees ik nooit een boek maar tijdens vakantie verslind ik ze. Verdiept in mijn boek blijf ik veel te lang zitten en wanneer ik weer op de fiets stap, voelen mijn benen zwaar. Ik besluit dat het genoeg is voor vandaag en vlak voor Rheeze overnacht ik op een natuurkampeerterrein.

Ik fiets een deel van de vechtdalroute. Een mooie route door natuurgebied. In Emmen pak ik de Jutlandroute van Clement Sweerman op. Deze fietsroute zal me helemaal naar Hirtshals leiden. In het routeboekje staat aangegeven waar campings zijn, winkels en fietsenmakers. Dat is even makkelijk! Voorbij Emmen fiets ik langs graan-, suikerbieten- en aardappelvelden. Kilometers lang. De wegen lopen er in rechte lijnen doorheen en verdelen het land in vierkantjes. Wanneer ik de grens met Duitsland passeer veranderd er weinig kwa landschap. Wel hebben de Duitsers fietspaden. Een smal strookje links van de weg bestemd voor fietsers van beide kanten. De fietspaden zijn slecht en zeer hobbelig waardoor ik mijn tempo moet minderen. Schlechte radweg!  Helaas laat de zon zich niet zien vandaag...maar het is droog en niet koud. Aan het eind van dag vind ik, geheel onverwachts, een camping in surwold(D). Ik had me al voorbereid op een nachtje wild want campings zouden er voorlopig niet zijn volgens het routeboekje. Ik heb bijna de hele camping voor mezelf. Top!!

356 km

1. Heleen:
    5 juni 2018
    👋 je al heel eind op weg. Top .... hoor!
    Leuk die haak werkjes op het paard 😅
  2. Fleur Van der Hoeven:
    5 juni 2018
    Hoihoi. Wat een goed begin! Lekker ingetrapt zo. ...heb je geen haakwerkje kunnen toevoegen aan het hekwerk. .
  3. Tante Leni:
    5 juni 2018
    Ach, als ik had geweten wanneer je zou vertrekken, was ik je natuurlijk uit komen zwaaien. Maar nu volg ik je op je blog, het begint al heel leuk. Je kunt zo schrijven dat ik het allemaal meemaak! Ook leuke foto's. En je gaat lekker snel, ben heel benieuwd naar je volgende schrijfwerk. Nog heel veel fietsplezier!!!
  4. Toos van den Bos:
    8 juni 2018
    Hallo Audrey,
    Ik heb me aangemeld om jou te volgen. Leuk om je eerste ( al vele ) kilometers te lezen en de foto's te zien. Veel succes en groetjes