De laatste dagen

8 september 2023 - Nannestad, Noorwegen

Ik wordt wakker op mijn fijne kampeerplekje aan het meer in Varmland, Zweden. De zon komt al op en verwarmt mijn tent. Afgelopen nacht was het niet koud. Dat was wel anders de nachten ervoor. Nadat ik mijn ontbijtje op heb, komt er een ouder stel in een kano aan. Ze meren aan om koffie te drinken.  Ja, het is een mooi plekje hier. Ze zijn gepensioneerd en wonen nu in het huis wat eerst hun vakantiehuis was. Vlakbij het meer.

Ik ga op weg naar Charlottenberg. Het eerste stuk fiets ik over een gravelroad. Goh, wat kan je hier mooi fietsen als je de weggetjes weet. Er steekt een ree de weg over op nog geen 10 m voor me. Ik had eigenlijk wel verwacht meer dieren te zien op dit soort wegen waar vrijwel geen auto's rijden. Maar op een paar adders, eekhoorns en reeën na, heb ik weinig gezien. De weg is goed befietsbaar en de zon schijnt flink. Een blauwe lucht met een paar echte wolkjes, zoals Je ze vroeger ook bij ons nog zag. Die uitgesmeerde strepen in de lucht, zie je hier gelukkig niet. Ik fiets natuurlijk weer door bossen. Langzaam kleuren de blaadjes al wat geel. De herfst treedt al in.

Charlottenberg is geen berg. Het is een plaatsje met heel veel grote winkelketens zoals je dat in Amerika ziet. Nouja, iets kleiner dan. Het is bizar. Er zit zelfs een grote Lidl. De eerste die ik zie in 3,5 week. UIt noodzaak was ik overgestapt naar de Kiwi, Ica en Coop. Ik stap toch even naar binnen, al is het maar om mijn laatste 21 SEK op te maken. Dit is nl. het laatste plaatsje in Zweden wat ik passeer. Straks ga ik de grens weer over naar Noorwegen.

Even ben ik bang dat het weer gaat regenen wanneer ik de grens passeer. Maar nee, ook hier schijnt de zon! Het kan dus toch! Nee dat is een grapje. In Noorwegen had ik ook mooie zonnige dagen gehad. En toen het daar regende, regende het in Zweden ook. Ik merk op dat hier de fietsroute 9 loopt en die gaat redelijk de juiste richting op. Laat ik die maar een stuk volgen. De route loopt langs doorgaande wegen. Vaak ligt er wel een fietspadje naast maar dat hadden ze soms beter niet kunnen doen. Hobbels, scheuren en steeds moet je weer oversteken omdat het pad plots aan de andere kant van de weg ligt. Het is half 6 wanneer ik stop om mijn tent op te zetten. Vanavond sta ik in een mosbos. De bodem is bedekt met een laag mos. Ook de rotsen, omgevallen bomen en boomstammen zijn bedekt met mos.

Mijn reis zit er bijna op. Het eind komt in zicht en het lijkt wel of mijn energie ook opraakt. Ik wil nog niet naar huis maar aan de andere kant weer wel. Het is een dubbel gevoel.

Via de weg 21 fiets ik naar Setskog. Bij de supermarkt staat een stemloket. Mensen staan in de rij om achter een gordijntje hun stem uit te brengen. Geen idee waarvoor dat is. Na een korte pauze fiets ik iets terug om de weg naar Bjørkelangen te nemen. Ik bevind me in het noorden van het Haldenkanalen regional park. De omgeving is glooiend en afwisselend met bos, akkerland en meertjes. Richting Arnes wordt het meer akkerland en meer bewoond. Het wordt ook lastiger een plekje voor de tent te vinden. Ik fiets door naar Fernstad. Ongepland maak ik toch weer veel kilometers vandaag. Bij Fernstad hoop ik dat plekje te vinden waar ik 9 jaar geleden ook gekampeerd heb. Hoewel ik niet meer precies weet waar dat was. Het blijkt dus ook niet daar te zijn. Helaas! Ik rij nog iets door en uiteindelijk kampeer ik weer in een bosgebiedje met veel bosbessen struikjes. Jullie raden al wat ik als toetje eet.

Het is nog maar 25 km naar Nannestad. Op de plek waar ik kampeer, staat een tafel waar ik ontbijt. Ik ben met mijn derde boek begonnen en het is spannend genoeg om nog 2 uurtjes te lezen. Mijn tent is droog dus dat is fijn en ik pak mijn spulletjes schoon in. Dat was de laatste nacht in mijn tentje....tenminste in Noorwegen. De route naar Nannestad is vrij vlak dus dat rijdt lekker door. Ik rij om het vliegveld heen. Het valt me op dat er eigenlijk maar weinig vliegtuigen opstijgen.

