Bruggen, Bergen en fjorden

26 juni 2018 - Førde, Noorwegen

Het kan zo maar gebeuren dat wanneer je met de ferry een fjord oversteekt, dat het weer aan de overkant anders is. Zo stak ik het Bømlafjord over en op Bømlo was het droog en er scheen een zwak zonnetje. Ook de omgeving was anders. Het volgende eiland, Stord, is verbonden door 3 bruggen. 2 Daarvan zijn meer dan 1 km lang. Het leuke is dat automobilisten tol moeten betalen om over deze bruggen te gaan. Als fietser hoeft dat niet terwijl er een schitterend breed fietspad ligt...en ik was de enige fietser. Ik was wel blij dat mijn fiets zwaar beladen is anders was ik eraf gewaaid met die storm.

De volgende dag is de wind gaan liggen maar helaas...het is nog steeds bewolkt en regenachtig. Oh, ik ben zo blij dat er bushokjes zijn. Groot genoeg om in te picknicken en comfortabel genoeg om er lange tijd in te verblijven. Ik zou er eventueel ook nog in overnachten als het moet. Ik heb overigens niet één keer een bus voorbij zien komen tijdens mijn verblijf in zo'n hokje.

Er staat een hele lange rij auto's voor de ferry van Sanvikvåg naar Halhjem. Ik fiets ze allemaal voorbij en rij als eerste de ferry op. Voordeel van op de fiets zijn!! Een nadeel is dat de fietsers via een slingerroute met vele klimmetjes naar Bergen worden geleid. De drukke E39 loopt er in een bijna rechte lijn naartoe. Via een tiental kilometers aan vrijliggend fietspad bereik ik Bergen. Dat is nog een relaxed een stad doorfietsen. Het heeft een gezellig centrum...ondanks de regen. Er is een foodmarket waar ik de heerlijke geuren opsnuif en de bekende houten huisjes met de mooie gevels. Wat ook bijzonder is, is dat ik een toiletbezoek met mijn creditcard betaal via een apparaatje aan de deur. De Noren betalen alles met hun card en soms kan je niet eens meer cash betalen.

Die zondag zit ik er een beetje doorheen. Voornamelijk door de regen. Mijn voeten zijn koud en nat. De omgeving rond Bergen is niet heel boeiend en de wegen zijn druk. Zelfs met mijn mp3 speler op, kom ik moeizaam vooruit. Aan het eind van de middag zet ik mijn tentje op en kruip vroeg in mijn warme slaapzak. Ik had er geen rekening mee gehouden dat op zondag alle winkels dicht zijn. Het enige wat ik nog heb is een reep chocolade en 2 bananen en die eet ik dan ook helemaal op.

Het is 'smiddags 1 uur dat ik pas weer op de fiets zit. Heel de ochtend regende het. Ik bleef net zolang in mijn tentje tot het droog werd want ik ben tenslotte geen naaktslak. Onderweg krijg ik gezeldschap van een Zwitser (Barnebi, 21 jaar en vergroeid met z'n smartphone) die ook op weg naar de Noordkaap is en dezelfde route fietst. Hij heeft al veel pech met zijn fiets gehad. Gebroken spaken, slechte band en remmen die niet goed werkten. Tegen de avond zetten we onze tentjes op een grasveldje langs de weg.

En toen ging de zon schijnen. Wat een heerlijkheid. Na de oversteek met de ferry over de Sognefjorden is het landschap ook weer spectaculair. I love the mountains! We fietsen langs meren en hoge rotswanden. Hoog in de bergen zien we watervallen en er ligt soms zelfs nog een beetje sneeuw op de top. Mijn natte kleding heb ik achterop gebonden zodat het kan drogen. Barnebi had haast dus die is er vandoor gegaan. Ik heb geen haast en neem de tijd om van de uitzichten te genieten. Om toch wat kilometers te maken fiets ik liever wat langer door want donker wordt het toch niet.

Mijn tentje staat weer op een mooi plekje. Het is hier zo stil. Ik hoor alleen wat vogeltjes fluiten. Ik heb net lekker gegeten. Wraps gevuld met aardappelsalade, gemengde rauwkost en wat kruiden. Heel makkelijk maar echt heerlijk. Nu ik zo op de grond zit voelt mijn rechterbil wat pijnlijk aan en vertoond al wat blauwe plekken.. Vanmorgen gleed ik uit op een rots en kwam op mijn bil terecht. Gelukkig heb ik geen last tijdens het fietsen.

Het is fijn om jullie reacties te lezen. Zo'n blog bijhouden is ook erg leuk om te doen want ik kan zo toch mijn belevenissen delen.

2045 kilometer

1. Mam:
    26 juni 2018
    Leuk om later terug te lezen, nou wij genieten er nu van. Hoop dat het droge weer nog een poosje blijft. Gr, liefs
  2. Micheil vd Hoeven:
    Geweldig
  3. Toos van den Bos:
    27 juni 2018
    In Bergen regent het altijd. Maar daar ben je nu voorbij. Hoop dat je mooi weer houdt. Succes, tot, toi,
  4. Fleur Van der Hoeven:
    27 juni 2018
    Lekker je eigen tempo volgen en genieten van iedere kilometer, of ze nu nat zijn of droog. Veel plezier!
  5. Audrey:
    27 juni 2018
    Nou Fleur, met een zonnetje erbij geniet ik er toch wel wat meer van. En vandaag is de zon er ook dus het word weer een heel fijne dag!😊
  6. Tante Leni:
    27 juni 2018
    Ja bushokjes, volgens komt er maar twee keer op een dag een bus voorbij, dat is bij Helen ook zo. Hopelijk voor je blijft het nu droog met zon! nog veel mooie uitzichten gewenst!
  7. Helen:
    27 juni 2018
    Kom op, zeg, wij hebben wel 4 bussen per dag + schoolbussen! Ok, nu in de zomervakantie 3 bussen per dag...
    Wij hadden vorige week de haard aangestoken, zo koud en nat is het geweest. Bij de buurman kwam ook rook uit de schoorsteen. Het aantal pøkke vlægjes is bij ons ook groter dan de voorgaande jaren. Zet 'm op, Audrey, er ligt nog heel veel moois voor de boeg!
  8. Audrey:
    27 juni 2018
    Heb ik weer....een record aantal pøkķə vlægjəs dit jaar. Ik tref het maar weer!
  9. Fokko Dam:
    27 juni 2018
    Tsja na regen komt zonneschijn en pokkevliegjes ........ Leuk om te lezen. Hopelijk wat beter weer de komende tijd.....groetjes
  10. Irma:
    30 juni 2018
    Ha Audrey, we kennen elkaar niet, maar via Fleur & Ronald ben ik bij je blog terecht gekomen. En ik kan je vertellen dat ik vanuit m’n luie stoel op de ‘Noordkaper’ (in ‘t Westland) met respect en bewondering mee zit te lezen met jouw avonturen richting de Noordkaap!! Zal wat zonnestralen jouw kant op sturen, want kan me voorstellen dat je die bushokjes nu wel gezien hebt! Geniet van alle elementen van deze bijzondere ervaring!