Niet veel later arriveer ik bij de AirB&B. Mijn zolderkamertje. Ik weet de weg dus zet mijn fiets in het schuurtje. Mijn fietsdoos ligt er nog. Die ga ik morgen weer gebruiken. De eigenaar van de B&B werkt heel toevallig op het vliegveld dus hij zal de doos meenemen zodat ik hem niet op de fiets mee hoef te zeulen. Dat is beter. Scheelt me weer 2 dagen gevoelloze vingers.

Inmiddels ben ik op het vliegveld en wacht tot mijn vlucht vertrekt. Vanmorgen ben ik op de fiets naar het vliegveld gegaan en heb mijn doos opgehaald bij het hotel waar de B&B eigenaar werkt. Het vliegveld is niet groot en heel goed met de fiets bereikbaar. Buiten heb ik mijn fiets gedemonteerd en in de doos verpakt en vervolgens afgegeven. Het liep allemaal soepel. Wel zo fijn.

Mijn reis zit er dus op. Het was een mooie reis ondanks dat ik soms wel moest afzien. Afzien vanwege de regen en de soms pittige bergen. Gelukkig heb ik ook veel mooie zonnige dagen gehad en heb ik genoten van de natuur, de mooie kampeerplekjes en het vrijheidsgevoel. Die upps en downs maken een fietsvakantie tot een avontuur. De gehele route die ik gedaan heb, was 2140 km.

Nu ik toch zit de wachten op mijn vlucht en dus nog wel even de tijd heb, zal ik wat vertellen over mijn uitrusting. Waar ben ik blij mee en is het waard om even te melden.

Ten eerste ben ik zeer tevreden met mijn zelfgebouwde fiets. Hij gaf geen krimp op de hobbelwegen en alles functioneerde naar behoren. Het enige wat ik af en toe moest doen was de ketting schoonmaken. Met een droge lap schoonwrijven en wat ketting olie erop. Kleine moeite.

Waar ik ook superblij mee was, zijn de waterdichte sokken. Tijdens mijn IJsland reis had ik ze ook mee en ook toen had ik niet zonder gekund. Ik draag lichtgewicht trailrunners die snel nat zijn...maar ook weer heel snel droog. Met mijn waterdichte sokken blijven mijn voeten droog en warm. Wat nog een zeer groot voordeel is, de muggen prikken niet door de sokken heen.

Mijn fietstassen zijn inmiddels 17 jaar oud. Ik heb ze, ik kan wel zeggen, zeer intensief gebruikt in al die jaren. De Ortlieb Classic. Het ophangsysteem is zeer sterk en nooit kapot gegaan. Inmiddels is een tas niet meer helemaal waterdicht nadat een Albanese hond zijn tanden erin had gezet. Ik heb de gaten gedicht maar ik vermoed dat de krassen de waterdichte laag hebben beschadigd.

En dan het laatste item waar ik zeer blij mee ben. Mijn koffiefiltertje van GSI. Heerlijke verse filterkoffie op elk moment dat ik er trek in heb. Je hoeft het filter daarna alleen even om te spoelen of je laat hem drogen. Superhandig.

Nou beste volgers. Ik hoop dat jullie weer genoten hebben van mijn verhalen en ik jullie enthousiast heb gemaakt om de fiets te pakken en op avontuur te gaan.

Groetjes en tot de volgende reis.

Audrey

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fokko Dam:
    8 september 2023
    Aan al het goede komt een eind. Goed weekend alvast.
  2. Maria:
    8 september 2023
    Wij hebben meegenomen van jouw mooie vakantie. Goede, rustige terugreis naar huis.
  3. Frits:
    8 september 2023
    Bedankt voor het delen van de mooie ervaringen en op naar het volgende avontuur!
  4. Helen:
    8 september 2023
    Ha, ha, je hebt de "Harryhandel" ontdekt. Eten is goedkoper in Zweden dan in Noorwegen, dus op meerdere plekken staan er hele grote winkels net over de grens in Zweden die vooral bedoelt zijn voor Noren. Zoveel Noren dat er hier een speciaal woord is voor winkelen net over de grens. "Harryhandel" dus.

Het was heel leuk om je avonturen weer te volgen en natuurlijk dat je hier was halverwege de reis. Fijn dat je na het bezoek beter weer had dan ervoor! Wij hadden meer regen dan jij en iedere dag zitten er wat meer gele blaadjes aan de bomen, dus hier is de herfst wel begonnen.
  5. Marianne:
    9 september 2023
    Grappig hoe je op vakantie blij kunt zijn met een Lidl, komt bekend voor. Bedankt voor je mooie verhalen en wel thuis.
  6. Andries Koertse:
    11 september 2023
    Bedankt voor je mooie verslag, ik heb er van genoten.
    Eerst goed bij komen en dan weer denken aan de volgende reis.
    Groetjes Andries
  7. Tante Elly Dullemans:
    12 september 2023
    Genoten van je reis, optimisme en gewoon doorgaan….op en vol ideeën in het hoofd! Nu weer over tot de orde van de dag….nou ja zeg….lekker alles terug lezen in je reisverslagen! Lieve groet tante Elly